بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۰
توسط معاونت توسعه کسب‌و‌کار و امور بین‌الملل تاپیکو انجام شد؛

برگزاری نشست تخصصی بازار عراق با رویکرد جهش صادراتی تاپیکو

برگزاری نشست تخصصی بازار عراق با رویکرد جهش صادراتی تاپیکو
نشست تخصصی معرفی فرصت‌های تجاری و صنعتی بازارهای صادراتی با محوریت بازار عراق به میزبانی معاونت توسعه کسب و کار و امور بین‌الملل تاپیکو برگزار شد.
کد خبر : ۲۸۲۶۸۷
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، نشست تخصصی معرفی فرصت‌های تجاری و صنعتی بازار‌های صادراتی با محوریت بازار عراق با حضور عبدالامیر ربیهاوی، مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران و رایزن بازرگانی سابق جمهوری اسلامی ایران در عراق در سالن جلسات شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) در محل ساختمان این شرکت برگزار شد.

برگزاری این نشست تخصصی با توجه به رویکرد هلدینگ تاپیکو مبنی بر افزایش تعاملات و بهره‌مندی از فرصت‌های بین‌المللی، توسعه صادرات و ارزآوری شرکت‌های تابعه و همچنین اهمیت بازار عراق و پتانسیل‌های فراوان این بازار برای توسعه صادرات محصولات پتروشیمیایی در دستور کار قرار گرفت.

در این نشست که نمایندگان شرکت‌های تابعه تاپیکو شرکت کردند، ظرفیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری عراق به‌ویژه در حوزه‌های نفت و گاز و پتروشیمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

عبدالامیر ربیهاوی، مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران و رایزن بازرگانی سابق جمهوری اسلامی ایران در عراق در این نشست حجم تجارت سالانه ایران و عراق را هم‌اکنون حدود ۱۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۷ به تجارت ۲۰ میلیارد دلار با عراق برسیم که لازمه آن ایجاد تنوع در کالا‌های صادراتی، ایجاد تغییر در صادرات خدمات فنی مهندسی و جذب توریسم درمانی است.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی عراق و مرز‌های مشترک آن با ایران، اظهار داشت: حدود ۱۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک مرزی با عراق داریم، ضمن اینکه هم اکنون ۱۲ گذرگاه رسمی مرزی بین دو کشور وجود دارد.

ربیهاوی با یادآوری اینکه در سال‌های گذشته بخشی از زیرساخت‌های عراق در جنگ از بین رفته است که ایران می‌تواند در بازسازی آن‌ها همکاری و سرمایه‌گذاری کند، خاطرنشان کرد: عراق کشوری است که از سال ۲۰۱۹ تاکنون سالانه بیش از ۹۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته که ۹۵ درصد این درآمد را صرف واردات کرده است. البته این کشور در سال‌های اخیر به سمت خودکفایی در برخی حوزه‌ها رفته است.

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه در ۲۰ سال گذشته رویکرد‌های اقتصادی عراق تغییر کرده است، ادامه داد: عراق در سال ۲۰۲۳ به دنبال جذب سرمایه‌گذاری است و رویکرد جذب سرمایه و خودکفایی را دنبال می‌کند. همچنین این کشور قصد دارد به عراق صنعتی قبل از سال ۱۹۸۰ برگردد و واحد‌های صنعتی خود را بازسازی کند.

ربیهاوی از چین، ترکیه، امارات و مصر به عنوان بزرگترین شرکای تجاری این کشور یاد کرد و گفت: اگر تاکنون رویکرد ما به عراق با محوریت صادرات کالا بوده، اما اکنون این رویکرد باید تغییر کند، چراکه ممکن است برخی از کالا‌های صادراتی ایران به عراق با ممنوعیت واردات مواجه شوند.

وی با تاکید بر اینکه در عراق باید به سمت سرمایه‌گذاری یا تولید مشترک برویم، افزود: اگر ممنوعیت‌ها ادامه پیدا کند، ممکن است بازار ۱۰ میلیارد دلاری ایران به عراق با کاهش مواجه شود، ضمن اینکه اگر به موقع رویکرد را تغییر ندهیم، بازار به دست ترکیه، چین، امارات و مصر می‌افتد.

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه بستر‌هایی برای تولید محصولات پتروشیمی در عراق وجود دارد، بر بازاریابی فعال در این کشور تاکید کرد و همچنین گفت: اقلیم کردستان عراق بازار مهمی برای صادارت کالا‌های ایرانی است.

ربیهاوی با بیان اینکه شرکت‌های ایرانی برای حضور در بازار عراق حتما باید در این کشور شرکت ثبت کنند، تصریح کرد: شرکت‌های پتروشیمی برای حضور در این کشور باید درخواست خود را ابتدا در وزارت نفت ثبت کنند تا بتوانند در مناقصات کشور عراق به ویژه پروژه‌های فنی و مهندسی حضور داشته باشند.

به گفته وی، حضور فعال در نمایشگاه‌ها و اعزام هیات تجاری به کشور عراق از پیش شرط‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور است.

در این نشست نمایندگان شرکت‌های تابعه تاپیکو از جمله پتروشیمی خراسان، پتروشیمی فن‌آوران، پتروشیمی شیمی بافت، تکین کو، پرسی ایران گاز و ماشین سازی پارس علاقه‌مندی‌های خود را برای حضور در بازار عراق ابراز کردند.

در پایان این نشست مقرر شد نمایندگان شرکت‌های تابعه تاپیکو مشکلات خود را برای افزایش همکاری‌های مشترک بین ایران و عراق اعلام کنند تا در اسرع وقت نسبت به رفع این مشکلات اقدام شود.

پیش از این، نشست وبیناری معرفی بازار‌های صادراتی بامحوریت بازار عمان، ویتنام و پاکستان به میزبانی معاونت توسعه کسب و کار و امور بین‌الملل تاپیکو برگزار شده بود.

اشتراک گذاری :
برچسب ها :
اخبار مرتبط
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.