بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۷
نرخ‌شکنی‌های موجود در رشته بیمه‌های نفت و انرژی و راهکار‌های رهایی از آن
با اجرای این راهکارها، شرکت‌های بیمه می‌توانند از جنگ پورتفوی فرار کنند و به سودآوری و پایداری بالاتر دست یابند.
کد خبر : ۲۸۲۱۱۹
نویسنده :
امیرمحمد آبیار

به گزارش بورس‌نیوز، صنایع نفت، پتروشیمی و پالایشگاه به‌عنوان بزرگ‌ترین بخش اقتصادی کشور، توانسته به‌عنوان یک فرصت با ضریب خسارت پایین برای کسب سود و رقابت بین شرکت‌های بیمه مطرح شود. 

عملکرد صنعت بیمه در رشته بیمه‌های نفت و انرژی در کشور، حاکی از روند افزایشی سهم صنایع نفت، گاز و پتروشیمی از صنعت بیمه است. 

شایان‌ذکر است، همچنان سهم بیمه‌های نفت و انرژی نسبت به کل حق بیمه تولیدی بسیار ناچیز است. 

همان‌طور که می‌دانیم، رقابت ناسالم و بداخلاقی‌های در حال شکل‌گیری در صنعت بیمه، در حال تبدیل‌شدن به یک اصل و  برگ برنده‌ای برای جبران عقب‌ماندگی بودجه‌ی مصوب شرکت‌های بیمه است.

این موضوع تا جایی پیش می‌رود که مدیر نام‌آشنا و باسابقه صنعت بیمه، بدون هیچ‌گونه شرمندگی و با صدای بلند خبر از نرخ‌شکنی می‌دهد و با سهم‌خواهی از پورتفوی شرکت رقیب، آن را به برهم‌زدن معامله‌ای که با بیمه‌گزار خود دارد، متهم می‌کند.  

در این نوع رقابت، شرکت‌های بیمه سعی دارند با ارائه قیمت‌ها و شرایط بیمه‌نامه‌های جذاب، مشتریان را به خود جلب کنند و از ورود رقبا جلوگیری کنند.

این نوع رقابت معمولاً منجر به کاهش قیمت‌ها، افزایش خدمات و مزایای قابل ارائه به مشتریان می‌شود. از سوی دیگر، این نوع رقابت ممکن است باعث کاهش سودآوری شرکت‌های بیمه و حتی ضرر به این صنعت شود. به همین دلیل، مدیران صنعت بیمه باید به‌دقت استراتژی‌های خود را برای مقابله با جنگ پورتفوی طراحی کنند تا هم از گسترش صحیح و پایدار صنعت بیمه اطمینان حاصل شود و نیز از تأثیرات منفی احتمالی آن جلوگیری به عمل آید.  این نرخ‌شکنی در صنعت بیمه می‌تواند بر رشته اتکایی نیز تأثیرگذار باشد. 

از جمله این مواردی که می‌تواند عواقب وحشتناکی داشته باشد، عدم واگذاری صحیح ریسک و نگهداری درصد زیادی از ریسک نزد شرکت بیمه است. این نگهداری دانسته و یا ندانسته تهدیدکننده منافع ذینفعان، سهامداران و بیمه‌گزاران خواهد بود. 

درهرصورت عدم استفاده از ظرفیت کامل بیمه‌های اتکایی که به دلیل نرخ‌شکنی صورت‌گرفته، منجر به عدم قبولی از طرف سایر شرکت‌های قبولی اتکایی می‌شود که موجب خسران سرمایه‌های ملی شده و ورود جدی نهادهای ناظر از جمله بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تشکیل کمیته‌های فنی را می‌طلبد. 

به نظر من تمامی این اتفاقات نشات گرفته از نبود یک استراتژی مدون و قابل‌اجرا در رشته بازاریابی و فروش در شرکت‌های بیمه است که باید با درنظرگرفتن ریسک‌های رشته بیمه‌های نفت و انرژی در نظر گرفته شود. بازاریابی و فروش در شرکت‌ها و کشورهای مترقی و توسعه‌یافته جزء اصول مهم و کاربردی در ساختار سازمان‌ها محسوب می‌شود که بردوباخت سازمان خود را به آن وابسته می‌دانند. 

از مدیریت‌های همکار که می‌تواند به این امر کمک بسیاری داشته باشد، می‌توان به مدیریت ریسک شرکت‌های بیمه اشاره کرد که متأسفانه مغفول مانده است. 

برای رهایی از نرخ‌شکنی در صنعت بیمه مدیران و صاحبان کسب‌وکارهای بیمه می‌توانند از راهکارهای مختلف استفاده کنند. در ادامه به برخی از این راهکارها اشاره می‌کنم:

تمرکز بر ارتقاء کیفیت خدمات: به‌جای رقابت بر اساس قیمت، شرکت‌های بیمه می‌توانند کیفیت خدمات و تجربه مشتری را به‌عنوان عامل تمایزدهی خود قرار دهند. این اقدام می‌تواند باعث جلب و نگه‌داری مشتریان بدون نیاز به رقابت قیمتی شود.

توسعه محصولات و خدمات نوآورانه: ارائه محصولات، خدمات جدید و نوآورانه می‌تواند به شرکت‌های بیمه کمک می‌کند تا از ورود رقبا جلوگیری و مشتریان جدید را جذب کنند.

توسعه استراتژی بازاریابی متفاوت: ارتقاء استراتژی بازاریابی، مانند استفاده از بازاریابی دیجیتال، تبلیغات هدفمند و استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به شرکت‌های بیمه کمک کند تا به مشتریان جدیدی برسند.

تعامل با مشتریان: برقراری ارتباط فعال با مشتریان و شناخت نیازهای آن‌ها می‌تواند به شرکت‌های بیمه کمک کند تا خود را از رقبا متمایز و مشتریان خود را جذب کنند.

توسعه روابط با شرکای تجاری: برقراری همکاری با سایر شرکای تجاری مانند بانک‌ها، شرکت‌های فناوری و سایر شرکای استراتژیک می‌تواند به شرکت‌های بیمه کمک می‌کند تا از جنگ پورتفوی خارج و با همکاری مناسب به نقطه قوت تبدیل شود.

استفاده از تحلیل داده‌ها و هوش تجاری: استفاده از داده‌کاوی، تحلیل داده‌ها و هوش تجاری می‌تواند به شرکت‌های بیمه کمک کند تا الگوهای رفتار مشتریان را درک و استراتژی‌های مناسب برای جلب و نگه‌داری آن‌ها را طراحی کنند.

اصلاح ساختار سازمانی: به‌منظور سرعت‌بخشیدن به فرایندها و اصلاح ساختار سازمانی، مدیران باید به‌دقت استراتژی‌های خود را برای مقابله با جنگ پورتفوی طراحی کنند.

با اجرای این راهکارها، شرکت‌های بیمه می‌توانند از جنگ پورتفوی فرار کنند و به سودآوری و پایداری بالاتر دست یابند.

جلال جعفری، کارشناس صنعت بیمه و رئیس بیمه‌های نفت و انرژی شرکت بیمه

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.