بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲
معاون امور اقتصادی وزیر صمت گفت: در این طرح تولیدکنندگان با مدنظر قرار دادن استفاده از ظرفیت‌های مصوب ضوابط فروش اقساطی و پیش‌فروش کالا مصوب هیأت تعیین و تثبیت قیمت‌ها و اطلاع ‌رسانی کامل و شفاف به مصرف کنندگان، می توانند به پیش‌فروش محصولات خود بپردازند.
کد خبر : ۱۸۱۴۶۳

به گزارش بورس نیوز، حسن یونس سینکی با تاکید بر عدم لزوم مداخله دولت در اجرای این طرح افزود : در این طرح تولیدکنندگان با مدنظر قرار دادن استفاده از ظرفیت‌های مصوب ضوابط فروش اقساطی و پیش‌فروش کالا مصوب هیأت تعیین و تثبیت قیمت‌ها و اطلاع ‌رسانی کامل و شفاف به مصرف کنندگان، می توانند به پیش‌فروش محصولات خود بپردازند.

وی با اشاره به انعکاس شایعاتی مبنی بر تصویب طرح مذکور در کارگروه تنظیم بازارتصریح کرد: طرح پیشنهادی پیش‌فروش با قیمت مقطوع کالا با اهداف تامین مالی واحدهای تولیدی و مدیریت تقاضا در بازار، در جلسه دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار مطرح شد و در خاتمه جلسه، اکثریت اعضا رأی به عدم تجانس موضوع با شأن کارگروه تنظیم بازار دادند .

سینکی ادامه داد: با پیشنهاد معاونت امور اقتصادی و بازرگانی مبنی بر احصاء نقاط ضعف و قوت، فرصت‌ها و تهدیدهای مطرح شده و ارائه آن به وزیر صنعت، معدن و تجارت با مدنظر قرار دادن عدم لزوم مداخله دولت در اجرای طرح و ارجاع واحدهای تولیدی متقاضی به استفاده از ظرفیت‌های مصوب ضوابط فروش اقساطی و پیش‌فروش کالا و موارد ذکر شده ؛با این طرح موافقت کرد.

به گفته وی افزایش سهم تولیدکنندگان از قیمت مصرف‌کننده با حذف واسطه‌گر‌ی و کاهش قیمت‌های کاذب (کاهش حاشیه بازریابی)، ‌کمک به واحد صنعتی در جهت تامین مالی تولید با توجه به افزایش نرخ ارز و افزایش هزینه‌های تولید،‌ جذب نقدینگی سرگردان که طی یکسال اخیر با ورود به بازارهای مختلف سبب نابسامانی شده و هدایت آن به سوی تولید اشتغالزا و دارای ارزش افزوده، مشارکت بانک صادرات ایران در طرح مذکور و در نتیجه کاهش ریسک اجرایی برای مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ملحوظ بودن وجه مثبت اجتماعی طرح با توجه به تامین رفاه و حمایت از مصرف‌کننده از نقاط قوت این طرح بوده است.


همچنین، کنترل تقاضای متورم شده ناشی از حفظ دارایی و جذب نقدینگی سرگردان و جلوگیری از افزایش نرخها به دنبال شرایط تحریمی، جلوگیری از رکود تورمی، افزایش احتمالی مقادیر عرضه (ناشی از کاهش احتکار و ذخیره خانگی) به دنبال آرامش بازار ناشی از اجرای طرح و شفاف شدن قیمتهاو امکان کنترل بیشتر بر آن، امکان تولید بر اساس تقاضا و توان پیش‌بینی دقیق‌تر در واردات مواد و قطعات و نیز مدیریت منابع ارزی و توانمندی صنایع داخلی و وجود ضوابط مصوب فروش اقساطی و پیش‌فروش مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمتها از دیگر نکات مثبت اجرای این طرح است که سینکی بدان اشاره کرد .
سینکی همچنین با تشریح نقاط ضعف و تهدیدها ی اجرای این طرح گفت: تهدید ناشی از عدم امکان مشارکت سایر برندهای لوازم خانگی در طرح پیش‌فروش و مخاطره ایجاد فضای انحصارگری در بازار و عدم رقابت تولیدکنندگان کوچک مقیاس با واحدهای بزرگ تولیدی، نامشخص بودن سازو کار تضمین کننده ایفای تعهد واحد تولیدی، ‌کیفیت محصول نهایی و همچنین عدم تعیین نهاد ناظر و پاسخگو، امکان تشدید تقاضاهای فزاینده به دلیل تبدیل ماهیت اقلام لوازم خانگی از کالای مصرفی بادوام به کالای سرمایه‌ای درنتیجه اجرای چنین طرحهایی و نیز احتمال بر هم خوردن نظام نرخ‌گذاری سایر بازارها با توجه به نرخ 2 درصد ماهانه تخفیف در طرح از جمله چالش‌ها و نقاط ضعفی است که در این طرح وجود دارد.

نامشخص بودن سازوکار شبکه خدمات پس از فروش پس از اجرای طرح، احتمال شکل‌گیری بازار ثانویه و رفتار سفته گرایانه و خرید و فروش حواله‌های پیش‌فروش، احتمال بروز مشکل در تامین مواد اولیه و قطعات (وارداتی) با توجه به شرایط تحریمی کشور و ‌خدشه دار شدن اعتماد ملی به کالای تولید داخل، نقاط ضعف دیگراین طرح بود که معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت بدان اشاره کرد .

وی همچنین تصریح کرد:  نوع قرار داد حقوقی پیش‌بینی شده به نفع مصرف‌کننده نبوده و در شرایط فوری باید دقیقا روشن شده و در صورت دریافت تمام وجه باید کالا یکماهه تحویل شود.


سینکی تاکید کرد :بر این اساس، هرگونه دخالت دولت یا دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار در طرح مذکور به صورت خاص مورد تایید نبوده و اساساً هر واحد تولیدی با رعایت ضوابط یادشده می‌تواند بر اساس اعتبار برند و نوع خدمات ویژه‌ای که بواسطه اطلاع‌رسانی کامل در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد، نسبت به پیش‌فروش محصولات خود اقدام کند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر