تسلا به کلوپ تریلیون دلاری ها پیوست
به گزارش بورسنیوز به نقل ازcnbc؛ سهام تسلا طی هفته گذشته پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حدود ۲۹ درصد افزایش یافت و این امیدواری را در میان سرمایهگذاران ایجاد کرد که بازگشت ترامپ به کاخ سفید ممکن است به نفع تسلا باشد. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، از حامیان کلیدی ترامپ در این دوره از کارزار انتخاباتی او بوده و حداقل ۱۳۰ میلیون دلار در این کمپین سرمایهگذاری کرده است.
در نمودار زیر نیز به ارزش بازار تسلا در 3 ماهه گذشته اشاره شده که نشان از جامپ ارزش بازار آن نزدیک به یک تریلیون دلار را نشان میدهد.
ارزش بازار تسلا تا پایان معاملات روز سهشنبه برابر با ۸۰۷.۱ میلیارد دلار بود. پیش از جهش این هفته، سهام تسلا حدود ۱ درصد رشد سالانه داشت؛ اما اکنون این رقم به حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است. تسلا به جمع شرکتهای بزرگی مانند انویدیا، اپل، مایکروسافت، آلفابت، آمازون و متا میپیوندد که ارزش بازاری بالاتر از ۱ تریلیون دلار دارند (البته بجز متا، سایرین بالای ۲ تریلیون دلار ارزش دارند). ارزش بازار تسلا برای نخستین بار در اکتبر ۲۰۲۱ از مرز ۱ تریلیون دلار عبور کرده بود.
دان آیوز، تحلیلگر مؤسسه Wedbush Securities، میگوید دولت احتمالی ترامپ میتواند به معنای کاهش مقررات برای تسلا و شرکتهای دیگر باشد.
آیوز در یادداشتی به مشتریان نوشت: “تسلا با وسعت و مقیاسی که در صنعت خودروی الکتریکی دارد، میتواند در محیطی بدون یارانههای ویژه خودروهای الکتریکی مزیت رقابتی روشنی داشته باشد؛ افزون بر این، احتمالاً تعرفههای بالاتر بر واردات از چین میتواند به ممانعت از ورود خودروسازان الکتریکی ارزانقیمت چینی (مانند BYD و نیو) به بازار آمریکا طی سالهای آتی کمک کند. ”
ترامپ پیشتر اعلام کرده بود که ممکن است اعتبار مالیاتی ۷۵۰۰ دلاری دولت فدرال برای خودروهای الکتریکی را کاهش دهد؛ اعتباری که به طور تاریخی به افزایش فروش خودروهای تسلا کمک کرده است.
در جدیدترین گزارش مالی، تسلا درآمد ۲۵.۱۸ میلیارد دلاری و سود خالص ۲.۱۷ میلیارد دلاری برای سهماهه سوم سال اعلام کرد.
ماسک در تماس با سهامداران اعلام کرد که “بهترین پیشبینی” او این است که “رشد وسایل نقلیه” در سال آینده به ۲۰ تا ۳۰ درصد برسد، که دلیل آن “هزینه پایینتر خودروها” و “ورود فناوری خودران” خواهد بود.
تسلا بیش از یک دهه است که وعده توسعه فناوری خودران را داده و روی آن کار میکند، اما رقیب اصلی آن در آمریکا، وایمو، که متعلق به آلفابت است، پیشرفت بیشتری داشته و اکنون در چندین شهر بزرگ خدمات تاکسی خودران ارائه میدهد.
ماسک در تماس مالی سهماهه سوم عنوان کرد که قصد دارد از نفوذ خود در دولت احتمالی ترامپ-ونس برای ایجاد “فرآیند تأیید فدرال برای خودروهای خودران” استفاده کند. در حال حاضر، این مجوزها در سطح ایالتی صادر میشود که ماسک آن را بهعنوان مانعی قانونی میبیند که تسلا باید برای ارائه سیستمهای کاملاً خودران از آن عبور کند.
پایان مطلب