بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۴
بهره برداری از پروژه ۶۰۰ هزار تنی فولاد در شرکت زیرمجموعه
مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات گفت: اجرای پروژه‌ها در فولاد سرمد ابرکوه، انجام شده و احتمالا تا اوایل سال ۱۴۰۴، پروژه ۶۰۰ هزار تنی فولاد به بهره برداری خواهد رسید.
کد خبر : ۲۸۲۰۱۷
نویسنده :
مینا علیزاده


به گزارش بورس نیوز، مجمع عمومی عادی شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۳/۲۷ برگزار شد.

بر اساس این گزارش، مرتضی علی اکبری، در این مجمع درخصوص این شرکت اظهار کرد: آخرین سرمایه شرکت ۶۲۰۰ میلیارد تومان است که در حال افزایش آن به ۸۶۰۰ میلیارد تومان است. 

وی درخصوص ترکیب سهامداران "تجلی" افزود: سرمایه گذاری معادن و فلزات ۵۷ درصد، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ۱۸ درصد، گل گهر ۱۵ درصد و ۱۱ درصد سایر سهامداران.

علی اکبری ادامه داد: در مشارکت و سرمایه گذاری طبق اساسنامه حرکت کردیم. سرمایه گذاری‌های شرکت در ابتدای سال ۴۶۹۴ میلیارد تومان بوده که در طول سال ۲۸۸۴ میلیارد تومان به آن اضافه شده و به ۷۵۳۳ میلیارد تومان رسیده است. سرمایه گذاری‌ها عمدتا در شرکت فولاد سرمد ابرکوه ۹۶۰ میلیارد تومان، فولاد شرق خراسان ۵۳۶ میلیارد تومان، فولاد کردستان ۴۴۴ میلیارد تومان، معدن کار باختر ۲۵۰ میلیارد تومان، همراه جاده ریل دریا ۱۷۳ میلیارد تومان، صبا امید غرب خاورمیانه ۱۵۵ میلیارد تومان و ستاره سیمین هرمز ۴۵ میلیارد تومان بوده است.

مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در این باره بیان کرد: اجرای پروژه‌ها در فولاد سرمد ابرکوه، انجام شده و احتمالا تا اوایل سال ۱۴۰۴، پروژه ۶۰۰ هزار تنی فولاد به بهره برداری خواهد رسید. پروژه ۱.۲ میلیون تنی آهن اسفنجی در فولاد سرمد ابرکوه در ابتدای ۱۴۰۴ به بهره برداری خواهد رسید. پروژه ۴۵۰ هزار تنی کلاف که در پایان ۱۴۰۲ تولید آزمایشی آن صورت گرفت، اما به دلیل عدم حضور کارشناسان خارجی که بتوانیم گارانتی داشته باشیم، در اواخر تیرماه به بهره برداری خواهد رسید. شرکت فولاد سرمد ابرکوه میلگرد تولید می‌کند، اما سه پروژه نیز در جریان ایجاد دارد که تولید میلگرد در اولین بار در تاریخ شرکت فولاد سرمدابرکوه به ظرفیت ۴۵۰ هزار تنی انجام شد.

بیشتر بخوانید: فولاد کردستان؛ تجلی خودباوری در غرب کشور

مدیرعامل فولاد سرمد ابرکوه در این مجمع بیان کرد: تولید شرکت فولاد سرمد ابرکوه برای اولین بار تولید ظرفیت اسمی فراتر رفت. در کنار اجرای پروژه ها، تولید ۴۵۰ هزار تنی کلاف را انجام دادیم. این پروژه پیچیدگی‌های خاص خود را داشت. پروژه به صورت EPC نبوده و مدیریت آن سخت بوده است. در کنار خط تولید ما این پروژه را انجام می‌دادیم. اجرای پروژه مانع از توقف خط تولید نشد. از روز چهارشنبه گذشته سوپروایزر‌های شرکت ایتالیایی در شرکت مستقر شدند و امیدواریم که تا یک ماه آینده تولید را آغاز کنیم. 

وی ادامه داد: پروژه‌های فولاد و احیا نیز پیشرفت بیش از ۳۰ درصدی داشت. سال گذشته توانستیم موضوع انتشار اوراق را داشته باشیم و تامین مالی از این طریق صورت گرفت. در صورتی که بتوانیم تامین مالی را انجام دهیم، امیدوار هستیم تا پایان سال دو پروژه دیگر نیز به بهره برداری برسد.

در ادامه مجمع، علی اکبری عنوان کرد: شرکت فولاد شرق خراسان تولید ۲.۵ میلیون تنی آهن اسفنجی را انجام می‌دهد که قابل افزایش به ۵ میلیون تن است. این پروژه مشکلات زیادی در سنوات گذشته داشته و مدیرعامل این شرکت گفته که اگر وجه لازم برسد، این پروژه تا پایان سال به تولید آزمایشی خواهد رسید.

مدیرعامل "تجلی " بیان کرد: دو پروژه در شرکت صنعت فولاد کردستان داریم. یک پروژه ۱.۶ میلیون تنی آهن اسفنجی و دیگری پروژه یک میلیون تنی فولادسازی است. آهن اسفنجی پیشرفت مناسبی داشته و امیدوار هستیم که پیشرفت فیزیکی سرعت بیشتر بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: پروژه صبا امید غرب خاورمیانه که یک پروژه یک میلیون تنی گندله سازی بوده، ۳۰ درصد سهام آن برای تجلی است و باقی سهم نیز به شرکت صبانور اختصاص دارد. امیدوار هستیم که تا پایان ۱۴۰۴ به بهره برداری برسد.

علی اکبری در این باره توضیح داد: شرکت ستاره سیمین هرمز شرکت در بندرعباس کنار آب مستقر است و اگر بتوانیم وجه لازم را تا پایان سال به شرکت تزریق کنیم، تا پایان سال ۱۴۰۳ بهره برداری آزمایشی و اوایل ۱۴۰۴ به بهره برداری خواهد رسید. این پروژه، از پروژه‌های خیلی خوب است و با مدیریت خوبی که دارد، امیدوار هستیم که خیلی زود این اتفاق رخ دهد. همچنین، پروژه همراه جاده ریل دریا را داریم. شرکت مس جانجا نیز دارد به مراحلی می‌رسد که تزریق نقدینگی آن باید توسط سهامداران سرعت بگیرد و افزایش سرمایه را در پی دارد.

وی ادامه داد: غیر ازماشین آلاتی که داشتیم، ماشین آلات جدیدی وارد کردیم. شرکت معدن کار باختر به عنوان پیمانکار باطله برداری بوده و کار درحال انجام است. پروژه صبانور در اختیار شرکت معدن کار باختر است. ۴۵۰۰ تن استخراج، ۶ میلیون تن باطله برداری و ۲ میلیون تن دانه بندی داشته است. 

مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات بیان کرد: شرکت اکتشاف تجلی نیز یک شرکت اکتشافی است که در طول سال ۱۲، ۶، ۶ و ۳ هزار متر حفاری داشته و با دستگاه‌های حفاری جدیدی که در مرحله وارد کردن آن است، به کار خود سرعت می‌بخشد. 

وی عنوان کرد: ۵ معدن در اختیار داریم که مواد نادر خاکی است. روی این موضوع کار می‌کنیم. ما در ایران توانستیم برای نخستین بار پروانه بهره برداری مواد نادر خاکی را به نام تجلی در اختیار بگیریم و با دانشمندان جوان که به عنوان شرکت دانش بنیان در کنار خود داریم، این کار را پیش بردیم. در حال حاضر پایلوت و نیمه صنعتی شدن آن را آغاز کردیم و امیدواریم تا پایان تیرماه بهره برداری آزمایشی آن را داشته باشیم. 

علی اکبری گفت: ما در حال به دست آوردن کنسانتره مونازیت هستیم که به مرحله تولید آزمایشی رسیده و به زودی تولید آزمایشی آن را خواهیم داشت. اما تولید آزمایشی اکسید آن نیز به زودی آغاز می‌شود و قطعا در خاورمیانه این کار بی نظیر خواهد بود. 

ابطحی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان در این مجمع گفت: عناصر نادر خاکی همیشه از پیچیدگی خاصی برخوردار بوده و ما برای اولین بار در جهان موفق شدیم بدون روش‌های الکترواستاتیک و کاملا فیزیکی با شناسایی خواص ترمودینامیک کانی مونازیت، عیار ۹۰ درصد مونازیت را به دست آوردیم. هرچقدر عیار بالاتر باشد، عیار اکسید‌ها راحت‌تر خواهد بود. ما به دو روش اکسید عناصر نادر خاکی را تولید کردیم. یک روش کاملا بومی است که روش مشابه خارجی ندارد و روش بعدی اسید سولفوریک بر پایه حاد است. این دو روش را بررسی می‌کنیم که کدام یک اقتصادی‌تر و از نظر زیست محیطی آلودگی کمتری دارد که امیدواریم که تا پایان تیرماه به بهره برداری برسد. 

مدیرعامل "تجلی" همچنین توضیح داد: ۸ محدوده در اختیار داریم. در این محدوده‌ها در حال فعالیت هستیم و روی هرکدام که پتانسیل بهتری داشته باشد و ذخیره بیشتری از نظر گزارش توجیهی داشته باشد، قطعا سرمایه گذاری خواهیم کرد. در مرحله اول بعضی از معادن درباره لیتیوم ظرفیت کافی را نداشتند، اما برخی از آن‌ها قابل ملاحظه بودند. در حال حاضر سه معدن داریم کار حفاری عمقی بیشتری انجام دادیم تا بتوانیم به لیتیوم کافی و لازم برسیم. اگر از این بابت ذخیره کافی نداشته باشند، این معادن سدیم و پتاسیم لازم دارند که می‌توانیم در آن جا سرمایه گذاری کنیم. دریافت پروانه‌های اکتشاف یا پروانه بهره برداری سخت بوده و روند سخت و پیچیده‌ای دارد.

وی ادامه داد: ۱۴ معدن دیگر در اختیار داریم که ۵ پلی متال، ۷ طلا است کار‌های اکتشافی آن‌ها در حال انجام است. در بعضی از آن‌ها به نتایج خوبی رسیدیم که به موقع اطلاع رسانی خواهد شد. 

