بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۱
خرید سهام پتروشیمی شازند اراک کاملا قانونی و شفاف بوده است
ایران زاد تصریح کرد: خرید سهام پتروشیمی شازند اراک کاملا قانونی و در قالب دستورالعملهای سازمان بورس و اوراق بهادار بوده و در یک فرآیند کاملا شفاف خریداری کرده ایم و اعتقادی به این ندارم که اتفاق خاصی افتاده باشد. البته اگر دستگاههای نظارتی بررسی بکنند، حتما تایید خواهند کرد که خرید ما به طور کاملا شفاف و طبق مصوبات جاری سازمان بورس و اوراق بهادار کشور اتفاق افتاده است.
کد خبر : ۲۸۲۱۱۵
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، محسن ایران زاد، مدیرعامل پالایش نفت تهران در خصوص دلایل و اهداف خرید ۵۱.۳ درصد سهام پتروشیمی شازند از گروه توسعه ملی توسط این پالایشگاه و تبدیل شدن آن به پتروپالایشگاه بوده، اظهار داشت: شرکت پالایش نفت تهران در سند استراتژیک اش طرح‌ها و الزامات قانونی زیادی دارد. از جمله یکی از الزامات بند "و" قانون بودجه ۱۴۰۲ است که در آن پالایشگاه‌ها مکلف شده اند تا در بهبود کیفیت نفت کوره و کاهش نفت کوره مصرفی شان، طرح‌ها و پروژه‌هایی اجرا بکنند و بایستی ۴۰ درصد از درآمدشان را صرف هزینه طرح‌های توسعه زنجیره ارزش بنمایند.

مدیرعامل پالایش نفت تهران با اشاره به اینکه براساس سند استراتژیک پالایش نفت تهران در طرح زنجیره ارزش بعد از کاهش نفت کوره، محصولاتی تولید می‌شود که زنجیره ارزش پتروشیمی به آن نیاز دارد، افزود: ما به جای اینکه یک پتروشیمی در تهران بسازیم، با محاسباتی که انجام دادیم خرید سهام پتروشیمی شازند اراک را از بین پتروشیمی‌های کشور انتخاب کردیم، چونکه در حال حاضر بخشی از خوراک پتروشیمی شازند از پالایش نفت تهران تامین می‌شود و در آینده هم با اجرای طرح‌های بهبود کیفیت نفت کوره، مجددا محصولاتی تولید خواهد شد که خوراک واحد‌های پتروشیمی شازند اراک خواهد بود. به همین منظور در سند استراتژیک ما خرید پتروشیمی اراک مصوب شد که خوشبختانه ۵۱.۷ درصد از سهام پتروشیمی اراک را از مجموعه بانک ملی خریداری کردیم و کنترل و مدیریت این پتروشیمی را در آینده نزدیک بر عهده خواهیم گرفت.

ایران زاد در مورد حاشیه‌هایی که در خصوص خرید سهام پتروشیمی شازند توسط پالایش نفت تهران مبنی بر خرید زیر قیمت و بازگرداندن آن به وبانک به وجود آمده است، تصریح کرد: خرید سهام پتروشیمی شازند اراک کاملا قانونی و در قالب دستورالعمل‌های سازمان بورس و اوراق بهادار بوده و در یک فرآیند کاملا شفاف خریداری کرده ایم و اعتقادی به این ندارم که اتفاق خاصی افتاده باشد. البته اگر دستگاه‌های نظارتی بررسی بکنند، حتما تایید خواهند کرد که خرید ما به طور کاملا شفاف و طبق مصوبات جاری سازمان بورس و اوراق بهادار کشور اتفاق افتاده است.

مدیرعامل پالایش نفت تهران در مورد سردرگمی سهامداران با حاشیه‌های به وجود آمده گفت: من فکر نمی‌کنم سردرگمی باشد، ما داریم پیش می‌رویم و به زودی هم مجمع فوق العاده پتروشیمی شازند اراک را برگزار می‌کنیم. پتروشیمی شازند اراک در زنجیره تولید ما قرار دارد و مقام معظم رهبری هم فرموده اند که از خام فروشی جلوگیری کنیم، لذا ما در آینده نزدیک با تولید محصولات جدید در طرح بهبود کیفیت نفت کوره و در حال حاضر با تامین نفتا و خوراک مایع پتروشیمی شازند که در پالایش نفت تهران تولید می‌شود و با توجه به خرید سهام پتروشیمی اراک، سود حاصل از این زنجیره ارزش هم مجددا به پالایش نفت تهران بر می‌گردد.

ایران زاد در مورد این پرسش که با خرید سهام شاراک، پالایشگاه تهران تا چه میزان می‌تواند در تامین خوراک پایدار پتروشیمی شازند با توجه به شباهت نفتای مصرفی شازند به نفتای تهران و وجود خط لوله نقش آفرینی بکند، تاکید کرد: قطعا همینطور خواهد بود و یکی از منافع این خرید برای پتروشیمی اراک است، چون ما سهامدار عمده آن خواهیم شد و قطعا ارتباط ما با تامین خوراک و افزایش خوراک پتروشیمی شازند اراک بیشتر خواهد شد. پتروشیمی شازند اراک در حال حاضر کمبود خوراک دارد و بخشی از خوراکش را از اصفهان و از پالایشگاه تهران تهیه می‌کند و در حال حاضر خط لوله‌ای بین پالایشگاه تهران و پتروشیمی شازند اراک نیست، ولی در برنامه بلندمدت در سند استراتژیک این موضوع را هم تعریف خواهیم کرد که بین پالایشگاه تهران و پتروشیمی شازند اراک خط لوله‌ای بر‌ای انتقال نفتا احداث کنیم.

مدیرعامل پالایش نفت تهران در خصوص اینکه این پالایشگاه چه برنامه‌ای برای توسعه زنجیره ارزش در پتروشیمی شازند بعد از انتقال کامل مالکیت خواهد داشت، گفت: دلیل انتخاب پتروشیمی شازند اراک این بوده که در زنجیره تولید ما قرار دارد. پتروشیمی اراک یکسری طرح‌هایی دارد که ارزش آفرین است و در زنجیره ما قرار می‌گیرند و قطعا با ورود پالایش نفت تهران به عنوان سهامدار عمده پتروشیمی شازند اراک، حمایت‌های مالی ما برای تکمیل طرح‌ها و خرید سهام شرکت‌های فرعی پتروشیمی شازند اراک کمک می‌کند که طرح‌های ارزش آفرین این پتروشیمی با سرعت بهتری تکمیل بشود.

ایران زاد در مورد تاثیر خرید پتروشیمی شازند بر سودآوری شتران و شاراک اعلام کرد: الان در پورتفوی پالایشگاه تهران، این خرید سهام قابل رویت است و اگر به پورتفوی پتروشیمی شازند اراک هم مراجعه کنیم این سهام را مشاهده می‌کنیم؛ لذا تاییدیه خرید هم از سازمان بورس اخذ شده و حتی فروشنده که وابسته به بانک ملی است تاییدیه را هم به ما داده است.

عضو هیات مدیره پالایشگاه تهران گفت: خرید سهام پتروشیمی شازند اراک توسط پالایش نفت تهران، باعث بهبود و افزایش و هم افزایی ارزش سهام شتران و شاراک خواهد شد و معامله برد-برد است که هردو سهم از این اتفاق سود خواهند برد. در آینده نزدیک، شرکت‌های پالایشی باید به سمت پتروپالایشی شدن بروند و چاره‌ای جز این ندارند، پالایشگاه اصفهان و پالایشگاه تهران در این مسیر حرکت کرده اند و پالایشگاه تبریز هم در حال گام نهادن در مسیر پتروپالایشی شدن است؛ لذا هم اکنون می‌توانیم اعلام بکنیم که پالایش نفت تهران یک شرکت پتروپالایشی شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر