بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۰
رکورد تولید
مدیرعامل پتروشیمی مارون گفت: پروژه کوثر صنعت اولین پارک پروپیلن کشور است که موافقت اصولی آن اخذ شده، تخصیص خوراک آن انجام شده، لایسنس‌های آن خریداری شده و پروژه آن نیز در حال پیشروی است. این پارک یکی از جذاب‌ترین و بهترین پایین دست‌های پروپیلن کشور خواهد بود.
کد خبر : ۲۸۲۱۵۷
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی مارون در روز چهارشنبه با حضور سهامداران برگزار شد.

 بر اساس این گزارش، امین امرایی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی مارون در این مجمع اظهارکرد: اگر روند تولید را از بعد از تعمیرات اساسی در نظر بگیرمی، در شهریورماه نسبت به میانگین سه ساله تولید پتروشیمی مارون رشد ۴۰ درصدی داشته است. به عبارتی میانگین سه ساله تولید ۲۹۰ هزار تن بوده و ما بیش از ۴۰۰ هزار تن تولید کردیم که این امر نتیجه تعمیرات اساسی استاندارد بوده است. همین روند صعودی ادامه پیدا کرد. قاعدتا ما باید به تناسب روز‌های تعمیرات ۲۵ درصد تولید از دست می‌دادیم، اما با برنامه ریزی‌های انجام شده پس از تعمیرات و اینکه در ۶ ماه اول سال شرایط آب و هوایی خوزستان نیز سخت‌تر است، به تناسب زمان ما حدود ۱۵ روز تولید را از دست دادیم. در واقع می‌بایست حدود ۸۰۰ هزار تن عدم تولید برای ما به وجود می‌آمد، اما تفاوت آن در طول سال ۱۸۰ هزار تن شد. 

وی افزود: وقتی به گزارشات نگاه می‌کنیم باید در واقع ۷۰ روز تولید را از دست می‌دادیم که در واقع توانستیم ۶۰ روز از تولید را حفظ کنیم. این کار راحتی نبود و نتیجه زحمات همکاران در بخش‌های مختلف است.

بیشتر بخوانید: تقدیر از پتروشیمی مارون در جشنواره خیرین مدرسه ساز

امرایی ادامه داد: در آذرماه رکورد تولید مارون را ثبت کردیم. رکورد انبار پتروشیمی مارون ۴۰۴ هزار تن بود. این روند ادامه یافت تا در بهمن ماه رکورد‌های دی ماه و آذرماه را پشت سر گذاشتیم و توانستیم ۴۱۶ هزار تن یعنی بالاترین میزان تولید را ثبت کنیم.
مدیرعامل پتروشیمی مارون بیان کرد: مجموع فروش ما ۱۱ درصد افزایش داشته است. با وجود مشکلاتی که برای پتروشیمی مارون به وجود آمد، باید سود عملیاتی شرکت کاهش می‌یافت، اما نه تنها سود عملیاتی کمتر نشد، بلکه سود بیشتری کسب کردیم، از ۷.۸ همت در سال ۱۴۰۱ به ۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سود عملیاتی رسیدیم و ۹ درصد افزایش سود عملیاتی را محقق کردیم. این رشد ناشی از این بود که بعد از تعمیرات اساسی و برنامه‌های تعریف شده برای اینکه به سود بالاتری برسیم، توانستیم ۱۵ درصد شدت مصرف انرژی را کاهش دهیم که این میزان معادل یک همت خواهد بود. 

وی همچنین خاطرنشان کرد: موضوع دیگر، محصولات آف گرید بود. چه در مارون و چه سایر پتروشیمی ما محصولات آف گرید وجود دارد. در مرحله اول برای این امر، اقداماتی درحوزه بسته بندی و حمل انجام شد. ما در پتروشیمی مارون در سال تا ۴ درصد محصولات آف گرید تولید می‌کردیم که در حال حاضر این میزان به زیر نیم درصد رسیده است. 

