بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۷
بررسی دیدگاه‌های اقتصادی ۶ کاندیدای ریاست جمهوری؛

برگزاری اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری با محوریت اقتصاد

برگزاری اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری با محوریت اقتصاد
شب گذشته (دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳) اولین مناظره از ۵ برنامه مناظره نامزد‌های انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری برگزار شد. این مناظره با موضوع کلی اقتصاد و به عنوان مهار تورم و رشد تولید صورت گرفت و کاندیداها، به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود در حوزه اقتصاد کشور پرداختند.
کد خبر : ۲۸۲۰۸۴

به گزارش بورس‌نیوز، شب گذشته (دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳) اولین مناظره از ۵ برنامه مناظره نامزد‌های انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری برگزار شد. این مناظره با موضوع کلی اقتصاد و به عنوان مهار تورم و رشد تولید صورت گرفت و کاندیدها، دیدگاه‌ها و نظرات خود را در حوزه اقتصاد کشور بیان کردند.

طبق قرعه‌کشی انجام شده، صندلی شماره ۱ برای قاضی زاده هاشمی، صندلی شماره ۲ برای قالیباف، صندلی شماره ۳ برای پزشکیان، شماره ۴ برای جلیلی، شماره ۵ برای زاکانی و صندلی شماره ۶ برای پورمحمدی انتخاب شد و ترتیب پاسخ به سوالات، بر همین اساس شکل گرفت.

پس از توضیحات مجری برنامه مناظره، مهدی خسروی، سوالات بخش اول به شرح زیر مطرح شد:

-دولت شما برنامه هفتم را قبول دارد یا باید اصلاح شود؟
-چگونه نرخ رشد ۸ درصد را فراهم می‌کنید؟
-برنامه برای جلب سرمایه گذاری خارجی و هدایت آن در چهارچوب قانون مصوب مجلس چیست؟
-چه برنامه‌ای برای تهیه سند راهبردی توسعه کشور دارید؟
-برنامه شما برای ارتقای کسب و کار چیست؟
-چه برنامه‌ای برای پیمان سپاری ارزی دارید؟
-برنامه شما برای ثبات بخشی به اقتصاد کشور چیست؟

پس از طرح سوالات، قاضی زاده هاشمی با تأکید بر باورپذیر ساختن وعده‌ها از طریق برنامه‌ریزی برای تحقق و بیان شیوه اجرایی آن‌ها، اشاره کرد: برای رشد اقتصادی ۸ درصد که اشاره شد، بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم؛ با فرض اینکه ناترازی انرژی را نیز بتوانیم کنترل کنیم. شاید جدی‌ترین کاری که ما باید در داخل انجام بدهیم، اجرای تام قانون هدفمندی یارانه‌ها است که به درستی انجام نشده و باید باز توزیع درست ثروت انجام شود.

وی ادامه داد، در حال حاضر بیشتر منابع دولت، صرف هزینه‌های دولت می‌شود، از سوی دیگر به بخش خصوصی اعتماد نکرده و دست و پای بخش خصوصی را می‌بندیم، باید اقدامی صورت گیرد که بخش خصوصی به‌عنوان شریک راهبردی ما وارد موضوع شود و به ما کمک کند و لازمه آن، این است که مسئله سیاسی را از حوزه اقتصاد جمع و شوک‌های ارزی را کنترل کنیم.

در ادامه، قالیباف با تأکید بر میزان اهمیت مشارکت در انتخابات و تحول در حوزه اقتصاد به‌عنوان یکی از وظایف رئیس جمهور و همچنین با اشاره به فرا رسیدن زمان جبران مشکلات اقتصادی ایجاد شده در کشور، به ظرفیت‌های موجود در کشور اشاره کرد و افزود: در دولت خدمت و پیشرفت، با مشارکت سرمایه گذاران اقتصاد قوی را دنبال خواهیم کرد که در هر صورت دولت بتواند حقوق عزیزان را متناسب با تورم پیش ببرد و قدرت خرید را حفظ کند.

قالیباف همچنین بیان کرد، رشد اقتصادی باید از سرمایه گذار و عموم مردم بهره ببرد.

پس از آن پزشکیان با تأکید بر انسجام داخلی و مشارکت همه جناح‌ها، دسته‌ها و گروه‌ها و استفاده از کارشناسان برجسته در جریان اجرای برنامه و همچنین ارتباط با دولت‌های حاضر در منطقه، گفت: برای رشد ۸ درصدی، سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار پول لازم است که تهیه آن در حالت عادی ممکن نیست؛ درنتیجه آن که ما باید با دنیا چگونه ارتباط برقرار کنیم و چگونه ارتباطات بین‌المللی را حل کنیم، یکی از ملزومات این هدف است.

وی از سوی دیگر بر میدان دادن به تولیدکنندگان، اتاق بازرگانی و همه کسانی که در تولید مشارکت دارند، در تصمیم سازی و در فعالیت‌ها تأکید کرد و به عدم امنیت سرمایه‌گذارای در بستر ایجاد شده اشاره نمود و همچنین مشارکت به دور از اختلاف را لازمه اجرای برنامه هفتم دانست.

سپس جلیلی با اشاره به وجود عوامل مختلف برای رشد اقتصادی و منوط نبودن آن به سرمایه، بر مدیریت سرمایه و استفاده از نیروی انسانی تأکید کرد.


وی مشارکت دادن آحاد جامعه و نقش آفرین بودن دولت را لازمه جهش کشور با یک جهان فرصت دانست.

در ادامه، زاکانی، تجویز‌های اقتصادی آمریکا را مشکل اصلی اقتصاد بیان کرد. وی بر استفاده از همه فرصت‌های داخلی، منطقه‌ای و جهانی با تأکید بر استقلال اقتصادی و ثبات بخشی به اقتصاد کشور براساس دلار زدایی از اقتصاد و تکیه بر پول و افزایش قدرت ملی تأکید کرد.

همچنین زاکانی به پذیرفتن حاکمیت مردم‌سالاری دینی در عرصه اقتصاد و تکیه بر مشارکت مردم در پیشرفت امور و همچنین قرار دادن خلق و توزیع عادلانه ثروت در دستور کار اشاره کرد.

در ادامه، پورمحمدی، موضوع تعامل با جهان را در حل مشکلات اقتصادی و تأمین نیاز‌های مردم ضروری دانست و با اشاره به آسیب‌زا بودن تحریم، بر وفاق ملی برای حل مسائل بین الملل در عرصه خارجی و اعتمادسازی عمومی و ارائه راهکار صادقانه در عرصه داخلی تأکید کرد.

در ۴ دقیقه دوم بخش اول مناظرات، اظهارات کاندید‌ها به این شرح ارائه شد:

قاضی زاده با اشاره به رکن خانواده به عنوان اولین تأثیرپذیر از تصمیمات دولت، به نام گذاری دولت خود به عنوان خانواده اشاره کرد و بر اهمیت بخش خصوصی و پیش‌بینی پذیر بودن اقتصاد کشور تأکید نمود. وی همچنین با اشاره به اینکه باید بسته مشترک و شهرک صنعتی مشترک برای سرمایه گذاری ایجاد کنیم، عنوان کرد: همچنین در راهبرد صنعتی سیاست‌های ارزی و تجاری باید به نفع تولید و رفاه خانوار شود. در راهبرد صنعتی، سیاست‌های تجاری ما معکوس است. سیاست‌های ارزی باید به نفع تجارت باشد و باید کاری کنیم مردم با ایجاد رقابت، به کالا‌های با کیفیت دست پیدا کنند.

سپس قالیباف با اشاره به اهمیت بهره وری بیان کرد: برنامه هفتم سند ملی ما است که ممکن است اشکالات داشته باشد و در عین حال نقاط قوت نیز دارد.
وی مهمترین موضوع برنامه هفتم را خانواده محوری دانست و گفت: در ماده ۱۱۷ برنامه هفتم شورای راهبری پیش بینی شده که در صورت وجود اشکال در برنامه هفتم کمیته‌ای به ریاست معاون رییس جمهوری و دولت اصلاحات اعمال شود؛ پس قانون است و باید اجرا شود نه اینکه قانون کنار گذاشته شود، زیرا به معنای از دست دادن انسجام و بهانه جویی است.
قالیباف در ادامه به هدررفت انرژی در نیروگاه‌ها و گاز‌های مشعل درحالی که درآمد حوزه پتروشیمی نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار است و فقط ۷.۵ درصد از آن استفاده می‌شود، اشاره کرد و وجود مدیر قوی و تصمیمات سیاستی و قاعده گذاری صحیح را ضروری دانست.

پزشکیان صادرات و سرمایه‌گذاری خارجی را برای رشد، دارای اهمیت دانست و با اشاره به ایجاد شدن ضرر در حوزه نفت، بر ضروریت شفافیت در اقتصاد تأکید کرد.
وی با بیان اینکه با وجود تحریم، وجود شریک تجاری خوب ممکن نیست، ادامه داد: نمی‌توانیم تکنولوژی جدید را وارد صنعت نفت کنیم و با تکنولوژی‌های غلط درحال از دست دادن مخازن زیرزمینی هستیم و به‌جای اینکه در حوزه نفت ۴۰ درصد بهره‌وری داشته باشیم، رقم بهره‌وری در این حوزه فقط ۱۲ الی ۱۳ درصد است. در حقوق‌هایی که امروز به کارگران و کارمندان پرداخت می‌شود، تورم ۴۰ درصد است، اما در بهترین شرایط پرداخت ما ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند؛ با این روند دستیابی به رشد امکان پذیر نیست و باید نگاه‌مان را عوض کنیم، چراکه نخبگان و سرمایه‌های ما در حال رفتن هستند.

جلیلی بر وجود اولویت و تبدیل شدن صادرات و ارزآوری به ماموریت همه دستگاه‌ها تأکید کرد و گفت: اگر فرصت‌ها را نبیینم، موفقیت‌ها به‌دست نمی‌آیند. برای جذب سرمایه گذاری باید حتما بسته مجوز‌ها را آماده کرده باشید تا سرمایه‌گذار در درون ساختار اداری شما گیر نکند. اگر سازوکار درست و دقیق نداشته باشید، صادرکننده و واردکننده دچار مشکل می‌شود. ایرادی در فرایند تخصیص و تامین ارز وجود دارد که باید این ایراد رفع شود. ۱۳.۶ میلیارد دلار واردات کالا‌های اساسی و کشاورزی داریم و اگر این فرایند کوتاه شود، این رقم به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد.

زاکانی به ۴ ویژگی برای اداره کشور از جمله آزادسازی اقتصاد از کمند دلار، پیگیری افزایش و تقویت ارزی پول ملی، جلوگیری از خام فروشی با تکیه بر دانش و حاکمیت مردم در عرصه اقتصاد، اشاره کرد و توجه به موضوع نیروی انسانی و سرمایه در کنار آموزش را در جهت رشد ۸ درصدی، از اهمیت بالا برخوردار دانست.

همچنین پورمحمدی رشد اقتصادی را درگرو اعتمادسازی شمرد و بر ذکر وعده‌های صادقانه تأکید کرد.

