داغی فولاد بر تن «حتوکا» / زیرمجموعه این شرکت در شرف انحلال
به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، اولین روز هفته آینده مجمع سالیانه شرکت «حمل و نقل توکا» برگزار خواهد شد.
آنچه که برای سهامداران از اهمیت بالایی برخوردار است، میزان سود تقسیمیاست. ولی از آن جایی که این شرکت در سال مالی منتهی به اسفند 97 متحمل زیان شده و از طرف دیگر، سود انباشته به زیان انباشته تبدیل گردیده، قطعا هیچگونه رقمیدر مجمع به عنوان سود نقدی مطرح نخواهد شد. بنابراین، دست سهامداران از سود نقدی مجمع امسال «حمل و نقل توکا» خالی است.
این شرکت فعال در حوزه حمل و نقل همواره درصد بالایی از سود تحقق یافته را بین سهامداران خود تقسیم مینمود؛ شاید یکی از دلایلی که با ثبت اندک زیان، هر چند جزئی، وارد ناحیه سرخ زیان انباشته شد، همین موضوع باشد. به عبارت بهتر، با تقسیم سود بالا در سالهای گذشته، فرصتی برای انباشته شدن سود ایجاد نگردید و در سطح پایین قرار گرفت. بنابراین، فقط با شناسایی 10 میلیارد ريال زیان خالص، 6 میلیارد ريال زیان انباشته ثبت شد.
سودآوری «حتوکا» از سال 93 وارد کانال نزولی شد و سال به سال از رقم سود خالص تحقق یافته کاسته شد و در سال 97 در ادامه این روند، به زیر خط سودسازی سقوط کرد و به جمع شرکتهای زیانده پیوست.
البته باید عنوان کرد که در سال 96 نیز به کمک ساير درآمدهاي غيرعملياتي در منطقه سود ایستاد. موردی که در سال 97 چندان حضور پرشوری نداشت.
یکی از نقاط ضعف «حتوکا» این است که محلهای درآمدی محدودی دارد؛ بخش عمدهاي از درآمد ارائه خدمات از درگاه شرکتهاي «فولاد مبارکه» و «فولاد هرمزگان» تأمین میشود. عدم تنوع مشتریان عمده موجب افزایش قدرت چانهزنی مشتریان و فشار برای کاهش قیمتهای پیشنهادی در قراردادها میشود. بنابراین، در کنار توسعه بازارهای خود باید به فکر توسعه خدمات نیز باشد تا بهتر بتواند در زمینههای گوناگون فعالیت کند.
این شرکت مالک 80 درصد «کشتيرانی توکا موج هرمزگان» است که در شرف انحلال قرار دارد. علاوه بر 19 میلیارد ريال مانده مطالبات از این زیرمجموعه، پس از انحلال، سود نسبتا مناسبی از محل فروش داراییها میتواند عاید «حتوکا» شود.
به طور کلی میتوان این چنین گفت که «حتوکا» بیش از همه نیاز به جذب مشتریان جدید دارد تا بهتر و کاراتر بتواند فعالیت کند و از سیطره «فولاد مبارکه» خارج شود.