بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۴
شرکت راشا و حل چالش‌های فناورانه صنعت و معدن
شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات به همراه دیگر بزرگان عرصه معدن و صنعت کشور همچون گل گهر، گهر زمین، چادرملو، فولاد خراسان، آهن و فولاد ارفع و صبانور، با هدف حل مسائل و چالش‌ها و رفع نیازمندی‌های فناورانه و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، اقدام به تاسیس و راه‌اندازی شرکت دانش بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا کردند.
کد خبر : ۲۸۴۲۰۰
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات به همراه دیگر بزرگان عرصه معدن و صنعت کشور همچون گل گهر، گهر زمین، چادرملو، فولاد خراسان، آهن و فولاد ارفع و صبانور، با هدف حل مسائل و چالش‌ها و رفع نیازمندی‌های فناورانه و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، اقدام به تاسیس و راه‌اندازی شرکت دانش بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا کردند.

در این دوران به سبب تحریم‌ها فناوری‌های روز دنیا در کشور یا پیاده نمی‌شود یا با تاخیر زمانی بسیار و با قیمت زیاد به دست صاحبان صنایع می‌رسد؛ به همین جهت دستیابی به فناوری‌های جدید و توسعه و بومی‌سازی آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و شرکت‌ها جهت حفظ بازار‌های خود به ویژه بازار‌های خارجی، فعالیت‌های پژوهشی خود را بیشتر کرده‌اند و با بکارگیری نخبگان دانشگاهی و خبرگان صنعتی تلاش دارند فرصت‌ها و چالش‌ها را شناسایی و نیازمندی‌های فناورانه معدن و صنایع معدنی را رفع کنند.

شرکت کاوشگران صنایع معدنی راشا در شهریور ماه سال ۱۳۹۸ با محوریت شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) و سهامداری شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی کشور با همین هدف شکل گرفته و با شناسایی فرصت‌ها و تعریف پروژه از چالش‌ها و توسعه فناوری مورد نیاز و تجاری‌سازی آن و حمایت از ایده‌های نوآورانه، مانع از موازی‌کاری و افزایش هزینه‌های شرکت‌های فعال در زنجیره آهن و فولاد می‌شود.

از میان تعداد زیاد چالش‌هایی که صنعت فولاد کشور با آن مواجه است، دو چالش مهم سرباره‌های کوره‌های قوس الکتریکی و سنگ آهن کم عیار و هماتیت‌ها طی مدت اخیر در دستور کار این شرکت قرار گرفت. پروژه اول به نتیجه رسیده و در خصوص دپو سرباره‌های کوره‌های قوس که یک معضل زیست محیطی به شمار می‌رود، با اقدامات شرکت راشا این پسماند بی ارزش اکنون برای شرکت‌ها ارزش افزوده خواهد داشت و در صنایع مختلف قابلیت استفاده دارد. بدین ترتیب، تکنولوژی خط فناورانه فرآوری اقتصادی سرباره فولادسازی توسعه یافته و به صاحبان صنایع ارائه شده است.

به غیر از آن، این شرکت پروژه‌های دیگری از جمله بهینه‌سازی نوآورانه فرایند‌های تولید که موجب افزایش چشمگیر ظرفیت و کیفیت تولید در کارخانه‌های فرآوری و گندله‌سازی شده و همچنین هوشمندسازی مدار آسیاکنی کارخانه گندله‌سازی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر را نیز به سرانجام رسانده است.

علاوه بر این، هوشمندسازی عملیاتی فرایند‌های تولید صنعتی جهت افزایش بهره‌وری نیز در جریان اجراست و ارائه راهبرد عملیاتی اقتصادی برای جبران کمبود گاز و مواجهه با ناترازی گاز در فصول سرد سال در صنایع فولادی از دیگر برنامه‌های جدید شرکت راشا محسوب می‌شود که به منظور کاهش عدم‌النفع ناشی از ناترازی گاز موجود در کشور و تضمین تامین انرژی فولادسازان ارائه خواهد شد.

پروژه بزرگ هوشمندسازی فرایند تولید آهن اسفنجی به روش احیا مستقیم (DRAI) در شرکت جهان فولاد سیرجان به اتمام رسیده است که در این فرایند، مقدار درجه فلزشدگی و کربن موجود در آهن اسفنجی به صورت آنلاین تخمین زده و اعلام می‌شود. همچنین در این پروژه، ناترازی توزیع دما و کلاسترینگ و نرخ جریان و ترکیب گاز احیا که از مشکلات کوره احیا به شمار می‌رود، قبل از وقوع آن پیش‌بینی و اعلام خواهد شد. به علاوه، پروژه‌های دیگری در حوزه هوش مصنوعی برای فرایند کوره قوس الکتریکی و فرایند گندله‌سازی در شرکت راشا تعریف شده است.

در نتیجه اقدامات و بررسی‌ها و پروژه‌های شرکت کاوشگران صنایع معدنی راشا، تکنولوژی‌های هوشمندسازی و بهینه‌سازی خطوط تولید ارائه و شاهد افزایش بهره‌وری و کاهش توقفات در صنایع معدنی کشور هستیم. یکی دیگر از دستاورد‌های مهم این شرکت، توسعه تکنولوژی جذب کربن در واحد‌های تولید آهن اسفنجی میدرکس است که منجر به بهبود عملکرد و کاهش اثرات مخرب زیست‌محیطی خواهد شد.

یکی از حوزه‌های جدید دیگر که راشا از سال گذشته آغاز نموده است، موضوع ارائه خدمات مهندسی و طراحی و ساخت تجهیزات فناورانه است که از جمله آن می‌توان ساخت دستگاه مدرن سورتینگ گلوله فلزی بالمیل و سامانه تشخیص سرباره در هنگام تخلیه مذاب پاتیل و… را نام برد.
در این میان نباید از نقش حمایتی و تجربه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در شکل‌گیری شرکت راشا و همچنین مراحل افزایش سرمایه و تسهیل‌گری در ارتباطات بین شرکت‌ها به آسانی عبور کرد.

این دستاورد‌ها نشان می‌دهد که شرکت راشا در ارتقا و رسوخ فناوری صنایع معدنی توانایی و ظرفیت بالایی دارد و خود را به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه توسعه تکنولوژی و بومی‌سازی دانش فنی صنایع معدنی و فولادی معرفی کرده است و بهبود مستمر در این حوزه را با حداکثر توان ادامه می‌دهد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.