بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۹
در هفتمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی بیان شد:

فولاد خوزستان بزرگترین صادرکننده کشور در حوزه محصولات فولادی/ افزایش سرمایه "فخوز" در راه است

فولاد خوزستان بزرگترین صادرکننده کشور در حوزه محصولات فولادی/ افزایش سرمایه
مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان گفت: فولاد خوزستان در ۴ سال گذشته با صادرات ۵.۸ میلیون تن بزرگترین صادرکننده کشور در حوزه محصولات فولادی در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ معرفی شده و بالغ بر ۷ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشته که همه ارز‌ها در سامانه‌های رسمی کشور عرضه شده است.
کد خبر : ۲۹۳۹۵۲
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در نشست خبری در حاشیه هفتمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران ۲۰۲۵ بیان کرد: صنعت فولاد در کشور سهمی معادل ۵ درصد از تولید ناخالص ملی دارد، که نزدیک به یک درصد از آن مربوط به جی‌دی‌پی کشور است. در حوزه تأمین بازار داخلی، ما بزرگ‌ترین تأمین‌کننده محصولات نیمه‌نهایی کشور هستیم و حدود ۳۷ تا ۳۸ درصد بازار را در اختیار داریم. در حوزه شمش نیز حدود ۲۰ درصد از عرضه محصولات نیمه‌نهایی کشور را تأمین می‌کنیم.

طی تصمیمات صورت‌گرفته، میزان تأمین اسفنجی کل کشور در سال ۱۴۰۳ به ۱۷ درصد رسید که خود فولاد نیز حدود ۷ درصد را شامل می‌شود. سال‌های گذشته برای ما موفقیت‌آمیز بوده است. سال گذشته سال خیلی خوبی برای ما بود، زیرا توانستیم بیشترین بار تأمین را به‌عهده بگیریم. با این حال، صنعت فولاد از مشکلات ناشی از محدودیت‌های انرژی مصون نماند و به شدت آسیب دید. متأسفانه، حدود ۹۸۰ هزار تن تولید به دلیل محدودیت‌های برق از دست رفت. با وجود قرارداد‌های دو‌جانبه در زمینه تأمین انرژی، سیاست‌های اتخاذ‌شده در سطح کشور بیشترین آسیب را به صنعت فولاد وارد کرد، تا جایی که یک‌چهارم ظرفیت ما کاهش یافت.

طبق اعلام انجمن‌های رسمی از منظر صادرات، فولاد خوزستان در ۴ سال گذشته با صادرات ۵.۸ میلیون تن بزرگترین صادرکننده کشور در حوزه محصولات فولادی در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ معرفی شده و بالغ بر ۷ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشته که همه ارز‌ها در سامانه‌های رسمی کشور عرضه شده است. موضوع توسعه و تولیدات پایدار فولاد از جمله شاخص‌های اصلی برای پایداری و آینده این صنعت محسوب می‌شود.

 

برنامه‌های توسعه‌ای و چالش‌های صنعت فولاد

 

۳ واحد نیروگاه خورشیدی ۲۰۰ مگاواتی را در دستور کار قرار دادیم. فاز اول آن در حال نصب است و تا پایان سال ۲۰۰ مگاوات را در حوزه نیروگاه سیکل ترکیبی یک تامین مالی با همکاری سهامداران انجام دادیم. طرح‌های نیروگاهی دیگر نیز داریم که هنوز به نتیجه نرسیده و اطلاع رسانی خواهیم کرد.

یکی از نکات حائز اهمیت در این صنعت، برنامه‌ریزی برای تأمین انرژی و توسعه نیروگاه‌هاست. از سال گذشته، مجتمع شادگان فعالیت خود را در این حوزه آغاز کرده و انرژی لازم به شکل مفصل تأمین شده است. این مجتمع در ۳، ۴ سال گذشته به مرحله تولید رسیده است. با توجه به این تحولات، بررسی مطالعات مربوط به صنعت ضروری است تا بتوانیم به درستی مسیر رشد را طی کنیم. پیش‌بینی می‌شود طی یکی، دو ماه آینده این روند تثبیت شده و عملیات راه‌اندازی به طور کامل انجام شود.


در حوزه تولید و فروش شرکت عملکرد قابل‌قبولی داشته و در حوزه اشتغال‌زایی و مسئولیت اجتماعی نیز اقداماتی صورت گرفته است. برنامه‌های مربوط به باشگاه‌های صنعتی، تهیه جهیزیه و مسئولیت‌های اجتماعی در حال اجرا هستند. 

 

چشم‌انداز بازار و تأثیر سیاست‌های بین‌المللی

 

به همت همکاران در فولاد خوزستان تمهیداتی آغاز شد که فروردین ماه بتوانیم رکورد ۴۰ ساله شرکت را در حوزه‌های مختلف اعم از فولادسازی، احیا و... را جابجا کنیم. اقدامات مهمی انجام شده حتی در جا‌هایی که دچار ضعف تکنولوژی یا مرگ تکنولوژی شدیم با کمک متخصصان مجموعه توانستیم مشکلات را رفع کنیم. این نشان می‌دهدکه اگر محدودیت انرژی نداریم یا زمان محدودیت انرژی را بدانم می‌توانیم عدد و رقم‌های بسیار خوبی را در حوزه تولید ثبت کنیم.

ابراهیمی در پاسخ به خبرنگار بورس نیوز، درخصوص تحقق بودجه این شرکت بیان کرد: آخرین پیش بینی بودجه ما مربوط به ۱۴۰۳/۱۰/۳۰ است. پیش بینی می‌کنیم که ۱۵ تا ۲۰ درصد از آخرین پیش بینی جلوتر هستیم. سیاست‌ها در حوزه خرید و فروش کمک کرد که رقم مناسبی در حوزه سودآوری داشته باشیم.

وی همچنین، با اشاره به افزایش سرمایه در سال جاری گفت: در سال ۱۴۰۴ برنامه‌ای برای افزایش سرمایه در نظر گرفته شده است تا ساختار مالی خوزستان بهبود یابد و واحد‌های جدیدی به چرخه تولید اضافه شوند.

مدیرعامل "فخوز" به خبرنگار بورس نیوز، گفت: در زمینه تعرفه‌های صادراتی ایالات متحده و تأثیر آن بر بازار جهانی فولاد، باید توجه داشت که عمده تأمین‌کنندگان فولاد آمریکا، کشور‌های کانادا، مکزیک و برزیل هستند. در بخش آسیایی نیز کره جنوبی، ژاپن و ویتنام از جمله صادرکنندگان بزرگ محسوب می‌شوند. تأثیر این تعرفه‌ها بیشتر بر این سه کشور آسیایی خواهد بود، زیرا چین سهم بسیار محدودی از بازار آهن اروپا و آمریکا دارد. با توجه به این شرایط، بازار‌های آسیای میانه می‌توانند فرصت مناسبی برای صادرات فولاد ایران ایجاد کنند.

در مذاکرات بین‌المللی و فروش محصولات، دو ادبیات داریم: برندینگ و مارکتینگ. برندینگ به معنای ایجاد یک برند قدرتمند است که مشتریان به آن اعتماد کنند، اما در شرایط فعلی، باید وارد مرحله بازارسازی شد و تعامل بیشتری با مشتریان صورت گیرد. با وجود چالش‌های موجود، تیم‌های ویژه‌ای برای حفظ سهم صادراتی کشور در بازار منطقه فعال شده‌اند تا بتوانند فرصت‌های جدیدی برای رشد صادرات ایجاد کنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر