حرکت دنیا به سوی تجارت الکترونیک بین بنگاهی
تفاوت B2B با مدل B2C چیست؟
تفاوت اصلی در این است که در مدل b2c محصول نهایی به مصرفکننده نهایی فروخته میشود ولی در زنجیره تامین تراکنشهای b2b بیشتر مواد خام و اولیه مورد نیاز بنگاهها در مراحل مختلف تولید خرید و فروش میشود. به عنوان مثال اگر شرکت تولید اتومبیل را در نظر بگیریم، این شرکت در تامین نیازهای خود از مدل b2b استفاده میکند. مثلاً خرید لاستیکها و شیشه اتومبیل و چراغ و برف پاک کن و..... ولی در مدل b2c فقط محصول نهایی تولید شده برای فروش به مشتری ارائه میشود. به همین دلیل حجم معاملات انجام شده در مدل بنگاه به بنگاه (b2b) بسیار بیشتر از مدل شرکت به مشتریb2c است.
چند مدل تجارت b2b داریم؟
بازار تجارت بین بنگاهی را میتوانیم با توجه به تعداد خریداران و فروشندگانی که در بازار فعالیت میکنند به سه دسته کلی تقسیم بندی کنیم که هر کدام میتوانند به عنوان یک راهکار بازاریابی برای بنگاههای اقتصادی در نظر گرفته شوند:
1-تجارت B2B بر مبنای فروشندگان Seller oriented: تعداد بسیار زیادی فروشنده با تعداد محدودی خریدار در ارتباط هستند. 2-تجارت B2B بر مبنای خریداران Buyer Oriented: تعداد بسیار زیادی خریدار با تعداد محدودی فروشنده در ارتباط هستند. 3-تجارت B2B بر مبنای خریداران و فروشندگان Intermediary-oriented: تعداد بسیار زیادی خریدار با تعداد بسیار زیادی فروشنده در ارتباط هستند.
بر اساس تجارت b2b هرآنچه که بتواند امور خرید و فروش را سرعت و سهولت بیشتری ببخشد از قبیل شرکا و خدمات مرتبط با تجارت همچون تامینکنندگان، خریداران، حمل و نقل محصولات، لجستیک، سرویسهای بازرسی، و غیره در مکان واحدی جمع میشوند. علاوه بر این در مدل تجارت b2b، خردهفروشی اهمیت و جایگاهی ندارد و خریداران به دنبال خرید عمده محصولات با سود و قیمت خوب هستند.
مزایای تجارت الکترونیک B2B نسبت به روشهای سنتی
براساس آمار در ایالات متحده هر سفارش خرید 100 دلار هزینه سربار دارد و این هزینهها عبارتند از هزینههای پردازش کاغذی، فرایند تصمیم گیری و تصویب برای انجام خرید، صرف زمان برای استفاده از تلفن و فاکس جهت یافتن منابع، ساماندهی خرید و حمل و نقل و....
بطور کلی سالانه میلیاردها دلار تنها صرف هزینههای اضافی در سیستم سنتی خرید و فروش کالا میشود که میتوان با فرایند خودکارسازی و استفاده از تجارت الکترونیک ضمن کاهش این هزینهها قیمت نهایی کالا را برای مصرفکننده به میزان قابل توجهی کاهش و بهرهوری را افزایش داد و در مجموع میتوان با استفاده از این روش ثروت اقتصادی کشور را بیشتر کرد. از دیگر مزایای عمده تجارت الکترونیک میتوان به ایجاد بستر مناسب اطلاعاتی و ارتباطی، کاهش قابل توجه واسطهها و درنتیجه کاهش قیمت (از 15 الی 50 درصد)، افزایش قدرت خریداران و پیدایش بازارهای جدید برای تولید کنندگان، امکان سفارشی کردن محصولات و خدمات، پشتیبانی قوی و همچنین پیدایش موسسات و اقتصادی نوپا و در نتیجه ایجاد اشتغال اشاره کرد.
استارتآپ ایکسب چیست؟
درسالهای گذشته شرکتهای تجاری بزرگ و استارتآپهایی براساس مدل کسب و کار الکترونیک بین بنگاهی B2B یا همان Intermediary-oriented در کشورهای مختلف شکل گرفته و در ایران هم استارتآپ ایکسب ( ecasb.com) در این زمینه فعال شده است. بر این اساس شرکتها و تجار میتوانند با استفاده از خدمات ایکسب، محصولات خود را بصورت عمده به مشتریان خود بفروشند و کالاهای مورد نیاز خود را از شرکتهای دیگر خریداری کنند. در این مدل تجارت الکترونیک B2B با توجه به گستردگی حجم فروش تمامی طرفهای تجاری اعم از تولیدکنندگان، تجار، واسطهها و شرکتهای خدماتی در حوزههای بازرسی کالا، حمل و نقل، خدمات بانکی و نرمافزاری و.... حضور دارند. سابقه فعالیت ایکسب بعنوان اولین بستر تجارت الکترونیک بین بنگاهی در ایران، به سال 1387 بر میگردد. در آن سال ایکسب برای ایجاد ارتباط دوسویه بین شرکتهای فعال در حوزه نفت وانرژی کشور ایجاد شد و تا سال 1395 در همین زمینه فعالیت میکرد. در سال 95 تصمیم براین شد تا با طراحی مجدد سایت، ایکسب بتواند فرایند کامل تجارت الکترونیک B2B را از معرفی شرکتها تا فروش محصولات و بازرسی و حمل و پرداخت پوشش دهد. به موازات طراحی پلتفرم در مذاکره با سازمانها، بانکها و شرکتهای فعال در امور تجاری و مالی، اکنون توانسته ضمن طراحی کامل پلتفرم؛ پروسه خرید و فروش B2B در ایران را برای اولین بار بطور کامل به اجرا در آورد. پلتفرم ایکسب خدمات کامل خرید و فروش محصولات را به کسب و کارهای فعال ارائه میدهد که شامل:
1- معرفی کسب و کار، معرفی محصولات با استفاده از عکس، فیلم و کاتالوگ به همراه دسته بندی بینالمللی UNSPSC به دو زبان فارسی و انگلیسی، ایجاد فروشگاه با امکان تعریف ویژگیهای محصول، موجودی انبار و ارائه قیمت به شیوههای متنوع میشود.
2- دریافت پیشنهاد خرید و امکان چانه زنی و صدور پیش فاکتور، ارائه تخفیف، امکان انتخاب محل تحویل کالا (شیوههای مختلف حمل)، بازرسی و در نهایت استفاده از درگاه پرداخت امن برای تراکنشهای مالی بین خریدار و فروشنده.
مخاطبان ایکسب چه کسانی هستند؟
ایکسب اکنون علاوه بر ایجاد مکانیزم خرید و فروش، سرویس استعلام قیمت خود را برای آن دسته از کسب و کارهایی که بصورت پروژهای و یا روش استعلام، خرید خود را انجام میدهند راهاندازی کرده است. این سیستم هوشمند، درخواستها را از کاربر دریافت و با الگوریتم منحصر به فرد خود از شرکتهای تامین کننده استعلام و و نتیجه را به درخواست کننده اطلاع میدهد.خدمات ایکسب کلیه تامینکنندگان کالا و خدمات را در بر میگیرد ولی بطور خاص مخاطبان اصلی ایکسب شرکتهای کوچک و متوسط هستند که توانایی کمتری در بازاریابی و ارائه محصول خود به بازار مصرف دارند. در حال حاضر بیش از 10 هزار و پانصد کسب و کار با بیش از 11 هزار محصول در ایکسب فعالیت دارند. علاوه بر این بیش از 33 هزار کاربر نیز عضو ایکسب هستند و این روند در حال افزایش است.
مخاطبان طلایی
عضویت در ایکسب کاملا رایگان است و تمامی شرکتها و تجار (اشخاص حقیقی و حقوقی) میتوانند عضو ایکسب شوند و از خدمات آن برای توسعه کسب و کار و فروش کالا و محصول خود بهره ببرند. اما ایکسب خود را به تامینکنندگانی که میخواهند بطور خاص و از طریق ایکسب کالاهای خود ر به فروش برسانند و یا مواد اولیه مورد نیاز خود را از منابع معتبر تامین کنند، خدمات ویژه ارائه میکند. برای استفاده از این خدمات ضروی است شرکتها عضو طلایی ایکسب باشند و فرایندهای ارزیابی را بطور کامل طی کنند.
مزایای عضویت در ایکسب
استفاده از خدمات تجاری فناوری محور آینده اقتصاد ایران را متحول میسازد .همانطور که در کشورهای نظیر چین که اکثر فعالان کسب وکار در آن به رغم ناآگاهی و ناآشنایی به بازار بینالمللی، و تنها با استفاده از ابزارهایی برپایه اینترنت که علی بابا و شرکتهای مشابه آن در اختیار آنها گذاشته اند، بازار جهانی را در اختیار خود گرفتهاند. مهمترین مزیتی که استفاده از خدمات ایکسب برای شرکتها و تجار ایرانی خواهد داشت، معرفی بدون هزینه آنها به بازار ایران و بازار بینالمللی است. کلیه فعالان اقتصادی بصورت رایگان میتوانند عضو ایکسب شوند و توانایی خود را در تولید و ارائه محصول و خدمات به مشتریانشان در سراسر دنیا معرفی کنند.
علاوه بر کاهش هزینههای بازاریابی و فروش از دیگر مزیتهای عضویت در ایکسب، میتوان به افزایش مشتریان و توسعه بازار، استفاده از درگاه امن پراخت و اطمینان از وصول وجه و همچنین اطمینان از دریافت کالای خریداری شده، حذف واسطهها، فعالیت در محیط رقابتی و در نتیجه افزایش و ارتقاء کیفیت محصول، فعالیت دائمی و بدون تعطیلی ایکسب در 7 روز هفته و 24 ساعته و دیده شدن از طریق موتورهای جستجو به واسطه سئوی مناسب سایت اشاره کرد.
در حال حاضر تیم موسس این استارتآپ در تلاش است تا با همکاری موسسات مالی بتواند در حوزه پرداخت روشی مشابه فرایند ال سی (LC) را برای خرید و فروش محصولات به کسب و کارهای عضو ایکسب ارائه کند. علاوه بر این سرویس تهاتر کالا نیز در آینده به خدمات ایکسب اضافه خواهد شد.