بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۹
وتکو؛ دانش بنیان‌ترین شرکت کشور است/ تولید ۱۰ محصول جدید در سال ۱۴۰۲ توسط
مدیرعامل شرکت تجهیزات صنعت نفت گفت: باتوجه به اینکه ۴ شرکت ما دانش بنیان هستند، قابلیت این را دارند که از تسهیلات ارزانقیمت صندوق نوآوری استفاده کنند در حالی که تسهیلات سرمایه‌ای بسیار گرانقیمت شده است. 
کد خبر : ۲۸۲۱۵۸
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت تجهیزات صنعت نفت در روز چهارشنبه با حضور سهامداران برگزار شد. 

عباس ناصری، مدیرعامل شرکت تجهیزات صنعت نفت در این مجمع اظهار کرد: شرکت وتکو جزو دانش بنیان‌ترین شرکت‌های کشور است و حتی جزو ۴ شرکت اصلی دنیاست. باتوجه به اینکه سه کشور آمریکا انگلیس و نروژ در حوزه‌های ایکس مس‌تری ۱۵ هزار PSI اقداماتی انجام دادند ما تنها سازنده این محصول هستیم و چهارمین کشور دنیا محسوب می‌شویم. سرمایه این شرکت در ابتدا ۴۰ میلیارد تومان بود که با افزایش سرمایه انجام شده به ۹۰ میلیارد تومان خواهد رسید. 

وی افزود: در مقایسه فروش و سود خالص سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ رشد فروش ثبت کردیم. ۲۱۴ میلیارد تومان فروش سال ۱۴۰۲ محقق شد در حالی که در سال ۱۴۰۱ این میزان ۱۸۷ میلیارد تومان بود. نرخ رشد فروش نیز روند منطقی و افزایش عملکرد را نشان می‌دهد. محصولات جدید و توسعه‌ای شرکت وتکو دستگاه‌های تولید رزوه است که با این محصول دانش بنیان می‌توانیم فضای کسب و کار دیگری را در منطقه ویژه عسلویه پوشش دهیم.

بیشتر بخوانید: حجم مبنا در "شصفها" و "فنفت" اعمال می شود

ناصری در این باره ادامه داد: شرکت بعدی شرکت گسترش شیرسازی و تهران سوفا است که سرمایه ۴۱ میلیارد تومانی داشت و در حال حاضر این میزان به ۹۰ میلیارد تومان افزایش یافت. این شرکت در ۵ ساله گذشته روند رو به رشدی را ثبت کرده است. محصول جدید این شرکت بزرگترین شیر نفتی گیت ولو ۵۶ است که کلاس ۲۵۰۰ و فشار تست آن حدود ۱۰ هزار PSI است. با نوع دیگر گیت ۶۴ اینچ با کلاس ۱۵۰ را در نظر داریم که به حوزه ال ان جی کشور ورود کنیم. توسعه خوبی برای این فناوری در کشور در نظر گرفته شده است. با ۸ سال توقف فعالیت این شرکت، ۲ سال است که فعالیت مداوم دارد.

مدیرعامل شرکت تجهیزات صنعت نفت ادامه داد: ۱۰ محصول جدید در سال ۱۴۰۲ تولید شد. ما طراحی و مهندسی شیرآلات فراگیر را داریم که در نمایشگاه بین المللی تفاهمنامه آن منعقد شد. اقدام جالب دیگر مربوط به صنعت گاز کشور است. از نظر صادرات اقدامات خوبی صورت گرفت. صادرات به سوریه انجام شد. با استفاده حداکثری از تسهیلات دانش بنیان مانند صندوق فناوری صنعت که قبلا ۱۱۱ میلیارد تومان اخذ شده بود، امسال درصدد هستیم این میزان را ۱۲۰ میلیارد برسانیم و بتوانیم تسهیلات ارزان قیمت دانش بنیان دریافت کنیم. از آنجایی که هر ۴ شرکت ما دانش بنیان هستند، منعی برای دریافت تسهیلات نداریم. 

