جوانه رشد و شکوفایی در گردباد تحریمها/ نوسانات ارزی مشکلات صنعت خودرو را افزایش داد
به گزارش بورس نیوز، اعمال دور جدید تحریم های اقتصادی و سیاسی از سوی آمریکا، صنعت خودروسازی که تا حدودی جان تازهای گرفته بود را به چالش کشید و شرایط سخت و دشواری را در پیشروی آن قرار داد. در نتیجه آن، خودروسازان نه تنها شرکای خارجی خود را از دست دادند، بلکه مقدار تولید و فروش و همچنین کیفیت محصولات افت کرد. از همه مهمتر، به سبب افزایش هزینههای تولید، صنعت خودرو با ضرر و زیان های هنگفت مواجه گشت.
سال 89 شروع تحریم های اولیه بود اما تحریم های صنعت خودرو ایران در سال 92 آغاز شد. با این وجود، ترکش های محدودیت های ناشی از تحریم ها از همان ابتدای اثرات منفی خود را نشان داد که نقطه اوج آن را میتوان در آمار تولید سال 91 ملاحظه کرد. مجموع تولید خودروسازان در سال 91 با تنزل 44 درصدی نسبت به سال 90، به حدود 921 هزار دستگاه رسید. اما در سال 93 خودروسازان توانستند اندکی از شرایط بحرانی فاصله بگیرند و آمار تولید خود را افزایش دهند.
اما دور دوم تحریم ها در سال 97 باز هم این صنعت را مورد هدف قرار داد و مجددا شاهد افول شدید مقدار تولید و فروش بودیم و هر آن چه که تا پیش از این بافته بودند، رشته کرد.
نگاهی به آمار تولید و فروش شرکت «ایران خودرو» به عنوان بزرگترین خودروساز کشور به خوبی مؤید این موضوع است.
همانطور که در تصویر ذیل مشاهده می کنید، در سال های 89 و 90 که تحریم ها آغاز شد، این خودروساز تغییری در موضع خود نداد و در سقف تولید 758 هزار دستگاه فعالیت می کرد؛ اما در سال 91 به یکباره به 438 هزار دستگاه رسید. در این سال شاهد تغییرات مدیریتی بودیم و آقای «یکه زارع» در بحرانیترین روزها بر کرسی مدیریت عاملی «ایران خودرو» تکیه زد.
آمار تولید و فروش نشان می دهد این جابهجایی برای «ایران خودرو» خوشیمن بود و روند صعودی را در پیش گرفت و در سال 96 توانست مجددا به تولید بیش از 700 هزار دستگاه دست یابد.
در بخش فروش نیز همین شرایط حاکم بود و گام به گام با مقدار تولید حرکت کرد.
اما همانگونه که پیش از این گفته شد، دور جدید تحریم ها برای خودروسازان بسیار گران تمام شد و هر آن چه کاشته بودند، طوفان تحریم ها درو کرد. بر این اساس، مقدار تولید به میزان سال 92 بسیار نزدیک شد و مقدار فروش حتی به کمتر از آن سال افت کرد.
با همه این اوصاف، انتظار می رود در ادامه این خودروساز بتواند باز هم بر اوضاع مسلط شود و روند تولید و فروش خود را به روزهای اوج بازگرداند؛ موردی که یک بار تجربه شد و تکرار آن غیرممکن نیست.
نکته دیگری که باید مدنظر قرار داد، صرف تحریم های اقتصادی موجب رکود صنعت خودرو نگردید و بیش از هر عاملی، جهش نرخ ارز بود که بر سنگینی بار هزینه های تولید خودروسازان افزود. چرا که صنعت خودرو، صنعتی استراتژیک نیست و در بطن تحریم ها قرار ندارد و شرکت های تولیدکننده خودرو و قطعه سازان، هر چند با محدودیت و سختی، می توانند نسبت به تأمین مواد اولیه مورد نیاز خود اقدام کنند؛ اما رشد شدید نرخ ارز شرایط را دشوارتر کرد.