بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۸
آیا سیاست‌های انبساطی پکن سنگ آهنی‌ها را نجات می‌دهد؟ 

چین ناجی "کچاد"

چین ناجی
رکود اقتصادی در چین که از زمان کرونا آغاز شده و باعث کاهش سرعت رشد GDP نیز شده است، باعث شده است تا در مسابقه اقتصادی بین چین و آمریکا شاهد کند شدن سرعت چین و افزایش فاصله آن‌ها باشیم، اما علاوه بر رقابت بین دو کشور، این رکود می‌تواند باعث آسیب به طرف مقابل و سایر کشور‌ها نیز شود.
کد خبر : ۲۸۶۱۲۲

بورس نیوز:

چین همواره در سال‌های اخیر یکی از بازیگران اصلی در عرضه و تقاضای جهانی بوده و تغییرات سیاست‌های پولی بانک مرکزی چین موجب ایجاد امواج در عرضه و تقاضای جهان و به خصوص در بخش معادن و فلزات می‌شود. در یک سال گذشته همواره اخباری مبتنی بر مشکلات حاد اقتصادی چین و رکود اقتصادی چین در رسانه‌ها مخابره می‌شود که البته بنا بر آماری که توسط دولت چین منتشر می‌شود، این اخبار چندان غلط هم به نظر نمی‌رسند، اگر چه متخصصان و اقتصاددانان در سایر دنیا معتقدند آمار اعلامی دولت چین واقعی نیست و دستکاری شده است و اوضاع در واقعیت وخیم‌تر از گفته هاست. 

 

داده‌های اعلامی دولت چین در تابستانی که گذشت به شکل جدول زیر بوده است: 

 

چین ناجی

 

همان طور که مشاهده می‌کنید PMI ساخت وساز‌ها همواره زیر عدد ۵۰ قرار داشته که نشان از رکود در حوزه ساخت و ساز به عنوان یکی از اصلی‌ترین موتور‌های محرک اقتصاد چین می‌دهد. هم چنین شاخص تورم تولید کننده ۳ ماه متوالی منفی بوده که مهر تاییدی است بر وجود رکود در اقتصاد چین. 

رکود اقتصادی در چین که از زمان کرونا آغاز شده و باعث کاهش سرعت رشد GDP نیز شده است، باعث شده است تا در مسابقه اقتصادی بین چین و آمریکا شاهد کند شدن سرعت چین و افزایش فاصله آن‌ها باشیم، اما علاوه بر رقابت بین دو کشور، این رکود می‌تواند باعث آسیب به طرف مقابل و سایر کشور‌ها نیز شود. کاهش تقاضای چین به خصوص در کامودیتی‌ها باعث خواهد شد که کشور‌هایی که درآمد از محل صادرات مواد معدنی، فلزات، فرآورده‌های نفتی و ... به چین دارند، با مشکلات عظیمی روبرو شوند و یکی از اصلیترین بازار‌های هدف خود را از دست بدهند. به عنوان مثال استرالیا به عنوان بزرگترین صادر کننده سنگ اهن به چین و کشور‌های شیلی و پرو به عنوان بزرگترین صادرکنندگان مس به چین در معرض شدیدترین تهدید‌های بازرگانی قرار دارند. 

اما حکومت مرکزی چین و دولت پکن هم کشش ادامه دادن این رکود را ندارد، هم از دید عقب افتادن در مسابقه اقتصادی و هم از لحاظ افزایش بیکاری برای کشور پر جمعیت چین، ادامه داشتن رکود فعلی یک تهدید بزرگ محسوب می‌شود. این امر را در صحبت‌های شی جین پینگ، رئیس جمهور چین و پانگ گونگشنگ، رئیس بانک مرکزی چین هم می‌شد فهمید. به همین دلیل بانک مرکزی تصمیم به شروع کاهش نرخ بهره و سیاست‌های انبساطی گرفت و نرخ بهره را از ۳.۴۵ به ۳.۳۵ درصد کاهش داد. این چندمین کاهش نرخ بهره در سال‌های اخیر است. از سال ۲۰۲۰ تا کنون نرخ بهره از ۴.۲ درصد به ۳.۳۵ درصد رسیده است. در تصویر زیر روند کاهش نرخ بهره چین را مشاهده می‌کنید: 

 

چین ناجی

 

با آغاز سیاست‌های انبساطی چین شاهد افزایش قیمت در اکثر کامودیتی‌ها و علی الخصوص سنگ آهن بودیم. قیمت سنگ آهن عیار ۶۲ درصد CFR چین در یک روند سریع قیمتی با افزایش ۲۰ درصدی از ۹۰ دلار به ۱۰۸ دلار رسید و باید منتظر داده‌های ماه اکتبر بانک مرکزی چین بود. اگر داده‌های ماه اکتبر خبر از خروج احتمالی از رکود دهد و PMI به بالای ۵۰ برسد، احتمال ادامه دار بودن افزایش قیمت سنگ آهن وجود دارد. در تصویر زیر روند تغییرات قیمت سنگ اهن را مشاهده می‌کنید: 

 

چین ناجی

 

این افزایش قیمت نهایتا منجر به افزایش قیمت سنگ آهن در ایران هم خواهد شد. شرکت‌های اصلی سنگ آهن در بورس شامل کچاد (چادرملو)، کگل (گل گهر)، کگهر (گهر زمین)، کنور (صبانور) می‌شود. اگرچه قیمت سنگ آهن در ایران تابعی از قیمت شمش فخوز است، اما در یک حرکت زنجیره وار شاهد افزایش قیمت سنگ آهن در ایران نیز خواهیم بود. قیمت شمش فولاد خوزستان خود تابعی از قیمت شمش در CIS است، افزایش قیمت سنگ اهن چین باعث افزایش قیمت شمش CIS خواهد شد و در نتیجه شمش فخوز و نهایتا سنگ آهن افزایش قیمت خواهند داشت. 

این اتفاق شاید بتواند سنگ آهنی‌ها را از باتلاقی که در آن گرفتار شده اند نجات دهد، ریزش سنگین قیمت سنگ آهن از یک سو و فشار‌های دولت و مشکلات اقتصادی از سوی دیگر این شرکت‌ها را با مشکلات بسیار زیادی در سال‌های اخیر روبرو کرده است. فشار‌هایی مانند افزایش نرخ بهره که باعث از بین رفتن سرمایه در گردش و کاهش صرفه سرمایه گذاری در این شرکت‌ها شده است و یا افزایش نرخ مالیات‌ها و از همه مهم‌تر افزایش حقوق دولتی معادن از سوی دولت در لوایح بودجه باعث شد که در این سال‌ها شاهد کاهش حاشیه سود و افت‌های پی در پی در این نماد‌ها باشیم.

 

 اما در روز‌های اخیر با افزایش قیمت سنگ آهن کورسوی امید به این شرکت‌ها بازگشته است و تحلیلگران به این نماد‌ها کمی امیدوار شده اند، ثمره این امیدواری هم صف‌های خرید در این نماد‌ها در روز‌های اخیر و حتی در منفی‌های شدید بازار بود که می‌توان آن را نتیجه تصمیمات دولت مرکزی چین دانست که گویا علاوه بر اقتصاد چین به داد معادن سنگ آهن در ایران هم رسیده اند. همان طور که گفته شد داده‌های ماه اکتبر اقتصاد چین برای سنگ اهنی‌ها نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

پایان مطلب

 

فرید عباسی
کارشناس بازار سرمایه

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.