بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۲
چشم‌انداز تقاضای نفت در ۲۰۲۴؛

آینده‌ای با مازاد عرضه؟

آینده‌ای با مازاد عرضه؟
قیمت نفت به دلیل کاهش تولید اوپک پلاس و عدم قطعیت پیرامون رویداد‌های آینده در درگیری خاورمیانه، به ثبات نسبی رسید؛ اگرچه چشم‌انداز عرضه فراوان برای سال آینده فشار نزولی بر قیمت‌ها وارد کرده است.
کد خبر : ۲۸۶۳۳۸
نویسنده :
علی وکیلی مقدم

به گزارش بورس‌نیوز به نقل از اینوستینگ؛ روز چهارشنبه، قیمت نفت به دلیل کاهش تولید اوپک پلاس و عدم قطعیت پیرامون رویداد‌های آینده در درگیری خاورمیانه، به ثبات نسبی رسید؛ اگرچه چشم‌انداز عرضه فراوان برای سال آینده فشار نزولی بر قیمت‌ها وارد کرده است.

روز سه‌شنبه، قیمت نفت خام بیش از ۴ درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح در دو هفته اخیر رسید. این کاهش در واکنش به چشم‌انداز ضعیف‌تر تقاضا و گزارش رسانه‌ها بود که اعلام کرد اسرائیل قصد حمله به تأسیسات هسته‌ای و نفتی ایران را ندارد، که این امر ترس از اختلال در عرضه نفت را کاهش داد.

تا ساعت ۱۱:۱۰ به وقت گرینویچ، قیمت آتی نفت برنت با ۳۳ سنت کاهش، معادل ۰.۴ درصد، به ۷۳.۹۲ دلار در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز ۳۸ سنت، معادل ۰.۵ درصد کاهش یافت و به ۷۰.۲۰ دلار رسید.

با این حال، نگرانی از تشدید درگیری بین اسرائیل و گروه شبه‌نظامی حزب‌الله، که از سوی ایران حمایت می‌شود، همچنان وجود دارد. محدودیت‌های عرضه اوپک پلاس تا دسامبر ادامه دارد، زمانی که برخی از اعضا قرار است بخشی از این کاهش‌ها را متوقف کنند.

نوربرت روکر از موسسه جولیوس بائر گفت: «ما کمی شگفت‌زده خواهیم شد اگر در حال حاضر ریسک ژئوپلیتیکی کاملاً از بین رفته باشد، ما انتظار داریم که بازار تا سال ۲۰۲۵ به سمت مازاد عرضه پیش برود.»

از سوی دیگر، سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) و آژانس بین‌المللی انرژی این هفته پیش‌بینی‌های خود برای رشد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۴ را کاهش دادند، و چین بخش عمده‌ای از این تعدیل‌ها را به خود اختصاص داده است.

اقدامات محرک اقتصادی در چین نتوانسته است حمایت کافی برای قیمت نفت فراهم کند. طبق گزارش رسانه‌های محلی، چین ممکن است از طریق اوراق خزانه‌داری ویژه در طول سه سال، حدود ۶ تریلیون یوان (۸۵۰ میلیارد دلار) برای تحریک اقتصاد ضعیف خود جمع‌آوری کند.

تاماس وارگا از کارگزاری نفت PVM گفت: «تلاش‌های پولی و مالی برای احیای اقتصاد چین به نتیجه خاصی نرسیده است.»

گزارش‌های جدید مربوط به ذخایر نفتی آمریکا نیز به زودی منتشر خواهد شد. گزارش مؤسسه نفت آمریکا روز چهارشنبه منتشر می‌شود و ارقام دولت روز پنج‌شنبه اعلام خواهد شد. هر دو گزارش به دلیل تعطیلی فدرال یک روز دیرتر از معمول منتشر می‌شوند.

تحلیل‌گران رویترز انتظار دارند که ذخایر نفت خام در هفته منتهی به ۱۱ اکتبر حدود ۱.۸ میلیون بشکه افزایش یافته باشد.

پایان مطلب 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.