پیش بینی قیمت جهانی:

علی اکبری گفت: اگر از نظر قیمت جهانی، سال ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ را با هم مقایسه کنیم، تفاوتی بین این سال‌ها وجود ندارد و قیمت‌ها متفاوت نیست. روند قیمت جهانی فلزات نیز به همین شکل است. در پیش بینی جهانی ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ نیز تحولی مشاهده نمی‌شود.

وی ادامه داد: اگر تاریخ مجمع سال گذشته تا مجمع سال جاری را در نظر بگیریم، "تجلی" بازدهی ۸۰ درصدی داشت. اگر فقط بازده سال مالی ۱۴۰۲ یعنی از ۱۴۰۲/۰۱/۰۱ تا ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ را ملاحظه کنیم، بازدهی آن ۵۶.۶ درصد بود.

مقایسه بازدهی ۱۴۰۲:

وی درباره مقایسه بازدهی ۱۴۰۲ خاطرنشان کرد: شاخص کل ۱۰ درصد، شاخص شرکت‌های سرمایه گذاری ۶ درصد، شاخص صنعت ۱۱.۵۶ درصد و روند قیمت نیز که ۲۱۷۰ ریال است. ارزش معاملات بین شرکت‌های همگروه "ومعادن" ۶ هزار همت، "وغدیر" ۵.۸ همت، "میدکو" ۳ همت "وامید" و "تجلی" یک همت بوده که در ردیف پنجم قرار گرفته است. تعداد سهام معامله شده گروه در سال ۱۴۰۲، بیشترین آن به "ومعادن" و سپس به "تجلی" اختصاص یافته است. تعداد دفعات سهام معامله شده "تجلی" در ردیف چهارم قرار گرفته است. 

سود وزیان شرکت:

مدیرعامل "تجلی" گفت: چون تجلی شرکت پروژه محور است، قطعا باید صبور باشیم تا پروژه‌ها به بهره وری برسند. سود شرکت در حال حاضر از بابت خرید و فروش سهام است، عمده پروژه‌های شرکت هنوز به بهره برداری نرسیده اند. شرکت سرمد امسال در حوزه کلاف در سودآوری موثر خواهد بود. این موضوع به این بستگی دارد که چقدر بتواند میلگرد را متوقف و به جای آن کلاف تولید کند. یعنی از ۲۲۰ میلیارد تا ۹۰۰ میلیارد تومان می‌تواند تهاتر داشته باشد. اما این موضوع به بازار، شرایط، تامین مواد اولیه و... بستگی دارد. 

وی درخصوص درآمد‌های شرکت افزود: ۳۴۶ میلیارد تومان از بابت شرکت‌های فرعی و وابسته، ۲۸۴ میلیارد تومان از خرید و فروش سهام بوده که جمع درآمد‌ها ۷۲۸ میلیارد تومان شد.

اهم اقدامات انجام شده:

ما در سال ۱۴۰۲، بررسی ۴ هزار محدوده معدنی را انجام دادیم که از میان مزایده‌ها چند تا را انتخاب و مشارکت داشتیم. بررسی ۲۰ گزارش اقتصادی، بررسی ۱۰ مورد پیشنهادات ارائه شده، مشارکت در افزایش سرمایه ها، مشارکت در سرمایه گذاری‌های جدید، کنترل کمی فعالیت‌ها ۱۱ پروژه نیز انجام شد.

برنامه‌های هیات مدیره:

وی با اشاره به برنامه‌های هیات مدیره گفت: برنامه هیا مدیره شامل: افزایش میزان مشارکت در حوزه اکتشاف و بهره برداری، افزایش میزان سرمایه گذاری درحوزه عناصر غیرفلزی، افزایش سرمایه گذاری در حوزه عناصر خاکی، افزایش سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه، افزایش سرمایه گذاری در حوزه مناطق آزاد تجاری خواهد بود. دو قرارداد با شرکت دانش بنیان، دانشگاه شریف و شهید بهشتی نیز منعقد کردیم. 

مدیرعامل فولاد شرق در این مجمع گفت: پروژه فولاد شرق خراسان، علیرغم حاشیه سود و درآمد خوبی که داشت ۱۰ سال روی زمین مانده بود. با حمایت شرکت‌های تجلی و فولاد خراسان به عنوان سهامدار عمده اتفاقات خوبی رقم خورد. در اردیبهشت سال گذشته پیشرفت واقعی پروژه ۱۷ درصد بود، اما امروز ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. تمام تجهیزات اصلی کارخانه خریداری شده است و در حال ارسال به کارخانه هستند. فعالیت‌های عمرانی کارخانه نیز در حال انجام است. 

وی افزود: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده، اگر بودجه تزریق شود طبق وعده‌ای که دادیم، تا پایان سال این پروژه را به مرحله آزمایشی خواهیم رساند و بهره برداری رسمی آن در خرداد سال ۱۴۰۴ انجام خواهد شد. این پرژوه گردش مالی خوبی برای تجلی دارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر