کسب موفقیت با هوش مصنوعی
به گزارش بورسنیوز، در دهه های اخیر، هوش مصنوعی به عنوان یکی از فناوریهای پیشرفته و نوآورانه، رشد چشمگیری داشته است. این فناوری نه تنها در حوزههای علمی و فناوری، بلکه در صنایع مختلف نیز کاربردهای گستردهای دارد. از مواردی همچون بهبود فرآیندهای تولیدی، بهینه سازی عملکرد کسب وکار، تسهیل در تصمیم گیریهای پیچیده، توسعه محصولات مبتنی بر داده، تشخیص الگوهای پیچیده، تحلیل دادههای پزشکی و بهبود خدمات بهداشتی، تا ارائه سیستمهای هوشمند و خودکار، هوش مصنوعی به عنوان یکی از پیشتازان فناوری در دنیای امروز شناخته میشود.
افزایش روزافزون استفاده از هوش مصنوعی نشاندهنده اهمیت بیشتر برای کاربردهای آن در صنایع مختلف است.
در این راستا، اهمیت استفاده از هوش مصنوعی توسط شرکتها برای بقا در صنعت بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار میگیرد. شرکتها برای بقا و رقابت در بازارهای پویا و پیچیده، نیازمند بهره گیری از این فناوری نوین هستند. استفاده مؤثر از هوش مصنوعی در سازمانها و کسبوکارها نه تنها میتواند به افزایش کارایی، بهبود عملکرد، ایجاد تجربه کاربری بهتر و بهبود خدمات منجر شود، بلکه میتواند به رشد و توسعه پایدار کسب وکارها کمک کند و آنها را در مسیر موفقیت و رشد قرار دهد.
از طرف دیگر، عدم استفاده از این فناوری نوین میتواند باعث ایجاد شکاف بزرگی در رقابتی شدن و پایداری کسب وکار گردد.
در عصر داده های کلان و تجزیه و تحلیل پیشرفته، توسعه و اجرای یک چشم انداز و استراتژی برای تبدیل دادههای شرکت به نتایج برتر ممکن است تنها راه برای پیروزی باشد. تصمیمگیری و اقدام، صرفاً براساس سابقه تاریخی، تحلیلهای ساده و احساس درونی و همچنین دنبال کردن اهداف نزدیک بینانه یا فناوریهای تجاری شده (کالایی) دیگر باعث انجام کار نمیشود - و با این حال، بسیاری از کسب وکارها دروضعیت موجود غرق شدهاند و در این بین، آن گروهی موفق میشوند که به طور مؤثر از تجزیه و تحلیلها استفاده می کنند؛ یعنی آنهایی که اطلاعاتی مانند الگوها، روندها و بینشها را از دادهها استخراج کرده و در تصمیم گیری، اقدامات و نتایج حاصل از آنها استفاده میکنند که شامل هر دو نوع تجزیه و تحلیل، اعم از سنتی و پیشرفته میشود که در حقیقت مکمل یکدیگر هستند.
داده، یک مزیت اصلی است تنها در صورتی که بدانید چگونه از آن استفاده کنید تمامی شرکتها باید صرفنظر از ماهیت اصلی شرکت، خود را به عنوان شرکتهای داده و تجزیه و تحلیل در نظر بگیرند. تا زمانی که دادهها درگیر هستند، این یک گام حیاتی برای پیشی گرفتن از رقبا و همچنین افزایش توانایی شرکتها برای ایجاد مزایای بزرگ برای افراد و کسب و کار است.
بسیاری از شرکتها نسبت به این مسئله آگاه هستند و میخواهند تحولی در سیستم دادهها و تجزیه و تحلیل خود ایجاد کنند، اما در شناسایی فرصتها، کاربرد هوش مصنوعی در دنیای واقعی، موارد استفاده آن و برنامههای کاربردی و همچنین ایجاد چشم انداز و استراتژی مرتبط با آن دچار مشکل میشوند.
تبدیل یک ایده هوش مصنوعی به مزایای واقعی که توسط افراد و کسبوکارها قابل درک و اندازه گیری باشد بسیار دشوار و مستلزم اهداف، رهبری، تخصص و رویکرد صحیح است. همچنین نیازمند پذیرش و هماهنگی در سطح مدیران ارشد است. همه اینها را تحول هوش مصنوعی کاربردی مینامم؛ این همان چیزی است که این کتاب و به ویژه چارچوبی که ارائه می دهد، توضیح می دهد. توجه کنید که من آن را «تحول و تبدیل هوش مصنوعی کاربردی » می نامم و نه تحول و تبدیل دیجیتالی. فکر میکنم این تمایز بسیار حائز اهمیت است که به طور خلاصه دلیل آن را توضیح
خواهم داد.
اصطلاحاتی مانند نوآوری، تحول و اختلال به طور مداوم و به طور کلی مورد استفاده قرار میگیرند. به طور مشابه، عبارت تحول دیجیتالی نیز به همان اندازه گسترده است و به همین دلیل معنای آن لزوماً به طور شفاف مشخص نیست. اشتباه نکنید؛ این عبارت و معنای مورد نظر آن دارای ارزش است، و شرکتهای زیادی هستند که کاملاً به تجربه تحول دیجیتالی نیاز دارند و هر چه زودتر وارد این عرصه شوند بهتر است. اما صرفاً گفتن اینکه نیاز به تغییر دیجیتالی دارید، ممکن است سؤالات بیشتری ایجاد کند.
برخی از این سؤالات شامل موارد زیر است:
تحول دیجیتالی دقیقاً به چه معنا است؟ از چه فناوری یا سیستمهای فناوری خاصی (به عنوان مثال، هوش مصنوعی، بلا ک چین (زنجیرهای از اطلاعات دیجیتالی)، اینترنت اشیاء (باید استفاده کنیم و کدام را ابتدا انتخاب کنیم؟
چگونه بین اهداف و نوآوریهای دیجیتالی مختلف اولویت بندی کنیم؟
تحول دیجیتالی چگونه و به چه میزان اهداف ما را برآورده میکند؟
هزینه آن چقدر خواهد بود و بازگشت سرمایه بالقوه چقدر است؟
چه زمانی متوجه این بازگشت سرمایه خواهیم شد؟
هر سه کلمه در عبارت «تحول هوش مصنوعی کاربردی» معنای خاص و مشخصی دارند.
با توجه به نوظهور بودن نسبی هوش مصنوعی و استفاده محدود از آن (تاکنون) در برنامههای کاربردی دنیای واقعی، هوش مصنوعی به طور گستردهای به عنوان یک تئوری در نظر گرفته میشود. اصطلاح «کاربردی» برای تمایز بین هوش مصنوعی نظری (تئوری) و هوش مصنوعی است که در دنیای واقعی به کار میرود، چیزی که اکنون شاهد گسترش قابل توجه و متنوع آن هستیم.
اصطلاح «تحول» همان طور که انتظار میرود، در مورد هوش مصنوعی، به معنای بهره گیری از هوش مصنوعی برای تولید مزایا یا نتایج خاصی است که از طریق روشهای دیگر قابل دستیابی نیستند، یا در موارد دیگر، برای تولید نتایج با اثرگذاری بالا و به صورت بسیار کارآمدتر (زمان و هزینه) وهمچنین با ارزش بیشتر است. در این زمینه، تحولات هوش مصنوعی کاربردی، جایی برای ابهام باقی نمیگذارد - این به معنای استفاده از تکنیکهای هوش مصنوعی موجود و در حال ظهور برای ساخت راه حلها در دنیای واقعی است که میتواند کسب وکارها و زندگی افراد را متحول کند. به طور مشابه، برای دنبال کردن تحول دیجیتالی یا تحول هوش مصنوعی کاربردی، هر دو نیاز به یک چشم انداز و استراتژی دارند. AIPB به هدایت این امر در مورد تحول هوش مصنوعی کمک میکند.
نویسنده : شیوا مرعشی ؛ برگرفته از کتاب هوش مصنوعی، تحولی در دنیای انسان و تجارت