بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹
کارشناس صنعت خودرو گفت: در شرایطی که دلایل ایجاد حباب مشخص و قابل بهبود نیست و توان مدیریت وجود ندارد به دنبال تعیین قیمت در حاشیه بازار هستیم در حالی که واقعیت این است که این کار امکانپذیر نخواهد بود.
کد خبر : ۱۸۰۱۱۰

به گزارش بورس نیوز، عقیل مصطفایی اظهار کرد: چالش اصلی در این شرایط حباب به وجود آمده است و باید نسبت به رفع آن اقدام کرد که این امر جز با در اختیار داشتن برنامه راهبردی و تشکیل کارگروهی متشکل از همه فعالان و کارشناسان صنعت خودرو امکانپذیر نخواهد بود.

وی با بیان این که در این نشست‌ها دلایل و راهکارها پیشنهاد داده می‌شود تا ثبات لازم ایجاد و قیمت واقعی و مناسب برای خودروها در بازار پیدا شود، تصریح کرد: در حاشیه بازار ایجاد شده فعلی واردکنندگان نقشی نداشته اند چرا که محصولات خود را چند ماه پیش با قیمت‌های دیگری فروخته اند و اقدامات سوداگرانه در حال حاضر تعیین کننده نرخ محصولات آن‌ها است.

مدیر بازاریابی شرکت آرمان موتور کویر نخستین گام برای از بین بردن حباب قیمت خودرو را تثبیت نرخ ارز اعلام و اظهار کرد: در حال حاضر نوسان دلار عددی بین 13 تا 15 هزار تومان است که این امر به حباب قیمت خودرو می‌افزاید این در حالیست که مشخص نیست قیمت دلار روزانه از سوی چه کسی تعیین می‌شود.

وی گام بعدی حذف حاشیه بازار را تغییرات در نظام تعرفه ای دانست و گفت: نظام تعرفه ای در حالی تغییر یافته که اگر نرخ دلار بر روی قیمت بیش از 3500 تومان ثابت شده بود، نظام تعرفه ای تعیین شده پذیرفتنی بود اما تغییر تعرفه ، هزینه ارسال، هزینه‌های جاری و نرخ ارز تغییر یافته و این عوامل به افزایش حباب قیمت خودرو کمک کرده است به طوری که قیمت خودروی 15 هزار دلاری با خرید ارز شناور و روز و همچنین هزینه‌های ترخیص از گمرک بر روی 300 میلیون تومان خواهد ایستاد که این برای برای بازار مناسب نیست.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در چنین شرایطی که دلایل ایجاد حباب مشخص و قابل بهبود نیست و توان مدیریت وجود ندارد به دنبال تعیین قیمت در حاشیه بازار هستیم در حالی که واقعیت این است که این کار امکانپذیر نخواهد بود.

مصطفایی افزود: این حرکت قیمت خودرو داخلی 40 میلیون تومانی را به 80 تا 100 میلیون تومان افزایش خواهد داد بر این اساس باید در بیان این گونه اظهارات تجدید نظر کرد چرا که حاشیه قیمت فعلی با رفتارهای چندگانه و بخشنامه‌های اشتباه به نقطه فعلی رسیده این در حالیست که قیمت تولید خودروهای داخلی متاثر از قیمت خودروهای وارداتی و همچنین بخشنامه‌های گمرکی در مورد واردات قطعات است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر