بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۰
معرفی ابزار‌های متنوع برای سهامداران خرد؛ سیاست تامین سرمایه بانک مسکن/ بورسی شدن تامین سرمایه بانک مسکن پس از افزایش سرمایه های لازم
مدیرعامل تامین سرمایه بانک مسکن گفت: بورسی شدن تامین سرمایه مسکن بعد از افزایش سرمایه‌ها انجام می‌شود. ما افزایش سرمایه را در دستور کار داریم. در دو سال، سرمایه خود را ۵ برابر کرده و از ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه به ۱۰۲۸ میلیارد تومان رساندیم.
کد خبر : ۲۸۵۵۰۸
نویسنده :
مینا علیزاده

شهاب الدین شمس، مدیرعامل تامین سرمایه بانک مسکن در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص صندوق سهامی ETF پناه ثروت هومان اظهار کرد: تامین سرمایه مسکن در راستای توسعه ابزار‌های سرمایه گذاری و کامل کردن سبد محصولات خود، نسبت به تاسیس صندوق سهامی ETF پناه ثروت هومان اقدام کرده که پیش‌تر صندوق سهامی بخشی ETF را با عنوان "دارایکم" مدیریت کرده است. اما چون این صندوق بخشی است و فقط در بخش بانک و بیمه فعالیت می‌کند، احساس کردیم در پاسخگویی به نیاز سرمایه گذارانی که به یک صندوق جنرال نیاز دارند، یک صندوق سهامی ETF نیز داشته باشیم.

وی افزود: ارزش کل دارایی مجموعه صندوق‌های کشور حدود هزار همت است. از این میزان ۱۳۰ همت در مجموعه صندوق‌های سهامی و زیرگروه‌های آن وجود دارد و جا دارد که صندوق‌های ETF توسعه یابند. 

شمس ادامه داد: بزرگترین صندوق سهامی ETF کشور صندوق "دارا یکم" و صندوق "پالایش" است. تجربه مدیریت یک صندوق ETF سهامی باعث شد که ما در حیطه جنرال نیز فعالیت کنیم.

مدیرعامل تامین سرمایه بانک مسکن در این باره خاطرنشان کرد: از طرف دیگر مجموعه صندوق‌ها کمک زیادی به سرمایه گذاران خرد می‌کند. وقتی سرمایه گذاران احساس می‌کنند که فرصت‌های زیادی در بازار سرمایه وجود دارد، بهتر است به جای سرمایه گذاری مستقیم از طریق صندوق‌ها این کار را انجام دهند تا ریسک سرمایه گذاری مستقیم در فضای هیجانی بازار را نداشته باشند.

وی بیان کرد: پذیره نویسی این صندوق در ۳۱ مرداد سال جاری با ۲۰۰ میلیارد تومان صورت گرفت. مجوز آن نیز با سقف هزار میلیارد تومان اخذ شد.

شمس با اشاره به مشارکت سهامداران گفت: سیاست تامین سرمایه مسکن در تاسیس صندوق‌ها ایجاد امکان سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران خرد بوده و به همین دلیل در صندوق‌هایی که در گذشته ایجاد کردیم، از جمله املاک و مستغلات مالک، رکورددار توسعه سهامداری هستیم. این سیاست و استراتژی ماست که ابزار‌هایی معرفی کنیم به نحوی در خدمت سهامداران خرد باشد و تعداد زیادی از افراد با سرمایه اندک را هدایت کنیم تا بتوانند از فرصت‌های سرمایه گذاری در بازار‌های مختلف بهره‌مند شوند. 

معرفی ابزار‌های متنوع برای سهامداران خرد؛ سیاست تامین سرمایه مسکن/ بورسی شدن تامین سرمایه مسکن بعد از افزایش سرمایه های لازم

مدیرعامل تامین سرمایه بانک مسکن درخصوص صندوق‌های تحت مدیریت بیان کرد: ما دو صندوق درآمد ثابت داریم. صندوق ره‌آورد مسکن و دیگری صندوق مأوا. عملکرد این صندوق‌ها با شاخص سنجیده نمی‌شوند. در حال حاضر دو صندوق باز حیطه زمین و ساختمان داریم. در آخرین صندوق که نگین است، در مرحله تسویه هستیم. صندوق املاک و مستغلات مالک در نوع خود جزو صندوق‌های موفق بوده و با کار‌هایی که در ۶ ماه گذشته انجام شده این صندوق توانست ارزش افزوده مناسبی فراهم کند و برای سرمایه گذاران نقدشوندگی لازم را به وجود آورد. 

وی ادامه داد: همچنین، صندوق بازارگردانی را مدیریت می‌کنیم، صندوق "دارایکم" که بزرگترین ETF سهام، اما بخشی است که جزو صندوق‌های تحت مدیریت ماست. دیگری نیز صندوق پناه ثروت هومان است.

شمس با اشاره به درج نماد تامین سرمایه مسکن توضیح داد: بورسی شدن تامین سرمایه مسکن بعد از افزایش سرمایه‌ها انجام می‌شود. ما افزایش سرمایه را در دستور کار داریم. در دو سال، سرمایه خود را ۵ برابر کرده و از ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه به ۱۰۲۸ میلیارد تومان رساندیم. همچنین در نظر داریم این افزایش سرمایه را در ۶ ماه آینده نیز ادامه دهیم. افزایش سرمایه می‌تواند ظرفیت بیشتری برای نقش آفرینی در حیطه‌های مختلف داشته باشیم. باید این افزایش سرمایه‌ها رخ دهد و ظرفیت‌های موجود تا حدی به منصه ظهور برسد تا بتوانیم نماد تامین سرمایه مسکن را به عنوان یک نماد قابل معامله عرضه کنیم.

مدیرعامل تامین سرمایه بانک مسکن در توصیه به سهامداران گفت: سرمایه گذاری از طریق صندوق‌ها این کمک را به افراد می‌کند که وقتی یونیت یک صندوق را از بازار می‌خرند، دارایی شما در یک صندوق متنوع سرمایه گذاری می‌شود و ریسک را کاهش می‌دهد. افراد وقتی مستقیم وارد بازار می‌شوند، ممکن است منابع تحلیلی و زمان صرف تحلیل برایشان فراهم نباشد. ضمنا با سرمایه گذاری در صندوق از رفتار‌های هیجانی نیز دوری می‌کنند. در بازار‌های معتبر دنیا این گونه است که افراد سهم زیادی در سرمایه گذاری مستقیم ندارند. در یک بازی که حرفه ای‌ها بازی می‌کنند، وقتی اشخاص حقیقی وارد شوند، برنده نخواهند بود. 

شمس ادامه داد: ما باید این فرهنگ را دائما ترویج کنیم که افراد به صورت مستقیم وارد بازار سرمایه نشوند. زیرا عوارض آن ممکن هم برای افراد و هم برای بازار نامطلوب باشد. امیدوار هستیم روزی برسد که ظرفیت‌های صندوق، اندازه‌ها و تنوع آن‌ها آنقدر جذاب باشد که افراد مایل به سرمایه گذاری مستقیم در بازار نباشند و از طریق صندوق‌ها کار را پیش ببرند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
توقف
با اعلام مدیریت عملیات بازار فرابورس؛

توقف "استقلال" با برگزاری مجمع

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.