سوالات کارشناسان در بخش دوم به این شرح بود:

-برنامه شما برای جهش تولید با توجه به مشکلات مردم چیست؟
-رئیس جمهور برای مردمی کردن اقتصاد و تولید چه رویکردی داشته باشد؟
-چرا سیاست‌های اصل ۴۴ به درستی اجرا نشد و فقط به سراغ واگذاری‌های شرکت‌های بزرگ با نگاه درآمدی رفتیم؟
-برنامه شما برای بازکردن دست بخش خصوصی و کم شدن نقش نهاد‌های غیردولتی در بازار رقابت اقتصادی چیست؟
-برنامه شما برای واگذاری بنگاه‌های خصولتی چیست؟
-نقش شبه دولتی‌ها در واگذاری‌ها چگونه است و سیاست شما برای استفاده ار منابع مردم چیست؟

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به حضور خود در کابینه شهید رئیسی و ملزم دانستن خود به تعهدات دولت وی، گفت: دولت باید مدیریت سهام عدالت را به مردم واگذار می‌کرد و نباید حیاط خلوت سیاسیون می‌شد. از سوی دیگر در خصوصی سازی باید رقابتی و شفاف عمل کنیم. ابزاری که الان وجود دارد بورس است. دولت باید اموال را به بورس ببرد. نباید سهم دولت را در سرمایه‌گذاری کم کنیم، اما نباید نقش تصدی گری به آن بدهیم. ساخت راه‌ها و بزرگراه‌ها را می‌توان به بخش خصوصی سپرد، اما راه‌های روستایی را دولت باید بسازد و ساماندهی کند.

وی همچنین بخش خصوصی را شریک راهبردی دولت دانست.

در ادامه، قالیباف، بهره وری را بر سرمایه گذاری ارجح شناخت و با اشاره به اثرگذاری تحریم گفت: معتقدم همه دستگاه‌های دولتی یک طرف و دستگاه دیپلماسی یک طرف است؛ بنابراین باید برای رفع تحریم تلاش کرد و برای آن طرح مشخص و روشن داریم.

قالیباف افزود: ۱۰۴ میلیارد دلار در حوزه بهره برداری در سال پرت داریم؛ این‌ها نشان می‌دهد انتخاب رییس جمهور درست چقدر مهم است که بتواند این ظرفیت‌ها را استفاده کند. قرارداد با چین باز مانده و تفاهم‌ها اجرایی نشده است و این شامل قرارداد با روسیه نیز می‌شود. باید از ظرفیت شانگ‌های و بریکس استفاده کرد.

همچنین وی بر توجه به برنامه هفتم و موضوعات زیرساختی و فرهنگی با اهمیت مشارکت مردم تأکید کرد.

پزشکیان به نقش اصلاح مدیریت در محافظت از یکسری از مسائل هزینه‌ای اشاره کرد و گفت: در اصلاحاتی که در دنیا انجام شده، در ۴۰ کشوری که بانک جهانی بررسی کرده است، ۳ اصل و ۵ استراتژی دیده شده است که اگر ما آن‌ها را در کشور عملیاتی کنیم، می‌توانیم یکسری از مشکلات داخل را برطرف سازیم؛ این سه اصل عبارتند از اینکه چه کسی مسئول است؟ چگونه باید اقدام کند؟ و چگونه باید پاسخگو باشد؟

وی بر تکیه بر کارشناسان در اقتصاد، صنعت، کشاورزی و تجارت، بدون توجه به جناح و همچنین بر اتکا به شعار‌ها و تجربیات بین‌المللی و مستندات علمی و تجربه روشن دنیا در حل مشکلات معیشتی تأکید کرد.

جلیلی به اهمیت انتخاب فردی که بتواند فرصت‌ها را شناسایی کند، اشاره کرد و گفت: ما به دولت فهیم و کارآمد نیاز داریم. اگر شناخت نباشد، بخش خصوصی، دولتی و خصولتی می‌تواند سوءاستفاده کند. وقتی با هوشیاری کار می‌کنید، واگذاری برای افزایش بهره‌وری است نه برای درآمد اندک.

زاکانی تصریح کرد: دولت اکنون رقیب مردم است و مقابل مردم است. دولت باید چالاک، فکور، حامی و تسهیل گر و ناظر باشد؛ همه این معانی در کنار یکدیگر، دولت کامل را ایجاد می‌کند. دولت مقتدری که جلوی مردم نیست بلکه برای مردم خدمت‌گزاری می‌کند؛ بنابریان نیازمند متناسب سازی دولت هستیم.

وی همچنین بیان کرد: موتور محرکه اقتصاد باید بخش خصوصی باشد و آحاد مردم از جمله بخش طبقات محروم باید مشارکت داشته باشند. تعاونی‌ها باید مورد دقت قرار بگیرند. باید بر جریان پول و کالا اشراف کامل داشت و سیاست درست در حوزه توسعه صنعتی را دنبال کرد.

زاکانی اعتماد به توانمندی داخلی و استفاده از همه فرصت‌ها را در جهت رفع تحریم دارای اهمیت دانست.

پورمحمدی ثبات مالی را رمز موفقیت اقتصادی شمرد که در مرحله اول به کنترل تورم نیاز دارد و افزود: کسری بودجه کشور ۶۰۰ تا ۷۰۰ همت است و ناچاریم به تورم تن دهیم. مگر می‌توانیم از ناترازی بانک‌ها عبور کنیم؟ بخش بزرگی از نقدینگی قفل شده است. بدون این‌ها و جلوگیری از شوک نرخ ارزی نمی‌توانیم اقتصاد موفق ایجاد کنیم. نرخ بهره‌وری حتما سهم تعیین‌کننده دارد

وی بر بهره گیری از قدرت دیپلماسی با پشتوانه توان ملی تأکید کرد و گفت: حالا که تحریم داخلی را افزایش می‌دهیم آیا می‌توانیم تحریم خارجی را حل کنیم؟ حتماً ناکام خواهیم بود. باید رویکرد‌ها را تغییر دهیم و نگاه خود به حل مسائل بین‌المللی را عوض کنیم.

در ۴ دقیقه بخش دوم این مناظره مطرح شد:

قاضی زاده هاشمی با اشاره به عدم وجود مثال برای نقش استفاده از نسخه بانک جهانی برای بهبود اقتصاد در جهان گفت: انتصابات سیاسی باید از بنگاه‌های دولتی خارج شود. نباید شرکت‌های ورشکسته را به مردم واگذار کرد. همان مردمی که جنگ را کنترل کردند، اقتصاد را به بهترین شکل کنترل خواهند کرد.

قالیباف بر رفع خودتحریمی در داخل کشور و نقش آن در رفع تحریم خارجی تأکید کرد و با اشاره به اهمیت رئیس مجلس انضباط مالی در دولت گفت: همیشه دولت‌ها در ماه آخر سال در پرداخت حقوق کسری نقدینگی داشته و از خزانه پول برمی داشتند و سال بعد پرداخت می‌کردند؛ سال گذشته دولت در پایان سال بیش از ۱۹۰ همت پول در اعتبارات داشت؛ پس می‌شود و می‌توانیم.

در ادامه، پزشکیان با تأکید بر لزوم وجود مسئولیت، روش اجرا و پاسخ‌گویی در مدیریت کشور، یادآور شد: مگر قرار نبود که ما سالانه یک میلیون مسکن درست کنیم؟ اما تا الان بیش از ۳۰۰ هزار مسکن درست نشده است؛ مگر قرار نبود یک میلیون شغل ایجاد شود؟ مگر قرار نبود ۳ روزه مشکل بورس حل شود؟ پس چرا این اتفاق نیفتاد؟ در حالی که همه‌شان یک جا بودند؛ چرا مشکل بورس را حل نکردند؟ در همان جریان یه نفر می‌گفت که من با یک میلیون تومان شغل ایجاد می‌کنم.

وی دستیابی به اهداف را در گرو مشارکت جامعه، حل اختلافات و مشکلات، اتکا به مسائل علمی و تجربیات بین‌المللی و همچنین گشایش بازار دانست.

