بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند در گفتگو با بورس‌نیوز مطرح کرد؛

رشد ۳۰ درصدی میزان فروش پتروشیمی شازند

رشد ۳۰ درصدی میزان فروش پتروشیمی شازند
کد خبر : ۲۸۵۰۹۴
نویسنده :
زهرا منصور

علیرضا خلیلی نیا، مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند در حاشیه هجدهمین دوره نمایشگاه ایران پلاست در گفتگو با بورس‌نیوز مطرح کرد: علی‌رغم چالش‌های مختلف درخصوص تأمین خوراک به عنوان ماده اولیه بنزین کشور که صنایع پالایشگاهی کشور تولید می‌کنند و همچنین مشکلات موجود در تأمین قطعات و مواد شیمیایی و ضمن قرار گرفتن بخش تولید در سال اورهال، طی پنج ماهه ابتدایی سال جاری بالغ بر ۷۳۰ هزار تن تولید داشتیم که عدد ۳۷۰ هزار تنی مختص به فروش بود.

وی افزود: تا پایان مردادماه از لحاظ ریالی رقمی بالای ۱۴ هزار میلیارد تومان فروش داشتیم که این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد رشد یافته که با وجود تمام محدودیت‌های ذکر شده یک رکورد است.

خلیلی نیا بیان کرد: در بخش سودآوری سختی‌هایی در تامین خوراک که اولویت بزنین کشور و خوراک مایع نفتا است وجود داشت. نرخ خوراک در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از صد در صد افزایش یافته است؛ این خوراک هشتاد درصد بهای تمام شده ما است. علی رغم افزایش ۳۰ درصدی فروش و میانگین قیمت‌ها، افزایش صد در صدی در هزینه‌ها و تداوم این مسیر تا پایان سال قطعا بر سوددهی ما تأثیرات خوبی نخواهد گذاشت.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند ادامه داد: برای حل این مشکل تا پایان سال، سیاست‌هایی اتخاذ شده که مهم‌ترین آن تهیه خوراک‌ها به صورت تخفیفی و پلکانی است؛ اخیرا وزارت نفت مصوبه‌ای را صادر نمود که از وزیر محترم نفت خواهشمندیم این مصوبه سریع‌تر عملیاتی شود. درصورتی که خوراک با تخفیف در اختیار ما قرار گیرد، بخش بسیاری از مشکلات در سود جبران خواهد شد.

وی اشاره کرد: با توجه به اینکه سهام شرکت پتروشیمی شازند به پالایشگاه تهران واگذار شده و به یک پتروپالایش تبدیل شده ایم، پالایشگاه شازند به عنوان یکی از تولیدکننده‌های ماده اولیه وارد کار شده و بخشی از مشکلات از طریق این پالایشگاه قابل جبران خواهند بود.

خلیلی نیا افزود: گام سوم نیز مربوط به تعدیل نرخ‌های فروش است و در کمیته‌های تخصصی صنایع مخلتف درحال برگزاری جلسه با حضور مسئولین مربوطه هستیم تا بتوانیم قیمت را تعدیل کنیم. بعضا قیمت تمام شده بسیاری از مواد تولیدی در حال سبقت گرفتن از نرخ فروش است و عملا وارد محدوده زیان می‌شود که با تعدیل قیمت در چند مورد کاهش سود را جبران خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: به این دلیل که امسال، سال اورهال ما بود به لحاظ تولیدی به اندازه سال گذشته پیش بینی بودجه‌ای ما کاسته شد. پیش بینی بودجه‌ای ما در سال گذشته نزدیک به ۱ ملییون و ۹۰۰ هزار تن بود که در سال جاری مقداری کاهش یافته است. به لحاظ بودجه‌ای در ۵ ماهه ۱۰۱ درصد بودجه را پوشش داده ایم و تا پایان سال با تداوم این روند در بخش تولید و فروش بودجه را پوشش خواهیم داد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند گفت: اگر بتوانیم هزینه‌ها _که مهم‌ترین آن بحث خوراک است_ را مدیریت کنیم از لحاظ سوددهی نیز نسبت به سال گذشته پیشرفت خواهیم داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.