بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۱
بیمه ایران؛ مادر صنعت بیمه کشور / تاسیس موزه بیمه ایران در دست اقدام است/ بیمه ایران بازوی توانمند اقتصاد دولت‌ها
مسئول خانه فرهنگ بیمه ایران گفت: بیمه ایران بازوی توانمند اقتصاد دولت‌ها چه قبل و بعد از انقلاب بوده است. خدمات بسیار زیادی انجام داده و همیشه کمک حال مردم بوده است.
کد خبر : ۲۸۴۶۷۱
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، علیرضا کاوسی راد، مسئول خانه فرهنگ بیمه ایران در نشست صمیمی با خبرنگاران به مناسبت جشن ۸۹ سالگی بیمه ایران اظهار کرد: فاز اول فعالیت ما راه اندازی و سامان دادن به کتابخانه شرکت بوده است. کتابخانه شرکت از دهه ۱۳۳۰ دایر بوده و با توجه به تغییر و تحولات در مکان آن بخشی از آن کتابخانه از بین رفته بود. آنچه که در اختیار ما قرار گرفته ۱۳ هزار جلد کتاب است که قدیمی‌ترین آن به سال‌های ۱۳۰۹ و ۱۳۱۰ بر می‌گردد. تا حدود سال ۱۳۹۵ عناوین مختلفی از جمله بیمه ای، فرهنگی، داستان، مذهبی، رمان و... است که جزو کتاب‌های مرجع در دهه ۷۰ میلادی بوده است. در درجه اول سعی داشتیم که این کتاب‌ها حفظ شوند. زیرا در شرایط بدی نگهداری شدند. به صورت موقت از روی جلد به کتاب‌ها سامان بخشیدیم.

وی ادامه داد: فاز بعدی فعالیت خانه فرهنگ، تاسیس موزه گالری، یا موزه بیمه ایران است. بیمه ایران مادر صنعت بیمه کشور است. وقتی از بیمه صحبت می‌کنیم فقط موضوع بیمه‌های بازرگانی نیست. تا سال ۱۳۱۴ هیچگونه بیمه اجتماعی در کشور وجود نداشت. اگر می‌گوییم که بیمه ایران مادر صنعت بیمه است، شامل هر دو بخش می‌شود. تا اواسط دهه ۴۰ شمسی، بیمه ایران بیمارستان مستقلی داشته و پذیرای بیماران بوده است. آن زمان هنوز تامین اجتماعی شکل نگرفته بود. پرسنل بیمه ایران به دو بخش بازرگانی و بهداری تقسیم شده بودند. بعد از به وجود آمدن بیمه درمان بخش بهداری از بیمه ایران جدا و همکاران فعال در این بخش زیرمجموعه تامین اجتماعی می‌شوند. لوازم و تجهیزات پزشکی بیمه ایران طبق مصوبه مجلس به دانشگاه ملی واگذار می‌شود که حدود ۱۰۲ صندوق تجهیزات پزشکی و جراجی بوده است. به این ترتیب بیمه ایران از چرخه پوشش بیمه درمان خارج می‌شود. 

کاوسی راد افزود: دیگر اینکه، بیمه ایران به واسطه رویکرد ابتدایی و حسن نیت آن زمان برای راه اندازی خانه فرهنگ، به فکر سودآوری به شکل بازرگانی نبوده است. بیمه ایران در سنوات مختلف همواره کنار جامعه بوده است.

مسئول خانه فرهنگ بیمه ایران بیان کرد: اولین تحریم نفتی ما سال ۱۳۳۱ رخ داده است. اولین تحریم نفتی توسط انگلیس در آن زمان به بیمه ایران اعمال می‌شود و تمام مراوادات نفتی و کشتی‌های نفتکش به خلیج فارس را منع می‌کند. به تبع این موضوع هیچ شرکت بیمه گری حاضر نبود که پوشش بیمه‌ای نفتکش‌ها را انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: سال ۱۳۳۱ مدیرعامل وقت بیمه ایران اعلام می‌کند که حاضر است بیمه ایران به تنهایی و بدون حضور بیمه گران اتکایی پوشش بیمه‌ای نفتکش‌ها را انجام دهد. ژاپن از این موضوع استقبال کرد و تحریم را شکست. بیمه ایران نقش موثری در این موضوع داشته است. در تاریخ خودمان به این موضوع پرداخته نشده، اما در سال ۲۰۱۶ ژاپن فیلمی به نام "سوخت رسان" ساخته و به این موضوع اشاره کرد که ژاپن چطور تصمیم می‌گیرد از ایران نفت بگیرد. این‌ها مواردی است که در تاریخ معاصر ما گم شده است. در دوران جنگ تحمیلی باز بیمه ایران بود که از سال ۱۳۶۳ به بعد که نفتکش‌های ایران در خلیج فارس مورد تهاجم رژیم بعثی عراق قرار می‌گرفت، باز هم هیچ شرکت بیمه‌ای وجود نداشت که نفتکش‌ها را بیمه کند و عملا اقتصاد ایران رو به افول می‌رفت، زیرا عملا فروش نفت ایران در حال توقف بود. 

کاوسی راد توضیح داد: اقدام بزرگ دیگر بیمه ایران، پوشش نفتکش‌ها در دهه ۶۰ بود. در دهه ۵۰ شمسی بیمه ایران به عنوان تنها بیمه گر خارجی شرکتی را در لندن به نام شرکت بیمه ایران و انگلستان ثبت کند. این اولین شرکتی بود که در آن زمان توسط کشور خارجی در لندن ثبت می‌شده است. این شعبه اقتصاد کشور را به نوعی نجات می‌داد. وقتی همکاران ما به آن شعبه مراجعه می‌کنند، نوع بیمه نامه‌ای که قرار است از طرف ایران فروخته شود را در معرض دید صاحبان نفتکش‌های اروپایی قرار می‌دهند. با توجه به وجود شعبه مستقل بانک ملی در لندن قراردادی بین بیمه ایران با بانک ملی لندن منعقد می‌شود. ۴۰۰ میلیون دلار پول بیمه ایران در شعبه بانک ملی لندن بلوکه می‌شود تا اگر بیمه ایران از پرداخت خسارات کشتی‌های نفتکش استنکاف کرد، مالکین با مراجعه به بانک ملی لندن خسارت خود را دریافت کنند. حدود ۴۵۰ میلیون دلار به شرکت‌های نفتکش خارجی خسارت وارد شد و این خسارت از طرف بیمه ایران پرداخت شد. این کار بدون مراجعه به بانک ملی و مبلغ بلوکه شده انجام شد. 

مسئول خانه فرهنگ بیمه ایران گفت: بیمه ایران بازوی توانمند اقتصاد دولت‌ها چه قبل و بعد از انقلاب بوده است. خدمات بسیار زیادی انجام داده و همیشه کمک حال مردم بوده است.

حیف است که این موارد در تاریخ از بین برود و بیان نشود. یکی از به وجود آمدن خانه فرهنگ گردآوری مطالب و موارد است. مصاحبه مفصلی با مدیران وقت آن زمان تحت عنوان "تاریخ شفاهی" داشتیم. لازم بود این صحبت‌ها به اطلاع مردم کشور رسانده شود. در رسانه‌های داخل کشور فعالیت می‌کنیم و اخیرا نیز اجازه گرفتیم که در تلگرام فعالیت کوچکی داشته باشیم. تاریخ شفاهی فقط تاریخ بیمه ایران نیست بلکه بخش گمشده‌ای از تاریخ معاصر کشور نیز در دل این مجموعه قرار دارد.

اشتراک گذاری :
برچسب ها :
اخبار مرتبط
اقدامات شرکت بیمه ایران (بخش پایانی)
علیرضا کاوسی راد،مسئول خانه فرهنگ بیمه ایران:

اقدامات شرکت بیمه ایران (بخش پایانی)

رویکرد اصلی خانه فرهنگ بیمه ایران :

" کنکاش " در تاریخچه پرافتخار بیمه ایران است

بررسی سیر تشکیل بیمه ایران
علیرضا کاوسی راد، مسئول خانه فرهنگ بیمه ایران:

بررسی سیر تشکیل بیمه ایران

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.