جلیلی با اشاره به سطحی بودن نگاه به دانشجویان و اینکه روستا‌های کشور می‌توانند سلول جهش کشور باشند، گفت: وقتی از مردمی‌سازی صحبت می‌کنیم، دولت نباید به مردم به عنوان قلک نگاه کند. در قضیه بورس در سال ۹۹ من نامه‌ای به رئیس‌جمهور وقت نوشتم و گفتم این کار‌های شما برای مردم مشکل درست می‌کند. بازار سرمایه شما باید بستری باشد تا مردم به آن اطمینان کنند. وقتی تصمیم خلق الساعه بگیرید، ثبات در نرخ ارز و انرژی و تصمیمات دولت نباشد، مشکلات حل نخواهد شد. در سال ۹۷ با ۲۲ صنف جلسه داشتم و گفتند بخشنامه‌های متعدد وجود دارد. وقتی انضباط مالی نداشته باشید، نتیجه نمی‌گیرید.

زاکانی تصریح کرد: در جمع سپاری‌های مالی اکنون ما ۹۰۰۰ میلیارد پروژه ناتمام داریم که می‌توانیم مردم را مشارکت داده تا در کوتاه مدت و بلند مدت تورم را کنترل کنیم. در کوتاه مدت با افزایش نرخ دقیق و مواجه در حوزه ارز و اساسا ارز زدایی کردن و در بلندمدت نقدینگی را جذب و در مسیر درست هزینه کنیم و خطاب به پورمحمدی بیان کرد: اگر دستمان را روی پای خود نگیریم، دشمن به ما رحم نمی‌کند. دیپلماسی منزلت طلب موقعی موفق است که در داخل کشور بتوانیم مشکل مردم را حل کرده و مردم پشت سر ما بایستند. میدان وقتی موفق است که دیپلماسی می‌تواند روی دیگر سکه باشد؛ وگرنه شما در همان دولتی که تشریف داشتید دیپلماسی التماسی هم تجربه کردید و این راه حل نیست.

پورمحمدی نیز در دومین مهلت چهاردقیقه‌ای مرحله دوم مناظره با محوریت مردمی‌سازی اقتصاد، اظهار کرد: ما اهدافی تعیین و در برنامه هفتم تکرار کرده‌ایم و می‌گویم این‌ها را انجام می‌دهیم، اما باید تجربیات قبلی خود را معیار قرار دهیم تا تعهدات آینده را پیگیری کنیم.

در ۴ دقیقه اول بخش سوم اظهارات بیان شد:

قاضی زاده هاشمی اشاره کرد: بورس مبنی بر انتظارات است. مردم در بورس آینده را می‌خرند.

وی افزود: می‌شود تورم را تک رقمی کرد و اقتصاد برای این موضوع راه حل دارد، اما این موضوع اقتدار می‌خواهد. اقتداری از جنس شهید رئیسی نه از جنس کسانی که معتقدند راه اصلاح امور از سازش با غرب می‌گذرد. برخی می‌گویند اگر سازش درست شد، مسئله داخلی نیز درست می‌شود؛ زیرا می‌خواهند همه امورات را به هم وصل کنند.

قالیباف با اشاره به اولویت داشتن حل مسئله تورم، در راستای حل این مسئله، اصلاح نظام بانکی را ضروری دانست و بیان کرد: در نظام بانکی به خصوص بانک‌های خصوصی و حتی دولتی باعث خلق پول شدند که باید چاره اندیشی کرد، نقدینگی حدود ۸۲۰۰ همت است که به سمت تولید نرفته که یکی از عوامل ایجاد تورم است. یکی از اقدامات در مجلس یازدهم تصویب قانون جدید بانک مرکزی بود که اقتدار را به بانک مرکزی برگرداند.


وی با اشاره به اینکه اصلاح ساختار نهادی و انضباط مالی باید در بودجه مورد توجه قرار گیرد، ریشه بخش عمده‌ای از مشکلات را در سیاست گذاری اشتباه دانست و گفت: دولت خدمت و پیشرفت سپر حمایت می‌گذارد که حقوق نسبت به تورم باشد و با رشد اقتصادی نیز به حقوق اضافه شود.

وی همچنین یکی از اشکالات را نبود درآمد پایدار دانست و افزود: درآمد نفتی کم و زیاد می‌شود که باعث مشکلات اساسی می‌شود که آثار آن را در تمام بخش‌ها می‌بینیم و باید چاره اندیشی کرد.

پزشکیان با بیان اینکه عامل اصلی تورم دولت‌ها هستند، عنوان کرد: کسری بودجه و چاپ پول دلایلی هستند که منجر به تورم می‌شود و اگر دولت می‌خواهد این مشکل که درست شود، نباید کسری بودجه را به مجلس ببرد. تورم به معنای خالی کردن جیب مردم است و علت اکثر نگرانی‌ها و اعتراضات بازنشستگان و معلمان برای این است که نمی‌توانند زندگی خود را با روند تورمی ادامه‌دهنده و شرمسار خانواده خود هستند.

وی با تأکید بر اصلاحاتی اعم از عملیاتی کردن بودجه ریزی، افزود: دولت باید هزینه‌های خود را کنترل کند و این موضوع نیز زمانی اتفاق می‌افتد که بودجه عملیاتی، اصلاح و شفافیت در هزینه‌ها اعمال شود. از سویی دیگر نخستین کاری که دولت باید بکند این است که به بانک‌ها دستور چاپ پول ندهد و آن‌ها را به ایجاد تعهداتی که امکان پرداخت آن وجود ندارد، وادار سازد. اکثر توقعاتی که دولت در بانک‌ها اعمال می‌کند، عامل تورم است و باید بانک‌ها را علمی و درست نظارت کنیم و نظام آن را اصلاح کنیم.

جلیلی با اشاره به معظل تورم، اظهار کرد: یکی از اولویت‌های من انضباط مالی است. امکان کاهش و کنترل تورم وجود دارد. برای رسیدن به این هدف، بحث حاکمیت ریال، اولین مسئله است. دولت و نظام باید بر ریال حاکمیت داشته باشد و بداند گردش ریال چگونه است و کجا خرج می‌شود و در کجا حضور دارد تا آن را مدیریت و حکمرانی کند. اگر این کار را نتوانید انجام دهید، با برخی اقدامانت مقطعی این مشکل رفع نخواهد شد.

وی با بیان اینکه باید مشخص شود خلق پول بانک‌ها در چه جهتی است، یک دلیل تورم را ناشی از شوک بازار ارز دانست.

زاکانی با اشاره به اینکه رشد نقدینگی درصورت هدایت شدن می‌تواند فوق‌العاده موثر واقع شود، گفت: سه هفته گذشته، ۲۰۳ هزار واحد مسکن در تهران شروع کردیم که یکی از نقاطی است که نقدینگی در آن هزینه شده و به نیاز مردم پاسخ می‌دهد. علاوه بر اینکه افزایش تولید انرژی باید صورت بگیرد و به سمت بستن در‌های خام فروشی برویم، اما باید مصرف را نیز بهینه کنیم.

همچنین وی محوریت خانواده و جمعیت، صرفه جویی و اخذ اعتبار طلا را راهکار مشارکت مردم در اقتصاد دانست.

پورمحمدی اظهار کرد: نگاه کارشناسی و دقیق به نقاط مشترک نزدیک می‌شود. تورم و نقدینگی ریشه‌های مشترکی دارند و با کنترل نقدینگی می‌شود تورم را کاهش داد.


وی افزود: بانک مرکزی ناچار به جذب منابع سرگردان و نقدینگی، بهره را از ۱۹ و ۲۰ درصد به ۲۹ درصد رسانده است و هزینه مالی در بازار آزاد ۴۱ تا ۴۳ درصد و بلکه بیشتر است. این خود به شدت تورم‌زاست و چرخه معیوب نقدینگی را تشدید می‌کند.

همچنین پورمحمدی، امنیت روانی، فکری، حقوقی و مالکیت را لازمه موفقیت مدیریت کلان دانست.