امرایی در این باره بیان کرد: ما برای یک شرکت ماموریت تعریف کردیم که محصولات آف گرید ما را به محصولات آن گرید و سپس به کامپاند تبدیل می‌کند و می‌فروشد. در برخی مواقع نیز که موضوع افزایش نرخ جهانی محصولات مطرح بود، فروش ما بیشتر شد. علیرغم اینکه هزینه‌های عملیاتی ما بیشتر و نرخ خوراک یوتیلیتی نیز نسبت به گذشته افزایشی بود، ما به سود عملیاتی بالاتری رسیدیم.

مدیرعامل این پتروشیمی درخصوص سود تلفیقی "مارون" ادامه داد: زمانی که سود تلفیقی کاهش می‌یابد، اگر نگاه کنید این کاهش از یک منظر مثبت است، زیرا بخشی ناشی از هزینه‌های تامین مالی و کاهش سود سپرده‌ها و بخشی نیز برای این بود که وقتی مارون به تعمیرات رفت، پتروشیمی لاله نیز به تعمیرات رفت. 

وی گفت: ما به جای اینکه دست در جیب سهامدار داشته باشیم و به تامین مالی پروژه‌ها بیندیشیم به سمت تامین مالی از طریق بازار سرمایه و بانک‌ها رفتیم. زمانی حساب پتروشیمی مارون پول و سود سپرده داشت. اما خبری از توسعه نبود. در دهه ۹۰ معافیت مالیاتی نیز وجود داشت. در سال‌های ۹۲، ۹۳ مارون یک میلیارد دلار تقسیم سود انجام داد. اگر این میزان مبالغ سرمایه گذاری می‌شد الان صاحب دارایی ارزشمندتری بودید. 

با افتخار می‌گویم که ما به جای اینکه دست در جیب سهامدار داشته باشیم تا ۲، ا ۳ همت تسهیلات داشته باشیم، در حال حاضر ۷، ۸ همت تسهیلات داریم، ۴ ال سی باز کردیم. درست است که هزینه‌های مالی افزایش می‌یابد، اما مبالغ در جا‌هایی سرمایه گذاری شده که ارز آوری دارند.

امرایی درخصوص اقدامات انجام شده در سال گذشته توضیح داد: اگر به صورت کلی به اقدامات انجام شده در سال گذشته اشاره کنم، در سال گذشته جلسه پرسش و پاسخ به صورت آنلاین برای سهامداران برگزار کردیم. گزارش آن نیز به صورت مفصل در کدال منتشر کردیم.

وی ادامه داد: شرکت پروژه همدان که ۳۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری آن است. بزرگترین پارک اکسیدات کشور است. برای اینکه مارون بازار محصولات پایین دست در آینده را در اختیار داشته باشد، ما ۴۵ درصد از سهام پترولاند آسیا را خریداری کردیم. پروژه پترولاند جلوتر است. بخشی راه اندازی شده باقی نیز درسال آینده وارد سرویس خواهد شد. این پروژه اولین پارک آمین کشور است که به تولید می‌رسد و مارون سهامدار ۴۵ درصدی آن است. قبل از عید مذاکرات آغاز شده، مراحل کارشناسی و قانونی آن انجام شده است. پروژه سردار خوزستان نیز پیشرفت خوبی دارد. 

امرایی ادامه داد: پروژه کوثر صنعت اولین پارک پروپیلن کشور است که موافقت اصولی آن اخذ شده، تخصیص خوراک آن انجام شده، لایسنس‌های آن خریداری شده و پروژه آن نیز در حال پیشروی است. این پارک یکی از جذاب‌ترین و بهترین پایین دست‌های پروپیلن کشور خواهد بود.

مدیرعامل "مارون" گفت: پروژه سلمان فارسی در حال حاضر پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۰ درصدی دارد و پیش بینی ما این است که در سال آینده به بهره برداری برسد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر