بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۸
پیش بینی بهره برداری از ۷ طرح توسعه‌ای در
مدیرعامل چادرملو گفت: دو نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاوات در اردکان و بهاباد داریم که فعالیت‌های اجرای آن در سال جاری به بهره برداری می‌رسد. اردکان ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی و بهاباد با پیشرفت فیزیکی ۶۲ درصدی دارد که پیش بینی می‌کنیم امسال به بهره برداری برسد.
کد خبر : ۲۸۲۴۲۰
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با حضور سهامداران در روز جاری برگزار شد.

براساس این گزارش، امیرعلی طاهرزاده، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در این مجمع اظهار کرد: همکاران ما در چادرملو در سال ۱۴۰۲ همه تلاش خود را کردند و علیرغم محدودیت‌ها بالاخص در بخش زیرساخت‌ها توانستند عملکرد قابل قبولی رقم بزنند.

وی افزود: در دوسال گذشته از ۴ کارخانه صنعتی در ۳ کارخانه توانستیم رکورد‌های تولید را از ابتدای راه اندازی محقق کنیم. در دوسال گذشته در دو کارخانه گندله سازی و فولادسازی از ابتدای بهره برداری رکوردشکنی را محقق کردیم و در کارخانه احیا علیرغم محدودیت گاز حفظ تولید محقق شد.

طاهرزاده ادامه داد: در طرح‌های توسعه و سرمایه پذیر شرکت ۳ دهم همت سرمایه گذاری صورت گرفت که ثمره آن در سال جاری افتتاح طرح‌های توسعه و کاهش محدودیت‌های زیرساختی در امر تولید، سرمایه گذاری در طرح‌های توسعه‌ای پایین دستی و ایجاد ازش افزوده بیشتر در جهت رقابت پذیری و شرایط فعلی بود.

مدیرعامل چادرملو بیان کرد: پیش بینی می‌کنیم در سال جاری حداقل ۷ طرح با سرمایه گذاری ۶۲۴ میلیون یورو و اشتغالزایی ۱۸۷۰ نفر به صورت مستقیم و ۶۵۶۰ نفر غیرمستقیم بتوانیم رقم بزنیم که دستاوردی برای چادرملو محسوب می‌شود. معادل ریالی آن ۳۷ همت سرمایه گذاری برای مجموعه خواهد بود.

عملکرد تولید:

وی درباره عملکرد تولید گفت: در بخش کنسانتره سهم مجموعه چادرملو بالغ بر ۱۷ درصد کنسانتره کشور است. سهم تولید کنسانتره چادرملو در سال گذشته ۱۰.۶ میلیون تن بود که با در نظر گرفتن ۶۳.۴ کنسنانتره تولیدی کشور سهم ما ۱۷ درصد است. با توجه به راه اندازی مجموعه عصر نوین بهاباد سهم ما در سال جاری افزایش می‌یابد. 

طاهرزاده بیان کرد: در بخش گندله سهم ما ۷ درصد است. باتوجه به تولید ۳.۹ میلیون تن و تولید کل کشور ۵۶.۷ میلیون تن بود. در آهن اسفنجی با درنظر گرفتن تولید شرکت ارفع و شرکت غدیر سهم ما حدود ۱۰ درصد از تولید اسفنجی کل کشور است. در بخش شمش فولادی سهم ما با در نظر گرفتن تولید ارفع حدود ۱۱۹۰ هزار تن در سال گذشته بود که ۶ درصد سهم کشور است. در ۱۰ سال گذشته عدد تولید سنگ آهن کشور از سال ۱۳۹۳ که حدود ۵۰ میلیون تن بود که این عدد در سال ۱۴۰۲ به ۱۱۳ میلیون تن رسید. 

مدیرعامل چادرملو بیان کرد: سهم چادرملو با در نظر گرفتن عملیات استخراج در سال ۱۴۰۲، ۷.۶ درصد از حجم ۱۱۳ میلیون تن سال ۱۴۰۲ بود. در سال گذشته ۸.۵ میلینون تن استخراج را از معدن چادرملو انجام دادیم. ۱۳۹ میلیون باطله برداری کردیم. در سال گذشته ۵.۳ میلیون تن سنگ آهن را از طریق فرآوری باطله‌های سنگ آهن معدن و خرید سنگ آهن را تامین کردیم. 

وی افزود: در سال ۱۴۰۲، ظرفیت کشور حدود ۸۲ میلیون تن بود که ۷۸ درصد از این ظرفیت به بهره برداری رسیده و میزان تولید کنسانتره کشور در سال ۱۴۰۲ حدود ۶۳ میلیون تن بود. نرخ به کارگیری ظرفیت تولید در کارخانجات کنسانتره ۷۸ درصد بود. 

طاهرزاده خاطرنشان کرد: چادرملو ۵ خط تولید کنسانتره دارد. هر خط به طور معمول باید ۱.۷ میلیون تن کنسانتره تولید کند. ما فراتر از ظرفیت اسمی تولید انجام دادیم. در سال گذشته ۱۰.۶ میلیون تن کنسانتره تولید کردیم. به عنوان دومین تولیدکننده کنسانتره کشور شناخته شدیم. سهم ما از تولید کنسانتره کشور ۱۷ درصد است. این نکته حائز اهمیت است که برنامه‌ای که در سال گذشته به بورس اعلام کردیم، ۱۰ میلیون تن بود که ۶ درصد فراتر از برنامه را محقق کدیم. همانطور که گفتیم سال گذشته ۵.۳ میلیون تن سنگ آهن خریداری کردیم که نسبت به سال ۱۴۰۱، ۳.۶ میلیون تن بیشتر سنگ خریداری کردیم. تلاش کردیم عملکرد تولید کنسانتره را فراتر از ظرفیت اسمی حفظ کنیم. 

ظرفیت تولید گندله: 

مدیرعامل "کچاد" درخصوص ظرفیت تولید گندله گفت: ظرفیت تولید گندله کشور حدود ۶۹ میلیون تن و با در نظر گرفتن نرخ به کار گیری در کشور ۸۵ درصد در کشور است. تولید کشور ۵۶ درصد بوده، اما تولید گندله در چادرملو ۳.۹ میلیون تن است. سهم ما از میزان تولید گندله کشور ۷ درصد بوده و جایگاه ششم را به خود اختصاص دادیم.

وی در این باره بیان کرد: از نکات حائز اهمیت در خصوص واحد گندله سازی چادرملو این است که ظرفیت خط تولید گندله ۳.۴ میلون تن است. با توجه به کار‌های انجام شده عملا افزایش ظرفیت و اصلاحات این امکان را فراهم کرد که سال گذشته ۳.۹ میلیون تن گندله را برای اولین بار از سال ۸۶ در چادرملو محقق کنیم. این امر با وجود محدودیت‌های گازی و نیز مشکلات خط سراسری گاز ایجاد شد. این نکته مهم است که مصارف آب، برق و گاز مجموعه با در نظر گرفتن مصارف و نورم‌هایی که در طراحی این مجموعه در نظرگرفته شده، پایین‌تر بوده است. 

واحد اسفنجی: در واحد اسفنجی، ظرفیت واحد‌های اسفنجی حدود ۴۰ میلیون تن بوده که نرخ به کارگیری ۸۳ میلیون تن بوده است. این نکته مهم است که در چادرملو در سال گذشته ۱.۶ میلیون تن اسنفجی تولید شد. این مجموعه نسبت به سال ۱۴۰۱ حفظ تولید را انجام داد. محدودیت گاز ما در سال ۱۴۰۲، ۴۰ درصد فراتر از سال ۱۴۰۱ بود. اما ما با ثبت این رکورد به واسطه کم کردن توقفات اضطراری به میزان ۲۴۳ ساعت و نیز بهره برداری حداکثری تلاش کردیم حفظ تولید اسفنجی را در سال ۱۴۰۲ داشته باشیم و با کاهش تولید مواجه نشویم. 

زنجیره فولاد میانی: در این واحد تولیدکننده بیلت هستیم. در سطح کشور در سال ۱۴۰۲، ۴۴ میلیون تن ظرفیت اسمی واحد‌های فولادسازی در کشور است که نرخ به کارگیری ظرفیت در سال ۱۴۰۲، ۳۲ میلیون تن در واحد‌های فولادسازی بود. سال گذشته محدودیت برق زیاد بود، اما چادرملو توانست رکورد تولید را از ابتدای دوران بهره برداری با سیاست اینکه بیشترین ارزش افزوده را در پایین‌ترین بخش زنجیره ارزش خود، محقق کند به ثبت برساند. عملا با تولید ۱۱۹۰ هزار تن ۸ درصد فراتر از برنامه تولید کردیم. 

وی ادامه داد: تعداد ذوب به ۲۲ ذوب رسید. این میزان نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش یافت. ثبت رکورد‌های ماهانه و روزانه، کاهش شاخص شدت تکرار حوادث، بهبود راندمان غبارگیر‌ها باعث شد رتبه هفتم را بتوانیم در بخش شمش محقق کنیم.

طاهرزاده گفت: اگر بخواهیم نگاه اجمالی به عملکرد شرکت در بخش فروش داشته باشیم، در سال ۱۴۰۲، در بخش کنسانتره مقدار فروش کنسانتره ما حدود ۵.۸ میلیون تن بود که درآمدزایی حدود ۲۲.۵ همت را محقق کردیم و نسبت به سال ۱۴۰۱، که ۱۷ همت بود، رشد فروش داشتیم، اما از نظر کمی، کاهش مقدار فروش کنسانتره را ثبت کردیم. مهمترین دلیل هم این بود، کنسانتره خودمان را به گندله تبدیل کردیم. ما ۷۰۰ هزار تن تبدیل کنسانتره به گندله داشتیم. مقدار فروش گندله از ۱.۳ میلیون تن در سال ۱۴۰۱، به ۲.۰۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۲ افزایش یافت که عملا در مقدار از نظر ریالی از ۴.۵ به ۹.۳ همت افزایش فروش را در بخش گندله داشتیم.

مدیرعامل "کچاد" عنوان کرد: در اسفنجی با توجه به اینکه سیاست شرکت استفاده از اسفنجی تولیدی خود در بخش فولادسازی است، ۹۴ هزار تن اسفنجی را به فروش رساندیم. در بخش شمش فولاد به جای ۹۱۱ هزار تن داخلی سال ۱۴۰۱، این عدد به ۹۸۶ هزار تن با حدود ۱۹.۶ همت فروش رسید. مجموع فروش داخلی مجموعه در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ از ۳۷ همت به ۵۴ همت افزایش پیدا کرد.
وی با اشاره به صادرات افزود: در بخش صادراتی نسبت به فروش ۱۷۷ هزار تن شمش صارداتی اقدام کردیم که ۳.۲ همت درآمد داشته و نسبت به سال ۱۴۰۱، فروش صادراتی پایین‌تر بود، اما به واسطه آن میزان فروش داخلی را افزایش قابل توجهی دادیم که آن بخش از فروش را پوشش داد. مجموع فروش شرکت نسبت به سال ۱۴۰۱، از ۴۱ همت به ۵۷ همت افزایش یافت.

نگاه اجمالی به بخش سودآوری شرکت در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱:

درآمد‌های عملیاتی شرکت از ۴۳ همت در شرکت اصلی به ۶۰ همت افزایش پیدا کرد. بهای تمام شده از ۲۱ همت به ۳۶ همت رسید و سود خالص از ۲۲ همت به ۲۳.۷ همت و رشد ۸ درصدی افزایش یافت.


در بخش تلفیقی از ۲۰.۸ به ۲۱.۹ همت افزایش سود ناخالص داشتیم. هزینه‌های اداری و عمومی از یک همت به ۱.۲ همت، سایر درآمد از ۳۳۰ همت به ۶۰۰ همت رسید. سود عملیاتی شرکت از ۲۱ همت به ۲۳ همت در شرکت اصلی افزایش پیدا کرد. سود عملیاتی در بخش شرکت تلفیقی از ۱۹.۴ به ۲۰ همت رسید.

با در نظرگرفتن سود قبل از عملیات و هزینه‌های مالیات بر درآمد سود خالص شرکت از ۲۲.۸ همت به ۲۵.۴ همت با ۱۱ درصد رشد مواجه بود که در شرکت اصلی از ۲۴ همت به ۲۶.۲ درصد به صورت تلفیقی و رشد ۹ درصدی در سوداوری شرکت ثبت کردیم.
دارایی‌های شرکت:

دارایی شرکت اصلی در بخش دارایی‌های ثابت مشهود از ۸.۴ همت به ۱۴.۷ همت که مهمترین بخش آن به واسطه دارایی‌های در جریان تکمیل بوده است. سرمایه گذاری‌های بلندمدت که از ۱۷.۴ به ۲۷.۵ همت رسید و بخشی به شرکت عصر نوین بهاباد، جموعه جانجا، مجموعه تجلی، مجموعه کاوند نهان، فلزیابان تعلق دارد. جمع دارایی‌های شرکت از ۶۰ همت به ۸۴ همت افازیش پیدا کرده که رشد ۴۰ درصدی را ثبت کرده است. این در بخش تلفیقی با افزایش ۴۳ درصد از ۶۹ همت به ۱۰۰ همت رسیده است.

طرح‌های توسعه ای: 

امسال پیش بینی ما این است که ۷ طرح با سرمایه گذاری ۱۸۷۰ نفر اشتغالزایی مستقیم و ۶۵۶۰ نفر غیرمستقیم و سرمایه گذاری ۶۲۴ میلیون یورویی انجام دادیم. ما در سال گذشته ۱۶.۳ همت سرمایه گذاری را در شرکت اصلی و شرکت‌های سرمایه پذیر انجام دادیم. در بخش گندله ۲، پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی، در بخش مهندسی ۶۷ درصد، تامین تجهیزات درصد ۳۴، بخش اجرا ۹ درصد است. قرارداد با مجموعه پامیدکو منعقد شده و ۴۰ میلیون یورو تاکنون سرمایه گذاری کردیم. تامین HPGR، میکسر، رابراسکرین و درحال ساخت بودن بخشی از فیدرها، سازه ها، دیسک ها، در حال انجام است و تاکنون ۷۰۹ هزار متر مکعب خاکبرداری درسایت انجام شده است.

 در بخش نیروگاه سیکل ترکیبی گازی یک هفته گذشته فاز یک ۱۸۳ مگاوات انجام شد. بخش گازی ۲ تا پایان شهریور پیش بینی می‌کنیم که سنکرون آن انجام شود. این نیروگاه‌ها نیروگاه‌های خودتامین هستند که در شرایط بحران برق مجموعه تولید به خصوص فولادسازی ما با کمبود برق مواجه نشود.

واحد اکسیژن پلنت پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی دارد. قرارداد با پامیدکو منعقد شده که بخش A و B را انجام دهد. بخش C در جریان است. بخشی از تجهیزات وارد سایت شده و بخشی درحال ترخیص از گمرک است.

نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاوات که فعالیت‌های اجرایی آن در محله خضرآباد در حال انجام است، می‌تواند فروش تضمینی برق را در قالب قراردادی که با مجموعه ساتکا منعقد کردیم، انجام دهد. حدود ۶.۹ دلار به ازای هر کیلووات ۶ ساله می‌توانیم فروش برق را انجام دهیم. حدود ۱۵۰ هزار پنل خورشیدی خریداری کردیم. ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. 

برای تامین بخشی از خوراک مورد نیاز چادرملو با یکی از مجموعه‌های دولتی در مرداد ۱۴۰۲ قرارداد منعقد کردیم که سهم ۵۹ درصد از محصول کنسانتره تولیدی آن مجموعه است. ۱۵ هزار متر حفاری نیز در آنجا انجام شده است. 

فعالیت انتخاب پیمانکار در بخش جنوبی در مراحل پایانی است، بخش شمالی در مرحله طراحی است. فکر می‌کنیم فعالیت استخراج و تامین سنگ را در سال جاری آغاز کنیم. بخش تولید میلگرد و کلاف اسپرکیو را در بخش میبد انجام دادیم. قرارداد انتخاب پیمانکار انجام شد. پیمانکار آن، مجموعه ایریتک و تام ایران خودرو و یک شرکت خارجی با مبلغ قرارداد ۴۳ میلیون یورو است که قرار است ۲۴ ماهه باید این کار را انجام دهد.

مجموعه D۱۹ که در حال حاضر دسترسی به سنگ آهن را پیدا کردیم. ۱۷۰ میلیون تن باطله برداری در این مجموعه و ۳۰ هزار متر حفاری انجام شده است. در فاز اول بهره برداری ۲۸ میلیون تن سنگ آهن از این معدن را برنامه ریزی کردیم و پیش بینی استخراج ۴ میلیون تن سنگ آهن سالانه را داریم.

دو نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاوات در اردکان و بهاباد داریم که فعالیت‌های اجرای آن در سال جاری به بهره برداری می‌رسد. اردکان ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی و بهاباد با پیشرفت فیزیکی ۶۲ درصدی دارد که پیش بینی می‌کنیم امسال به بهره برداری برسد.

سه طرح اصلی در شرکت سرمد ابرکوه داریم. واحد کلاف سرمدابرکوه پیش بینی می‌کنیم در تابستان به بهره برداری برسد. با ظرفیت ۴۵۰ هزار تن و سرمایه گذاری ۴۱۹ میلیارد تومان، واحد فولادسازی ۶۰۰ هزار تنی که قرارداد آن با سرمایه گذاری ۱۵۸ میلیون یورو منعقد شد. تا الان ۹۰ میلیون یورو سرمایه گذاری انجام دادیم و پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی داشته است. اسفنجی نیز در حال اجراست با ظرفیت ۱.۲ میلیون تن که ۴۲ درصد پیشرفت فزیکی دارد. 

عصر نوین بهاباد ظرفیت تولید یک تا ۱.۳ میلیون تن کنسانتره را دارد. با سرمایه گذاری ۲۴ میلیون یورو که اشتغالزایی ۱۵۰ نفر مستقیم و ۳۰۰ نفر غیرمستقیم را ایجاد می‌کند. این مجموعه می‌تواند بخشی از خوراک کارخانجات گندله سازی منطقه را تامین کند. 

اسنفجی‌هایی در اردبیل، اقلید و بختگان نیز در حال اجراست. اردبیل ظرفیت ۱.۱ و پیشرفت ۵۵ درصد، اقلید ۱۸ درصد و بختگان ۱۰ درصد پیشرفت فزیکی دارد.

یک واحد فروآلیاژ با ظرفیت ۶۵ هزار تن که واحد فروسلیس ۱۵ هزار تن، واحد فرومنگنز ۲۰ هزار تن، واحد فروسیلس منگنز ۳۰ هزار تن و پیشرفت فیزیکی ۵۹ درصدی دارد. پیش بینی می‌کنیم که بخشی از آن در سال جاری وارد مدار تولید شود. 

باتوجه به اینکه موضوع لجستیک و کاهش قیمت تمام شده اهمیت ویژه‌ای دارد، برنامه ریزی برای کاهش قیمت تمام شده حمل و سوق دادن به سمت حمل ریلی انجام دادیم. ۵۵۰ واگن ۱۰ لوکوموتیو، ۵۴ کشنده با سرمایه گذاری ۳ همت صورت گرفته که تا الان ۲.۵ آن انجام شده است. انعقاد قرارداد لوکوموتیو‌ها انجام شده و تا پایان سال تحویل می‌شوند. واگن‌ها نیز تحویل مدار شده است. ۳۰ درصد هزینه‌های ریلی و جاده‌ای تفاوت دارد. این واحد لجستیک کمک می‌کند که تامین خوراک را به موقع انجام دهیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر