ورق مبارکه ممکن است از نمونههای خارجی باکیفیتتر باشد
به گزارش بورس نیوز، محمد یاسر طیب نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه درباره آمار بالای مرگ و میر ناشی از تصادفات در کشور، که به گفته پلیس راهنمایی و رانندگی ناشی از وجود خودروهای بیکیفیت و غیراستاندارد است، اظهار داشت: فولاد مبارکه به عنوان تأمینکننده ورقهای فولادی، کیفیت محصولات خود را چگونه ارزیابی میکند؟
وی بیان کرد: در سه سال گذشته چندین محصول جدید که نیاز خودروسازان بوده در فولاد مبارکه تولید شده است. این محصولات دارای استحکام و کیفیت بالایی هستند. طیب نیا افزود: با توجه به هدفگذاری برای رفع نیازهای آتی خودروسازان، با تکمیل خط نورد گرم ۲ فولاد مبارکه، نیاز تکنولوژی آینده خودروسازان را تأمین خواهیم کرد. گریدهای جدید به گونهای طراحی شدهاند که به صورت ماهیانه با تعاملات بین خودروسازان و فولاد مبارکه در دستور کار ما قرار میگیرند.
مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان همچنین اعلام کرد که تکنولوژی خودروسازان برای تولید برخی محصولات ارتقا یافته و امکان تأمین ورق سرد و گالوانیزه خودروسازان از طریق فولاد مبارکه و شرکت ورق خودرو به بالای ۹۸ درصد رسیده است. وی تأکید کرد: همچنین بخشی از نیاز خودروسازان از طریق طراحیهای جدید در حال پیگیری است. لازم به ذکر است که خودروسازان در حال واردات بخشی از نیازهای خود هستند و در دو سال اخیر حجم قابل توجهی از ورقها وارد کشور شده است، در حالی که از لحاظ فنی امکان تولید آنها در کشور وجود داشته است.
طیب نیا در خصوص تفاوت قیمت ورقهای فولادی با ورقهای وارداتی توضیحاتی ارائه داد و گفت: دلیل این تفاوت قیمت، تفاوت نرخ ارز تخصیص یافته به واردات خودروسازان است. زمانی که هزینه تمام شده واردات با نرخ ارز ترجیحی محاسبه شود، یک تفاوت نرخ ۳۰ درصدی ایجاد میکند. در این شرایط، طبیعی است که قیمت داخلی توان رقابت با کالاهای وارداتی را نخواهد داشت.
وی افزود: منشاء این مشکل ناترازیهای موجود در بخشهای دیگر است. اما نکته مهم این است که در شرایط برابر، قیمت و کیفیت محصولات تولیدی فولاد مبارکه قابلیت رقابت با محصولات وارداتی را دارند و حتی ممکن است کیفیت محصولات داخلی از آنها بالاتر باشد. در حال حاضر ما به کشورهای اروپایی، جنوب شرق آسیا و دیگر نقاط جهان محصولات خود را صادر میکنیم و تولیدات ما به لحاظ کیفی در بازارهای جهانی نسبت به رقبا برتری دارد.
طیب نیا همچنین به هزینههای پنهانی در هزینه تمام شده واردات اشاره کرد و گفت: هزینه خواب سرمایه، هزینه حمل دریایی، بیمه و ریسکهای متعدد در بخش واردات وجود دارد، اما این هزینهها در محاسبات ما در نظر گرفته نمیشود.
انتهای پیام/