در ۴ دقیقه دوم بخش سوم مناظره مطرح شد:

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه ثبات موجود در بازار ارز ناشی از اقتدار سیاسی است و با وجود درگیری با دشمن تا دندان مسلح توانستیم نرخ ارز را تا حد زیادی کنترل کنیم، جلوگیری از دخالت اشخاص غیرمسئول و تسهیلات سفارشی را مرحله اول اصلاح نظام بانکی دانست.


وی با اشاره به این موضوع که باید بانک قرض الحسنه ایجاد کنیم گفت: بانک‌های مهر ایران و رسالت، موفق عمل کردند. باید برای اشتغال و ازدواج و ... تسهیلات قرض الحسنه را توسعه دهیم و بانک‌ها و سهامدارانش را باید پاسخگو کنیم تا تورم را به مردم منتقل نکنند.

قالیباف با بیان اینکه اولین نکته در تورم، اصلاحات ساختار بودجه است، اشاره کرد: اکنون فرصت و زمینه استقلال بانک مرکزی وجود ندارد. باید شورای عالی مربوطه قدرتمندانه بایستد و با جریاناتی که خلق پول کرده و به مردم فشار می‌آورند، برخورد شود؛ اینجا جای درست مبارزه با فساد است.

وی با تاکید بر پیگیری رشد اقتصادی با ریشه بهره وری، انتخابات را مهمترین تصمیم برای حل تورم دانست.

پزشکیان عامل اصلی ایجاد تورم را دولت‌ها شناخت و گفت: کسری بودجه و بزرگ شدن دولت مهمترین عامل هستند و دولت باید از این بزرگ شدن جلوگیری و بودجه‌ای به مجلس ارائه کند که بدون کسری بودجه باشد. برای اصلاح نظام بانکی باید اقداماتی نظیر خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری و نظارت بر وام‌های کلان را انجام دهیم. بانک‌ها موظف به قاعده گذاری هستند، نه اینکه قیمت گذاری کنند و تأمین مالی دولت از بانک‌ها نیز باید ممنوع شود.

جلیلی بخش مهمی از تورم به ویژه در سال‌های اخیر را ناشی از قیمت ارز دانست و اشاره کرد: در روند کنترل بازار ارز، مجموعه اقداماتی وجود دارد که حتی احکامش را نیز تهیه کرده‌ایم و فکر می‌کنیم دولت چهاردهم از روز اول آن را شروع کند.

وی با تاکید بر کنترل تورم از طریق مدیریت بازار ارز، اشاره کرد: منابع ارزی، بسیار بیشتر از مصارف است، اما باید تعریف و اولویت‌بندی مصارف تعیین و اولویت‌ها و اینکه آیا منابع ارزی ما به آن مصارف می‌رود، مشخص شود. «دبش» حاصل روندی بود که از قبل وجود داشت.

زاکانی با اشاره به ماجرای بنزین صبح جمعه! و تعداد کشته شدگان دوران کرونا و همچنین تقلب در کنکور ۱۳۸۲، بیان کرد: اگر در کشور تدبیر و تصمیم درست باشد می‌توان به بهترین شکل تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کرد.

پورمحمدی به اصول در نظر گرفته شده جهت پیگیری اقتصاد از جمله کنار رفتن دولت از رقابت و کنار گذاشتن اقتصاد دستوری و مشارکت آحاد جامعه در اقتصاد شاره کرد.


وی همچنین بر اهمیت نگاه کارشناسی عمیق و متکی به مدیران کارآمد، توانمندسازی اقتصاد مردمی، ساماندهی سهام عدالت و بازگرداندن مالکیت و مدیریت در بورس و سهام عدالت به مردم، تأکید کرد.

برگزاری اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری با محوریت اقتصاد

 

بر اساس این گزارش مناظرات بعدی انتخابات ریاست جمهوری به این شرح برگزار خواهد شد:

-پنج شنبه ۳۱ خرداد (ساعت ۲۰ تا ۲۴)

- جمعه ۱ تیرماه (ساعت ۲۰ تا ۲۴)

- دوشنبه ۴ تیر (ساعت ۲۰ تا ۲۴)

- سه شنبه ۵ تیر (ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۶)

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.