معاون امور اقتصادی وزیر صمت گفت: در این طرح تولیدکنندگان با مدنظر قرار دادن استفاده از ظرفیتهای مصوب ضوابط فروش اقساطی و پیشفروش کالا مصوب هیأت تعیین و تثبیت قیمتها و اطلاع رسانی کامل و شفاف به مصرف کنندگان، می توانند به پیشفروش محصولات خود بپردازند.
به گزارش بورس نیوز، حسن یونس سینکی با تاکید بر عدم لزوم مداخله
دولت در اجرای این طرح افزود : در این طرح تولیدکنندگان با مدنظر قرار دادن
استفاده از ظرفیتهای مصوب ضوابط فروش اقساطی و پیشفروش کالا مصوب هیأت تعیین و
تثبیت قیمتها و اطلاع رسانی کامل و شفاف به مصرف کنندگان، می توانند به پیشفروش
محصولات خود بپردازند.
وی با اشاره به انعکاس شایعاتی مبنی بر تصویب طرح مذکور در کارگروه
تنظیم بازارتصریح کرد: طرح پیشنهادی پیشفروش با قیمت مقطوع کالا با اهداف تامین
مالی واحدهای تولیدی و مدیریت تقاضا در بازار، در جلسه دبیرخانه کارگروه تنظیم
بازار مطرح شد و در خاتمه جلسه، اکثریت اعضا رأی به عدم تجانس موضوع با شأن
کارگروه تنظیم بازار دادند .
سینکی ادامه داد: با پیشنهاد معاونت
امور اقتصادی و بازرگانی مبنی بر احصاء نقاط ضعف و قوت، فرصتها و تهدیدهای مطرح
شده و ارائه آن به وزیر صنعت، معدن و تجارت با مدنظر قرار دادن عدم لزوم مداخله
دولت در اجرای طرح و ارجاع واحدهای تولیدی متقاضی به استفاده از ظرفیتهای مصوب
ضوابط فروش اقساطی و پیشفروش کالا و موارد ذکر شده ؛با این طرح موافقت کرد.
به گفته وی افزایش سهم تولیدکنندگان از قیمت مصرفکننده با حذف واسطهگری
و کاهش قیمتهای کاذب (کاهش حاشیه بازریابی)، کمک به واحد صنعتی در جهت تامین
مالی تولید با توجه به افزایش نرخ ارز و افزایش هزینههای تولید، جذب نقدینگی
سرگردان که طی یکسال اخیر با ورود به بازارهای مختلف سبب نابسامانی شده و هدایت آن
به سوی تولید اشتغالزا و دارای ارزش افزوده، مشارکت بانک صادرات ایران در طرح
مذکور و در نتیجه کاهش ریسک اجرایی برای مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و ملحوظ بودن
وجه مثبت اجتماعی طرح با توجه به تامین رفاه و حمایت از مصرفکننده از نقاط قوت
این طرح بوده است.
همچنین، کنترل تقاضای متورم شده ناشی
از حفظ دارایی و جذب نقدینگی سرگردان و جلوگیری از افزایش نرخها به دنبال شرایط
تحریمی، جلوگیری از رکود تورمی، افزایش احتمالی مقادیر عرضه (ناشی از کاهش احتکار
و ذخیره خانگی) به دنبال آرامش بازار ناشی از اجرای طرح و شفاف شدن قیمتهاو امکان
کنترل بیشتر بر آن، امکان تولید بر اساس تقاضا و توان پیشبینی دقیقتر در واردات
مواد و قطعات و نیز مدیریت منابع ارزی و توانمندی صنایع داخلی و وجود ضوابط مصوب
فروش اقساطی و پیشفروش مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمتها از دیگر نکات مثبت اجرای
این طرح است که سینکی بدان اشاره کرد .
سینکی همچنین با تشریح نقاط ضعف و
تهدیدها ی اجرای این طرح گفت: تهدید ناشی از عدم امکان مشارکت سایر برندهای لوازم
خانگی در طرح پیشفروش و مخاطره ایجاد فضای انحصارگری در بازار و عدم رقابت تولیدکنندگان
کوچک مقیاس با واحدهای بزرگ تولیدی، نامشخص بودن سازو کار تضمین کننده ایفای تعهد
واحد تولیدی، کیفیت محصول نهایی و همچنین عدم تعیین نهاد ناظر و پاسخگو، امکان
تشدید تقاضاهای فزاینده به دلیل تبدیل ماهیت اقلام لوازم خانگی از کالای مصرفی
بادوام به کالای سرمایهای درنتیجه اجرای چنین طرحهایی و نیز احتمال بر هم خوردن
نظام نرخگذاری سایر بازارها با توجه به نرخ 2 درصد ماهانه تخفیف در طرح از جمله
چالشها و نقاط ضعفی است که در این طرح وجود دارد.
نامشخص بودن سازوکار شبکه خدمات پس از فروش پس از اجرای طرح، احتمال
شکلگیری بازار ثانویه و رفتار سفته گرایانه و خرید و فروش حوالههای پیشفروش،
احتمال بروز مشکل در تامین مواد اولیه و قطعات (وارداتی) با توجه به شرایط تحریمی
کشور و خدشه دار شدن اعتماد ملی به کالای تولید داخل، نقاط ضعف دیگراین طرح بود
که معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت بدان اشاره کرد .
وی همچنین تصریح کرد: نوع قرار داد حقوقی پیشبینی شده به نفع مصرفکننده
نبوده و در شرایط فوری باید دقیقا روشن شده و در صورت دریافت تمام وجه باید کالا
یکماهه تحویل شود.
سینکی تاکید کرد :بر این اساس، هرگونه
دخالت دولت یا دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار در طرح مذکور به صورت خاص مورد تایید
نبوده و اساساً هر واحد تولیدی با رعایت ضوابط یادشده میتواند بر اساس اعتبار
برند و نوع خدمات ویژهای که بواسطه اطلاعرسانی کامل در اختیار مصرفکننده قرار
میدهد، نسبت به پیشفروش محصولات خود اقدام کند.