ناصری همچنین خاطرنشان کرد: موضوع دیگر، مولدسازی دارایی‌ها و استفاده از امکانات موجود در مجموعه است. ما در خط لوله گوره جاسک در مخازن ذخیره سازی بزرگترین شیر نفتی کشور را با سایز ۵۶ اینچ تولید کردیم.

فاز اول پروژه ریخته گری حدود ۲۰ میلیارد تومان هزینه صرف شده و در فاز دوم با تجهیز آزمایشگاه و در صورت خرید برخی تجهیزات این فاز نیز به بهره برداری می‌رسد.

وی در این باره افزود: شرکت بعدی، شرکت توس پیوند با سرمایه ۹.۵ میلیارد تومانی است که در حال حاضر میزان سرمایه آن به ۸۰ میلیارد تومان افزایش یافت. این شرکت انواع محصولات فولاد کربنی، فلنج و اتصالات را در فشار‌های بالا و با رعایت استاندارد‌های بین المللی برای کشور فراهم می‌کند. بعضی از تجهیزات ما می‌توانند ۱۵۰ سایز و رده را از سه راهی‌های فولادی بدون نیاز به قالب‌های پرهزینه انجام دهند. محصولات دیگری داریم که برای اولین بار در کشور تولید می‌شود.

شرکت بعدی، شرکت پارس پنگان است که سرمایه آن از ۳۷.۵ میلیارد تومان به ۹۰ میلیارد تومان تغییر یافت. عملگر‌های سایز ۳۰، ۱۲، و ۲۰ اینچ تمامی نیاز‌های صنعت نفت را در این حوزه پوشش می‌دهند. 

ناصری بیان کرد: ساخت شیر توپی ۴۸ با کلاس ۹۰۰ با متریال خاص، اولین بار برای شرکت پالایش گاز فجر کشور ساخته می‌شود. ما ساخت دو سالن، طرح‌های توسعه‌ای و پکیج‌های بالادست که برای شرکت قرار است بگیریم را فراهم می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت تجهیزات صنعت نفت با اشاره به فروش این شرکت توضیح داد: جمع فروش پیش بینی شده در بودجه محقق شد و فروش از مبلغ ۸۸۲ میلیارد تومان به ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است. سود بودجه‌ای شرکت نیز محقق شده است. سود عملیاتی نیز وضعیت قابل قبولی دارد. حاشیه فروش در سال ۱۴۰۲ که ۸۸۹ میلیارد تومان بود، ۳۴۳ میلیارد تومان سود ناخالص داشته است. 

از ۱۲۸ میلیارد تومان درآمد عملیاتی ۵ ساله شرکت، ۹۵ میلیارد تومان سود خالص محقق شده است. 

ناصری عنوان کرد: ده‌ها شرکت در حوزه نفت، در حوزه پتروشیمی حدود ۱۰۰ شرکت، در شرکت‌های پالایش پخش ۹ شرکت و در پتروپالایش ۵ شرکت به مجموعه اضافه خواهند شد که ما تجهیز آن‌ها را خواهیم داشت.

وی در این باره ادامه داد: پروژه شرکت نیروی گاز به اتمام رسیده است. ما از بازار جامعه تبعیت کرده و ساخت تجهیزات دانش بنیان و حساس با رویکرد بهینه سازی فناوری، باکیفیت قیمت و زمان لازم برای میت کردن نیاز‌ها و درخواست‌ها با استفاده از دانش فنی و ارتقای فناورانه انجام خواهیم داد. همچنین، توانمندسازی سازندگان داخلی، انتقال دانش فنی و فناوری، ساخت تجهیزات، طراحی و مهندسی محصولات جدید محقق شده و در بعضی از شرکت‌ها تا ۳۰ محصول جدید داشتیم. طراحی و مهندسی تجهیزات صنعت نفت باکیفیت بالا و صرفه جویی ارزی همراه بوده که برای کشور آورده خوبی داشته است. 

باتوجه به اینکه ۴ شرکت ما دانش بنیان هستند، قابلیت این را دارند که از تسهیلات ارزان‌قیمت صندوق نوآوری استفاده کنند در حالی که تسهیلات سرمایه‌ای بسیار گران‌قیمت شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر