رایزنی از طریق وزاتخارجه برای جذب خطوط کشتیرانی خارجی در بندر شهید رجایی
علی جهاندیده در گفتوگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری فارسدرباره جذب خطوط لاینری و رفع تحریمهای بنادر بهخصوص در بندر شهید رجایی اظهار داشت: تا پیش از اینبه دلیل اعمال تحریمها علیه بنادر ایران،ورود کشتیهای بزرگ به بنادر کشور محدود بود.
وی ادامه داد: کاهش استقبال خطوط کشتیرانی خارجی از بنادر ایران، موجب کاهش بهرهوری و راندمان عملکرد بنادر شده بود.
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردیبا اشاره به تلاش دولت یازدهم برای کاهش تحریمها، به مذاکرات 1+5 اشاره کرد و گفت: سازمان بنادر و دریانوردی، برای جذب خطوط کشتیرانی خارجی، فعالیتهای گستردهای را در دستور کار خود قرار دادهاند که برخی از آنها در حال اجرایی شدن است.
* خروج کاملاپراتور مشمول تحریم از بندر شهید رجایی
جهاندیدهبا اشاره به تحریمهایی که علیه شرکت دریایی تایدواتر به عنوان پورتاپراتور قبلی بندر شهید رجایی اعمال شده بود، اظهار داشت: درگام اول به لاینرهایی که قبلاً به بندر شهید رجایی میآمدند، اعلام کردیم کهمیتوانند دوباره به بندر شهید رجایی برگردند، زیرا شرکت تایدواتر از این بندر رفته است و در حال حاضر دو شرکت خصوصی بتا وسینا به عنوان اپراتورهای فاز یک و دو در این بندر فعال هستند.
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: شرکت تایدواتر به دو دلیل از شرکت شهید رجایی کنار رفت اول آنکه درگیر تحریمها بود، ضمن آنکه قرارداد آنها در این بندر به اتمام رسیده بود.
ویبیان کرد: شرکتهای لاینری تحریمها را برای حضور در بندر شهید رجایی بهانه میکردند بنابراین در این دولت،با توافق سازمان بنادر و شرکت تایدواتر، این اپراتوراز بندر شهید رجایی بندر کنار رفت و هماکنون هم هیچ دخالتی در پورت اپراتوری ندارند.
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: البته تایدواتر به عنوان به شرکت دریایی بزرگ ایران، در پس کرانههای برخی بنادر، حمل و نقل ریلی و ترمینال ریلی فعال هستند، ضمن آنکه در بنادر انزلی و امیرآباد نیز فعالیت میکنند.
* مکاتبه با خطوط کشتیرانی خارجی برای حضور در بندر شهید رجایی
جهاندیده گفت: در گام دوم سازمان بنادر سعی کرده است با لاینرهای خارجی مکاتبهکرده ورسماً از آنها دعوتکند برای حضور در بندر شهید رجایی استقبال کنند.
* رایزنی سیاسی برای جذب خطوط کشتیرانی خارجی
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به رایزنیهای سیاسیبرای جذب خطوط کشتیرانی دنیا،بیان کرد: از طریق سفارتخانههای ایران، وزارت امور خارجه و رایزنی با سفارتهای کشورهای مختلف در داخل ایران، مکاتباتی با کشورهاانجام دادهایم که لاینرها وارد بندر شهید رجایی شوند.
* برجستهسازی مزیتهای بندر شهید رجایی برای خطوط لاینری/ صرفهجویی درهزینه و زمان
جهاندیده اظهار داشت:هزینه خدمات دریایی و بندری، بانکرینگ، تخلیه و بارگیری از هر نظر، برای شرکتهای خارجی،در بندر شهید رجایی دارای مزیت است بنابراین سعی کردهایم مزیتهای بندر شهید رجاییرا برای خطوط لاینری برجسته و به آنهااعلام کنیم.
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد: قطعاً حضور کشتیرانیهای خارجی در بندر شهید رجایی نسبت به دیگر بنادر منطقه برای خطوط لاینری صرفه اقتصادی بالاییدارد، فاصله تا بندر جبلعلی برای خطوط لاینری زیاد است، بنابراین حضور در بندر شهید رجایی برای آنها کاهش هزینه، صرفه اقتصادی و نیز صرفهجویی در وقترا به دنبال دارد.
* آغاز استقبال کشورهای خارجی برای حضور در بندر شهید رجایی
ویبا تأکید بر لزوم افزایش سهم ایران در حمل و نقل دریایی منطقه طبق اهداف سند چشمانداز،گفت: با پیگیریهای فعلی، در حال حاضر بسیاری از شرکتها خود برای حضور در بندر شهید رجایی استقبال کردهاند و همه به این نتیجه رسیدند که تایدواتر و شرکت مشمول تحریم، در بندر شهید رجاییفعالیت ندارد.
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه به زودی ورود و خروج کشتیهای بزرگ به ایران آسان میشود، اظهار داشت: در حال حاضر از کشورهایی نظیر هند، چین، تایوان و کره جنوبی شرکتهای کشتیرانی به بنادر ایران میآیند.
جهاندیده تأکید کرد: به هر حال به دنبال بازاریابی در خطوط کشتیرانیو لاینرها با برجستهسازی مزیتهای بندر شهید رجایی هستیم و قطعاً کشتیرانی دنیا نیزبه عدم فعالیت شرکتهای مشمول تحریم در بندر شهید رجایی پی بردهاند.