از تجدید ارزیابی چه عاید «خودرو» میشود!
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت «ایران خودرو» چندی پیش اعلام کرد قصد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داراییها دارد؛ موضوعی که مدتها سهامداران و سرمایه گذاران چشم انتظار آن بودند.
میزان تجدید ارزیابی در حدود ۲۰۰۸ درصد تعیین شده تا مبلغ سرمایه از ۳۲۲ هزار و ۵۳۳ میلیارد ریال فراتر رود.
در این افزایش سرمایه قابل توجه، سرمایه گذاری ها، ساختمان، ماشین آلات و زمین مورد تجدید ارزیابی قرار گرفتند.
تورم سالهای اخیر اقتصاد موجب کاهش ارزش پول ملی شد و در نتیجه آن، بهای تمام شده داراییهای ثابت و سرمایه گذاریهای بلندمدت، در صورتهای مالی ارزشی نامتعارف داشته باشند و از ارزشهای جاری که بیان کننده واقعیتهای اقتصادی هستند، فاصله بسیاری داشته باشند. به همین جهت، چنین اطلاعات نامتعارف و دور از واقع، موجب گمراهی سرمایه گذاران میشود و برای تصمیم گیریهای اقتصادی، نامربوط و نارسا خواهند بود.
بر این اساس، شرکت «ایران خودرو» تصمیم گرفت با تجدید ارزیابی داراییهای خود، ضمن خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت، نسبت به بهبود ساختار ترازنامه و ساختار مالی اقدام کند. این موضوع سبب حفظ و ارتقای سطح اعتبارات بانکی و بهره مندی از معافیت مالیاتی، برای این شرکت میشود.
یکی از مزیتهای تجدید ارزیابی دارایی ها، بالا رفتن رتبه اعتباری شرکت نزد نهادهای مالی جهت استفاده از تسهیلات مالی و بانکی است. «ایران خودرو» نیز با ثبت افزایش سرمایه مذکور، میتواند در شرایط بهتری نسبت به تأمین مالی اقدام کند. از سوی دیگر، جهت کنترل هزینه مالی، استفاده از ابزارهای مالی جدید نیز در دستور کار قرار گرفته است.
نکته جالب توجه در گزارش توجیهی افزایش سرمایه «ایران خودرو» این است که بهای تمام شده سرمایه گذاریها حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال بوده تاکنون اما؛ در فرایند تجدید ارزیابی، ارزش کارشناسی آن بالغ بر ۱۴۳ هزار میلیارد ریال تخمین زده شده است. بنابراین، فروش برخی از این سرمایه گذاریها میتواند سود سرشاری را عاید این شرکت کند.
به عنوان مثال، شرکت سرمایه گذاری سمند را به بهای تمام شده یک هزار و ۶۸۶ میلیارد ریال در صورتهای مالی ثبت شده اما؛ ارزش آن بالغ بر ۲۴ هزار و ۶۰۸ میلیارد ریال برآورد میشود.
شایان ذکر است که چرخه تولیدی در صنعت خودروسازی نیاز به نقدینگی بالایی دارد و شرکت «ایران خودرو» از روشهای مختلف همچون فروش داراییهای راکد و غیرمولد و همچنین نظاممند کردن فرایند دریافت و پرداخت، به دنبال مدیریت نقدینگی خود رفته است.
همچنین، این خودروساز با متنوع سازی سبد ارزی و همچنین افزایش سهم قطعات تولید داخل در فرایند تولید محصولات، توانسته تا حدی ریسک نرخ ارز را کنترل کند.