بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۳
قیمت نفت در اثر خوش‌بینی به تقاضای تابستان افزایش یافت
قیمت نفت طی دو هفته گذشته افزایش چشمگیری داشته است، پس از اینکه هر دو شاخص حدود ۳ درصد در هفته گذشته افزایش یافتند که ناشی از ترکیبی از نشانه‌های مثبت تقاضا و شرایط ژئوپلیتیکی بدتر بوده است.
کد خبر : ۲۸۲۳۶۵
نویسنده :
علی وکیلی مقدم

به گزارش بورس‌نیوز به نقل از رویترز؛ قیمت نفت روز دوشنبه با افزایش خوش‌بینی به افزایش تقاضای فصل تابستان، به‌ویژه در بازار مهم ایالات متحده، اندکی افزایش یافت.
در ساعت ۱۲:۰۵ به وقت گرینویچ، قیمت نفت برنت ۰.۵ درصد افزایش یافت و به ۸۴.۷۸ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت نیز ۰.۵ درصد افزایش یافت و به ۸۱.۱۲ دلار در هر بشکه رسید.


قیمت نفت دو هفته متوالی افزایش یافته است


قیمت نفت طی دو هفته گذشته افزایش چشمگیری داشته است، پس از اینکه هر دو شاخص حدود ۳ درصد در هفته گذشته افزایش یافتند که ناشی از ترکیبی از نشانه‌های مثبت تقاضا و شرایط ژئوپلیتیکی بدتر بوده است.

داده‌های ایالات متحده نشان‌دهنده کاهش غیرمنتظره در موجودی نفت و بهبود تقاضای بنزین، چشم‌انداز مثبتی برای نفت خام ایجاد کرده‌اند.
افزایش خطر جنگ تمام‌عیار بین اسرائیل و حزب‌الله به عنوان گسترشی از درگیری با حماس، انتظارات از اختلالات عرضه در خاورمیانه را افزایش داده و باعث شده است که معامله‌گران یک حق بیمه ریسک در قیمت‌ها لحاظ کنند.

درگیری‌های مستمر بین روسیه و اوکراین، با هدف‌گیری پالایشگاه‌های بزرگ روسیه توسط کی‌یف، نگرانی‌هایی را در مورد اختلالات عرضه برانگیخته است.

تحلیلگران بانک ING در یادداشتی نوشتند: «ما همچنان از بازار نفت حمایت می‌کنیم و انتظار داریم کسری در سه‌ماهه سوم، تعادل نفت را تنگ‌تر کند.»

ING گفت: «ورود موقعیت‌های خرید جدید به بازار و پوشش موقعیت‌های فروش به‌طور یکنواختی این حرکت را تقویت کرد.»
علاوه بر این، تعداد دکل‌های نفتی فعال در ایالات متحده هفته گذشته با سه دکل کاهش به ۴۸۵ دکل رسید که پایین‌ترین تعداد از ژانویه ۲۰۲۲ بوده است. 


دلار قوی باعث کاهش قیمت نفت در میان نظارت بر تورم شد


به گفته Baker Hughes در گزارشی در روز جمعه؛ افزایش قیمت نفت به دلیل قدرت دلار آمریکا محدود شده است، زیرا معامله‌گران احتمال کاهش زودهنگام نرخ بهره توسط فدرال رزرو را کاهش دادند. دلار آمریکا نزدیک به بالاترین سطح دو ماهه در برابر سبدی از ارز‌ها بود.

قدرت دلار بر قیمت کالا‌هایی که به دلار قیمت‌گذاری می‌شوند، فشار می‌آورد. دلار قوی‌تر همچنین تقاضای بین‌المللی نفت را با گران‌تر کردن نفت برای خریداران خارجی کاهش می‌دهد. دلار همچنین با داده‌های شاخص مدیران خرید قوی‌تر از حد انتظار که در روز جمعه منتشر شد، حمایت شد.

تمرکز این هفته بر روی داده‌های شاخص قیمت PCE است که معیار ترجیحی فدرال رزرو برای اندازه‌گیری تورم است. این داده‌ها قرار است روز جمعه منتشر شود و انتظار می‌رود نشان دهد که تورم همچنان بالاتر از هدف سالانه ۲ درصد فدرال رزرو باقی می‌ماند و به بانک مرکزی فضای بیشتری برای حفظ نرخ‌های بهره بالا می‌دهد.


پایان مطلب

اشتراک گذاری :
ارسال نظر