بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۶:۱۵

مجتمع فولاد زاگرس اندیمشک دارای ظرفیت تولید ۴۰۰ هزار تن/ حضور بزرگ‌ترین فعالان صنعت فولاد کشور در پروژه فولاد زاگرس اندیمشک

مجتمع فولاد زاگرس اندیمشک دارای ظرفیت تولید ۴۰۰ هزار تن/ حضور بزرگ‌ترین فعالان صنعت فولاد کشور در پروژه فولاد زاگرس اندیمشک
مدیرعامل شرکت مجتمع فولاد زاگرس اندیمشک گفت: این پروژه ظرفیت تولید ۴۰۰ هزار تن محصول نهایی فولادی را داراست و با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، بخشی از زنجیره تولید فولاد کشور را تکمیل خواهد کرد.
کد خبر : ۲۹۳۶۳۷
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، رضا شریفی، مدیرعامل شرکت مجتمع فولاد زاگرس اندیمشک، در نشست خبری بازدید از این پروژه عنوان کرد: پروژه فولاد زاگرس اندیمشک در سال ۱۳۹۷ با طرح اولیه تولید فولاد به روش کوره تونلی آغاز شد. اما با انجام مطالعات فنی و اقتصادی و پیگیری‌های مستمر، مسیر آن اصلاح و به اجرای روش‌های نوین تولید فولاد منتهی شد.

وی افزود: این پروژه ظرفیت تولید ۴۰۰ هزار تن محصول نهایی فولادی را داراست و با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، بخشی از زنجیره تولید فولاد کشور را تکمیل خواهد کرد. سهامداران این پروژه از بزرگ‌ترین فعالان صنعت فولاد کشور هستند؛ به‌طوری‌که شرکت فولاد مبارکه و فولاد خوزستان هر کدام ۲۵ درصد، و شرکت گهرزمین ۴۸ درصد از سهام مجتمع فولاد زاگرس اندیمشک را در اختیار دارند.

شریفی با اشاره به سابقه شکل‌گیری این پروژه بیان کرد: از‎سال ۱۴۰۰ عملیات اجرایی پروژه آغاز شد، اما در سال ۱۴۰۲ توقفی موقت در کار ایجاد شد که منجر به بازنگری و انتخاب مسیر صحیح‌تری برای پیشرفت پروژه شد. این مسیر جدید، به‌عنوان یک الگوی نوین سرمایه‌گذاری، برای اولین‌بار از مراجع دینی در قم تأییدیه دریافت کرد و اجرای آن با حمایت و پیگیری مدیرعامل وقت که نقش مهمی در تأمین مالی ایفا کرد، آغاز شد.

 

جذب سرمایه ۲ هزار میلیارد تومانی برای پروژه فولاد زاگرس اندیمشک

 

وی درخصوص تجهیزات خارجی این پروژه خاطرنشان کرد: تاکنون حدود ۲ هزار میلیارد تومان جذب سرمایه انجام شده و تمامی سفارشات تجهیزات خارجی ثبت و ۶۰ درصد از آنها ساخته و امضا شده‌اند. ۴۰ درصد دیگر نیز در حال ساخت بوده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریورماه به کشور ارسال شوند.

مدیرعامل مجتمع فولاد زاگرس اندیمشک، با اشاره به رویکرد‌های پایدار و مسئولانه این پروژه در حوزه محیط زیست گفت: طراحی‌های انجام‌شده توسط مشاوران داخلی با هدف کاهش حداکثری مصرف منابع، به‌ویژه آب، صورت گرفته است. ر مقایسه با پروژه‌های مشابه، مصرف آب در این طرح تا ۸۴ درصد کاهش یافته که این دستاورد مهم با بهره‌گیری از فناوری‌های روز و دانش مهندسین ایرانی محقق شده است.

شریفی درباره تامین آب این پروژه توضیح داد: برای تأمین آب پایدار پروژه، دو منبع اصلی در نظر گرفته شده است؛ نخست استفاده از پساب و فاضلاب شهری که مذاکرات و اخذ مجوز‌های لازم برای آن در حال انجام است و طراحی خط انتقال نیز در دستور کار قرار دارد. هدف ما این است که با اتکا به منابع غیرمتعارف، کمترین فشار ممکن بر منابع طبیعی منطقه وارد شود.

وی در این باره بیان کرد: از لحاظ زیست‌محیطی نیز پروژه با رویکرد صرفه‌جویی در مصرف منابع، عملکردی متفاوت نسبت به پروژه‌های مشابه دارد. مصرف سالانه آب در این مجموعه تنها ۱.۲ میلیون مترمکعب خواهد بود که نسبت به متوسط مصرف پروژه‌های هم‌سطح، تا ۸۴ درصد کاهش نشان می‌دهد. آب مورد نیاز عمدتاً از پساب صنعتی منطقه و بخشی نیز از سد کرخه تأمین خواهد شد.

 وی همچنین تأکید کرد: به‌عنوان یک شهروند، اعتقاد دارم اگر بناست صنعتی توسعه یابد، باید با کمترین آسیب به محیط زیست همراه باشد. خوشبختانه مشاوران پروژه با برنامه‌ریزی دقیق و علمی، این هدف را به‌خوبی دنبال کرده‌اند.

 

سهام فولاد زاگرس اندیمشک آماده عرضه اولیه

 

مدیرعامل فولاد زاگرس همچنین از عرضه سهام این شرکت در بازار سرمایه خبر داد و گفت: برای نخستین‌بار، ۳۰ درصد از سهام این شرکت آماده عرضه در بورس کشور شده و مجوز‌های لازم نیز دریافت شده است. 

وی از مشارکت شرکت تأمین سرمایه امید در این روند افزود: این شرکت با ارائه طرح در بورس، اخذ مجوزها، و همچنین تضمین خرید در عرضه اولیه، نقش مهمی در تأمین مالی پروژه داشته است.

شریفی با اشاره به بازار مصرف محلی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بخشی از محصولات نهایی در استان خوزستان به مصرف می‌رسد، تمرکز بر توزیع محلی نیز یکی از استراتژی‌های ما برای بهره‌وری بیشتر و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل خواهد بود.

مدیرعامل فولاد زاگرس اندیمشک درخصوص برنامه‌ریزی حمل‌ونقل ریلی در این پروژه ادامه داد: طراحی یک خط ریلی اختصاصی برای حمل محصولات نهایی انجام شده است.

وجود ایستگاه مجاور پروژه که به سوزن ریلی مجهز است، امکان اتصال مستقیم به شبکه سراسری را فراهم می‌کند. این رویکرد موجب می‌شود ضمن کاهش ترافیک جاده‌ای و آلودگی‌های زیست‌محیطی، از ظرفیت حمل‌ونقل ریلی به‌درستی بهره‌برداری شود.

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر