بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ادعای حباب حتی با فرض دلار ۲۵ تا ۳۰ هزار تومانی

حباب، فقط مختص بازار سرمایه نبوده و بازارهای دیگر از جمله بازار خودرو و مسکن هم حباب دارند. ریشه این حباب در سیاست های پولی و مالی کشور است.
کد خبر : ۲۲۱۹۱۰

حتی با فرض دلار ۲۵ تا ۳۰ هزار تومانی، بازار سرمایه حباب دارد!

به گزارش بورس نیوز، شاخص بورس امروز وارد کانال ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی شد و با این حساب بورس تهران تا اولین روز فصل تابستان بیش از ۱۵۰ درصد بازدهی برای سرمایه گذاران به ارمغان آورده است.

جواد سنگینیان کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: اواخر آذر ماه ۱۳۹۲،  وزیر اقتصاد وقت دولت آقای روحانی در مورد رشد بازار سرمایه مصاحبه ای تاریخی داشتند و گفتند "بازار سرمایه بصورت حباب گونه رشد کرده و ما با عرضه ها جلوی رشد حباب گونه بازار را گرفتیم"! در آن مقطع شاخص کل بورس در محدوده ۹۶ هزار واحدی قرار داشت؛ دلار حدود ۳۴۰۰ تومان بود؛ نفت حدود ۱۰۰ دلار بود و سایر کامودیتی ها هم نسبت به امروز، قیمت بالاتری داشتند؛ ارزش دلاری بازار هم در آن زمان حدود ۱۷۰ میلیارد دلار بود. بعد از پیک رشد بازار سرمایه در سال ۹۲، شاهد ریزش بازار سرمایه و رکود طولانی مدت در این بازار بودیم و بورس تهران ۴ سال بعد از ریزش تاریخی ۱۳۹۲ یعنی تقریبا اوایل زمستان ۱۳۹۶، به محدوده ۹۶ هزار واحدی سال ۹۲ بازگشت.

 

ارزش دلاری بورس تهران و مقایسه آن با ارزش سال های قبل

وی افزود: در حال حاضر ارزش بازار سرمایه ما حدود ۳۱۰ میلیارد دلار است. در نظر داشته باشید که الان ارزش بازار سرمایه ما، از نظر دلاری تقریبا ۲ برابر ارزش سال ۱۳۹۲ (که وزیر وقت اقتصاد دولت آقای روحانی اعتقاد به حباب این بازار ۱۷۰ میلیارد دلاری داشتند) است؛ حال آنکه نفت به حدود ۴۰ دلار رسیده و به تبع قیمت نفت، قیمت سایر کامودیتی ها در بازارهای جهانی هم کمتر از سال ۱۳۹۲ است.

عرضه های اولیه و افزایش سرمایه و طرح های توسعه ای شرکت ها هم در این چند سال در حدی نبوده که توجیه کننده رشد تقریبا ۱۳ برابری شاخص کل باشد. سرمایه گذاران بازار سرمایه از ابتدای سال ۹۶ تاکنون در حالی بازدهی حدودا ۱۲۰۰ درصدی کسب کرده اند که دلار در این فاصله رشد تقریبا ۴۰۰ درصدی داشته و هیچ شکی وجود ندارد که ارزش بازار سرمایه ما از پیک ارزش سال ۱۳۹۲ بسیار بالاتر است. این رشد بازار سرمایه در مقایسه با سایر شاخص های اقتصادی همخوانی ندارد. ارزش p/e ttm یا همان ارزش p/e چهار فصل گذشته بازار سرمایه نسبت به معیارهای بازارهای جهانی جزو بالاترین نسبت های دنیا است. نسبت p/e چهار فصل گذشته در بورس آمریکا در محدوده ۱۷ _ ۱۸ قرار دارد و این نسبت در پیک ۹۲ در بورس ما حدود ۸ بوده است؛ ولی در حال حاضر این نسبت به حدود ۲۷ است نسبت ارزش بازار به فروش شرکتها هم بالاتر از ۶ واحد قرار دارد بیش از دو برابر بورس های دنیا!! و هم بدین معنی است که میانگین حاشیه سود شرکتهای بازار سرمایه ما بیش از دو برابر دنیاست. با توجه به اینکه نرخ ارز نیمایی(به عنوان مبنایی برای رشد انتظاری سود سال۹۹ شرکتها) نسبت به یک سال قبل اختلاف فاحشی نداشته، این نسبت قابل توجیه نیست. در نظر داشته باشید که در سال ۹۸ نرخ ارز نیمایی حدود ۳۰ درصد بالاتر از نرخ های سال ۹۷ بود و میانگین سود شرکت های بازار سرمایه در سال ۹۸ کمتر از ۳۰ درصد رشد نسبت به سال ۹۷ نشان می دهد. این شرایط این ریسک را به همراه دارد که اگر نرخ ارز برای ۲ الی ۳ سال متوالی رشد نکند، حاشیه سود شرکت ها به شدت کاهش خواهد یافت و p/e بازار سرمایه ممکن است به محدوده ۴۰ برسد!

با دلار ۲۵ تا ۳۰ هزار تومانی هم بازار سرمایه حباب دارد

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که "با فرض پذیرش کنترل دستوری نرخ ارز و احتمال جهش ناگهانی نرخ ارز، رشد بازار سرمایه قابل توجیه نیست" گفت: شاخص هم وزن نسبت به ابتدای سال ۹۷، رشد ۲۵ برابری داشته و حتی با فرض رشد ۷ تا ۸ برابری نرخ ارز نسبت به سال ۹۷ و لمس دلار ۲۵ تا ۳۰ هزار تومانی، باز هم بازار سرمایه در بسیاری از سهم های کوچک و متوسط حباب دارد و رشد بیش از ۲۰ برابری قیمت سهم های کوچک در این فاصله اصلا قابل توجیه نیست. ضمن اینکه ادعای دلار ۲۵ الی ۳۰ هزار تومانی هم اشکالاتی دارد. به سبب رکود ناشی از کرونا، افت قیمت های جهانی و فشار تحریم ها، در بدترین شرایط اقتصادی کشور قرار داریم و به رغم این مشکلات حدود ۳۵ میلیارد دلار صادرات محقق کرده ایم و مشخص نیست ادعای دلار ۲۵ الی ۳۰ هزار تومانی با توجه به حداقل حقوق ماهانه ۱۲۰ دلاری بر اساس چه مبنایی صورت می گیرد.

 

افزایش شکاف طبقاتی با جهش غیر منطقی بازارها

سنگینیان در ادامه با اشاره به اینکه رشد حباب گونه بازار سرمایه، شکاف طبقاتی را افزایش داده است، اظهار کرد: رشد بازار سرمایه بیش از نرخ تورم بوده است و از آنجا که در جهش های تورمی، اختلاف طبقاتی تشدید می گردد، سرمایه گذارانی هم که از ابتدای سال ۹۷ در بازار سرمایه بوده با بازدهی حداقل ۱۳۰۰ درصدی، قدرت خرید دلاری شان به شدت افزایش داشته و در واقع ثروتمندتر شده اند. اعتقادی به اینکه رشد فعلی بازار سرمایه عاملی برای جلوگیری از تورم است، ندارم و معتقدم زمانی می توان گفت بازار سرمایه تورم زا نیست که نقدینگی بازار سرمایه به سمت تولید هدایت شود. در ۳ ماهه اول سال ۹۸ بازار سرمایه، میلیاردها تومان نقدینگی جذب کرده و حدود ۱۵۰ درصد رشد کرده که افزایش سرمایه شرکت ها از محل آورده نقدی، بسیار ناچیز بوده و ضمنا بجز مجموعه "شستا و صبا تامین" عرضه اولیه بزرگی در بازار سرمایه شاهد نبوده ایم.

 

وی افزود: در سال ۹۹ اکثر شرکت های بازار سرمایه حتی شرکت های بزرگ و بنیادی بازار، بیش از ارزش ذاتی و ارزش جایگزینی رشد کردند و این رشد، منجر به راه اندازی طرح های توسعه ای و رشد سودآوری شرکت ها، نشده و اتفاقا شاید آثار منفی هم بر روند فعالیت شرکت ها داشته است؛ چرا که بسیاری از شرکت های فعال در بازار سرمایه، نقدینگی شرکت را به جای سرمایه گذاری در حوزه تولید و توسعه کسب و کار خود، صرف خرید سهام کرده اند. بنابراین ریزش احتمالی بازار سرمایه، تبعات سنگینی برای سرمایه گذاران به همراه خواهد داشت. نکته دیگر آنکه، کل حجم نقدینگی کشور طبق گزارش بانک مرکزی در پایان اسفند ۹۸، حدود ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان است و ارزش بازار سرمایه ما، ۲.۲ برابر این عدد است و هر بار که بازار سرمایه رشد می کند، ارزش بازار هم رشد می کند. برای مثال فقط امروز ارزش بازار سرمایه ما ۱۸۰ هزار میلیارد تومان افزایش داشت که تقریبا معادل کل کسری بودجه یکسال دولت است! البته دولت می توانست با فروش مستقیم سهام متعلق به خود کسری بودجه خود را از طریق بازار سرمایه جبران کند که متاسفانه در این زمینه هم ضعیف عمل کرد و عرضه چندانی نداشت. حال آنکه اگر دولت از ابتدای سال شروع به عرضه زیرمجموعه های خود کرده بود، هم دولت از طریق این بازار تامین مالی کرده بود و هم شاید شاخص بورس الان در محدوده ۶۰۰ هزار واحدی بود و حبابی در این بازار وجود نداشت.

 

راهکارهای کنترل اوضاع 

سنگینیان در رابطه با راهکارهای کنترل اوضاع و جلوگیری از ریزش بازار سرمایه عنوان کرد: در این شرایط تنها راه جلوگیری از افت بازار سرمایه،  افزایش نرخ ارز است که البته این اقدام، تبعات سنگین تری برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت. در نظر داشته باشید که در حال حاضر بسیاری از کالاها و خدمات در کشور ما، هنوز اثر حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی را در قیمت های خود منعکس نکرده اند و با توجه به حذف ارز دولتی، هر گونه افزایش نرخ ارز، مستقیما سبد مصرفی خانوارها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. دلار ۲۵ تا ۳۰ هزار تومانی تورم سنگینی در پی خواهد داشت و برای اقتصاد کشور، اتفاق خوشایندی نیست.

 

ریشه حباب در سیاست های پولی و مالی 

وی اضافه کرد: حباب، فقط مختص بازار سرمایه نبوده و بازارهای دیگر از جمله بازار خودرو و مسکن هم حباب دارند. ریشه این حباب در سیاست های پولی و مالی کشور است و مادامی که نرخ سود سپرده های بانکی کمتر از تورم هدف بانک مرکزی باشد، سرمایه گذاران تمایلی به سپرده گذاری در بانک ندارند و سیل نقدینگی در بازارهای موازی، آثار مخربی بر جای خواهد گذاشت. همان طور که افزایش نرخ سود سپرده های بانکی بین سال‌های ۹۳ تا ۹۶، برای بانک ها و اقتصاد کشور زیانبار بوده است، کاهش غیر منطقی سود سپرده های بانکی هم مخرب خواهد بود. نرخ بهره واقعی در اقتصاد ما که با مشکلات رشد اقتصادی منفی دست و پنجه نرم می کند باید در محدوده صفر باشد، یعنی با نرخ تورم، همخوانی داشته باشد که نه موجب ناترازی بانک ها شود و نه منجر به خروج سپرده ها از بانک و رشد حباب گونه بازارهای موازی شود. واقعی کردن نرخ بهره کوتاه مدت بر مبنای شاخص های اقتصادی، راهکاری برای جلوگیری از تشکیل حباب در بازارهای موازی است. به سبب همین نرخ بهره غیر واقعی است که با افزایش کمتر از یک درصدی نرخ ارز در بازار، بازار سرمایه چندین درصد رشد می کند. به خوبی می دانیم که وضعیت منابع ارزی بانک مرکزی، آنقدر مساعد نیست که با تزریق ارز به بازار، مانع از افزایش نرخ ارز شوند؛ ضمن اینکه کسری بودجه دولت هم به عنوان یکی از عوامل رشد نقدینگی مشهود است. بنابراین با رساندن نرخ بهره کوتاه مدت به شاخص های اقتصادی و نرخ تورم هدف، می توان سیالیت نقدینگی را مهار کرد و از جهش های عجیب و غریب در بازارهای مختلف، جلوگیری کرد.

 

وی در خاتمه تصریح کرد: کاهش نرخ بهره در شرایط فعلی، باعث کنترل رشد نقدینگی نخواهد شد، و گواه این ادعا این است که سال گذشته با نرخ بهره زیر ۱۵ درصدی سپرده های بانکی، حجم نقدینگی بالای ۳۰ درصد رشد داشت!

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:
ادعای حباب حتی با فرض دلار ۲۵ تا ۳۰ هزار تومانی
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: 
ورود مرتب نقدینگی عامل تُندی شیب صعود
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
حباب در خودرو و مسکن بیداد میکند کافیست برای کشف حباب این دو بازار به واردات خودرو اشاره کرد تا بفهمیم با همین دلار قیمت خودرو چند دست مصرف کننده می رسد مسکن هم کافیست با کشور های اطراف مقایسه شود حتی با دلار 20هزار تومانی تا مشخص شود چه کسانی بیهود این توپ وازه حباب را به بورس انداختن و برای خودشان کیسه دوختن و برای حباب در بازار خودشان ادرس غلط به بورس می دهن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
حباب در خودرو و مسکن بیداد میکند کافیست برای کشف حباب این دو بازار به واردات خودرو اشاره کرد تا بفهمیم با همین دلار قیمت خودرو چند دست مصرف کننده می رسد مسکن هم کافیست با کشور های اطراف مقایسه شود حتی با دلار 20هزار تومانی تا مشخص شود چه کسانی بیهود این توپ وازه حباب را به بورس انداختن و برای خودشان کیسه دوختن و برای حباب در بازار خودشان ادرس غلط به بورس می دهن
اسفندیار
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
متاسفانه بعضی از نظرات ایشان صحیح است.ولی این دیدگاه که اگر سود بانکی کاهش نمی یافت یا افزایش پیدا میکرد بازار دچار چنین افزایشی نمیشد مقرون به صحت نیست کدام انسان عاقلی به خاطر سود 20 درصدی بانک بازاهای سرمایه گذاری را ترک میکند افزایش بی رویه قیمت در بازار مسکن ارز و کالا را نمیتوان با 20 درصد بانک جبران کرد هر جه میخواهید بگویید ولی مردم و سرمایه گذاران بهترین راه حفظ ارزش پول خود را استفاده از بازار میدانند که یکی از آنها بازار بورس است و حجوم نقدینگی به هر بازاری باعث رشد آن خواهد شد و شما یک دلیل بیاورید که این سرمایه از بورس خارج شود و به کدام سمت برود؟ نه فکرش را نمیتوان کرد که طلا و یا دلار جذاب تر باشند پس کف سازی شاخص کل در همین محدوده شروع میشود تازه اگر دیگر پول جدید وارد نشود که در غیر این صورت شاخص به صعود خود ادامه خواهد داد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲
سلام بزرکترین اشتباه بزذکان خودخوانده وعلاقهمند به بردهداری وخانبازی وفئودال بازی خزانهداریامریکا که دوستدارند همیشه برده خزانهداریامریکا باشند وازمرکدلار درجهان خبردارند به غیرازاشتباهات کستردهانها غلط کردن درنوع محاسبه هست به دلیل اینکه بورس والاستریت را مالکش بانک مرکزیامریکاهست درمورد بازار سرمایه هم ازذیذ بانکداری بردهداران وبردکان خزانهداریامریکا محاسبه میکنند یعنی جوری حساب میکنند که بردهداران خزانهداریامریکا وبانک محور محاسبه میکنند ونسبت پی به ائی یکی ازهمین ارزشهای حسابذاری هست البته این اقایان ازنوع بانکداری خزانهداری زاویه دید دارند وکرنه حساب وکتاب سود بدون درد سر حساب وکتابهایش وشراطش جدا محاسبه میشود وازدید سرمایکذاری وبورس محاسبه شود که ریزتزشدنان جائیهست که فرق بین انسان مختار وانسان برده معلوم میشود متاسفم اینهمه دکتر ومهندس وپروفشور وایتالله نادانسته برده خزانهداریامریکا هستند وهرکز نمیتوانند مانند انسان اختیاردار به معروف تفکرکنند وواقعا ازدکترالشیاطین وپروفسورومهندسالشیاطین وایتالشیاطین ومکارم الشیاطین ونورالشیاطین ادم جه بکوید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱
دکتر به نظر میاد از بازار سرمایه اومدی بیرون و عقب افتادی. اولا شما باید با آمار پیش بری . چند در صد کد بورسی چقدر پول دارن تو بورس . اکثر کسایی که هستند زیر صد میلیون دارن و همینا هم از اواخر سال ۹۸ اوایل سال ۹۸ اومدن . پس در نهایت پولشون شده در بهترین حالت ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون . با ۳۰۰ م تومن خونه تو روستای گیلان هم نمیشه خرید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱
دکتر به نظر میاد از بازار سرمایه اومدی بیرون و عقب افتادی. اولا شما باید با آمار پیش بری . چند در صد کد بورسی چقدر پول دارن تو بورس . اکثر کسایی که هستند زیر صد میلیون دارن و همینا هم از اواخر سال ۹۸ اوایل سال ۹۸ اومدن . پس در نهایت پولشون شده در بهترین حالت ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون . با ۳۰۰ م تومن خونه تو روستای گیلان هم نمیشه خرید
شاهو
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۶
بسیار استفاده بردم - با توجه به گفته های دوست گرامی باید خودمان را برای دلار حدود 30 هزار آماده کنیم . و البته اینکه اگر دولت جلو این افزایش را بگیرد بورس سقوط و یا درجا میزند - من با این گفته موافقم چون طی چند سال اخیر دلار در برابر ریال خیلی قدرتمند تر شده و قیمت گذاری دولتی و اجباری آن کاری از پیش نمیبرد و فقط شک تورمی و احساسی را برای مردم به تعویق می اندازد . در صورتی که اگر طی سالهای اخیر دولت اجازه میداد نرخ واقعی و متعادل دلار و ریال بوجود میآمد حالا چنین شتابان و شکه کننده نبود - ما نباید به خودمان دروغ بگوییم . ارزش واقعی دلار در برابر ریال خیلی بیشتر از اینهاست . در هر صورت با توجه به پیشنهادات و راهکارهای عنوان شده در متن امیدوارم مسعولین اقتصادی بهترین روش را برای نجات بازار بورس به کار ببرند.
تحلیلگر
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۸
بدون شک نویسنده این مطلب دلال دلار و سکه میباشد که اینطور شمشیر را برای بورس از رو بسته و میکوبد.اغا غصه نخور دلاراتو بفروش بیا بورس.
ناشناس
سه‌شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
بدون شک شما هم سواد کافی نداری اگر مطلب رو دقیق میخوندی این حرف مفت رو نمیزدی
ناشناس
سه‌شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
دقیقا.
ناشناس
سه‌شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
نویسندش هم دلال دلار بوده هم اسکل .
ناشناس
سه‌شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۹
بابا تو با سواد
محمدرضا پدیدار
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۵
افزایش سرمایه اغلب شرکتها از محل تجدید ارزیابی داراییها فقط برای اصلاح ساختار مالی بوده بی انکه اتفاق مثبتی مثل طرح توسعه و یا افزایش سود اوری داشته باشد . در حال حاضر با رشد حباب گونه قیمت سهام اکثر شرکتها سود عملکردی هیچ شرکنی توجیه اقتصادی ندارد .
ناشناس
Germany
سه‌شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
البته ایشون تاکید کردن که بازار خودرو و مسکن هم همین حباب رو داره و به نظرم متاسفانه ایشون درست میگن که تنها راه دولت افزایش نرخ ارزه، اتفاقی که شاید جلو ریزش بورس و بگیره ولی وای به حال اقشار ضعیف که نون شب شون رو به زور تامین میکنن و پولی برای سرمایه گذاری ندارن
ناشناس
سه‌شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴
احسنت مثل من که فقط مطالب را می خوانم و نمی دانم من که خرج خانواده را بزور در می اورم چه خاکی بر سر کنم
سهامدار 200 درصدی 99
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵
اینکه بعضی از سهم های کوچک و زیان ده بازار جباب دارن شکی نیست ولی اطلاق حباب بر کل بورس و اصرار بر حباب بودن حتی با فرض دلار 25 هزار و یا 30 هزار تومانی جای تعجب دارد!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۷
به نظر من این آقا اصلا سواد اولیه در بازار رو نداره ! هیچ میدونی اگه شرکت های بورسی ما ارزش تمام دارایی های خودشون اعم از ملک ها ساختمان ها ...تجهیزات ... مجوزها و .... رو بخواهند به روز کنند قیمت سهامشون بسیار بسیار ارزنده تر از امروز میشه!!!!
شما اگه تونستی با پول فقط قیمت ساختمونای بانک صادرات یا تجارت یا ... رو به قیمت روز حساب کن بعد ببین قیمت کل سهامش حباب داره ؟!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۶
اون چه که در تحلیل های عامیانه زیاد دیده میشه تکیه بر ارزش املاک و دارایی هاست، شکی در ارزشمندی املاک شرکت های بزرگ نیست ولی زیان انباشته رو هم لحاظ کردید؟ بدهی هاشون رو چطور؟ یا فقط سمت راست ترازنامه شرکت ها رو تحلیل می کنید؟