بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
یک پژوهشگر اقتصادی در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

پیش به سوی اقتصاد ونزوئلایی یا...

دولت برای فروش اوراق قرضه و تامین مالی از این طریق، چاره ای جز فروش اوراق بدون تعیین نرخ بهره ندارد.
کد خبر : ۲۲۲۳۷۳

پیش به سوی اقتصاد ونزوئلایی یا...

به گزارش بورس نیوز، رشد بازار سرمایه اگرچه برای فعالان این بازار اتفاق خوشایندی بوده، ولی این رشد شتابان دغدغه هایی هم در پی داشته است.

امیر جعفرزاده پژوهشگر اقتصادی در گفتگو با بورس نیوز در خصوص نوسان بازارهای مختلف بیان کرد: علت اصلی نوسان در بازارهای مختلف از جمله بازار سرمایه و مسکن و ارز و...، وضعیت نرخ بهره بانکی است. در چند ماه گذشته سیاست های پولی و مالی کشور به گونه ای اتخاذ شده که نرخ سود بانکی از نرخ تورم کمتر بوده و در واقع، نرخ بهره حقیقی به شدت منفی است. هدف بانک مرکزی، تحقق تورم تقریبا ۲۲ تا ۲۴ درصدی است که البته اکثر کارشناسان اقتصادی معتقد به به تورم بیش از ۳۰ درصدی هستند؛ در حالی که نرخ بهره بانکی به حدود ۱۵ درصد رسیده و نرخ بهره در بازار بین بانکی به ۱۰ درصد هم رسیده بود. این نرخ ها یعنی فاصله حداقل ۱۰ درصدی بین نرخ بهره بانکی و نرخ تورم و چنین فاصله ای، این سیگنال را به مردم می دهد که نگهداری پول در سیستم بانکی، با نوعی جریمه همراه است و باید پول تبدیل به دارایی شود. این سیگنال سیاست گذاران، نقدینگی را به سمت بازارهای دارایی محور سوق داده است.

وی افزود: کاهش نرخ بهره بانکی در شرایط تورمی، سیاستی انبساطی است؛ در حالی که بر اساس ادبیات اقتصادی، در شرایط تورمی سیاست گذاران باید با افزایش نرخ بهره، نقدینگی را به سمت سیستم بانکی هدایت کنند تا تورم بازارهای دارایی محور کنترل گردد.

جعفرزاده تصریح کرد: در وضعیتی که به سبب کرونا و محدودیت های روابط بین المللی، به نظر می رسد بخشی از درآمدهای صادراتی که در بودجه پیش بینی شده، محقق نخواهد شد و دولتمردان از کسری بودجه ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی صحبت می کنند؛ این کسری بودجه، معضل اصلی اقتصاد ایران است. نکته اینجا است که مشخص نیست برای جبران کسری بودجه دولت، از چه راهکاری استفاده خواهد شد. آیا قرار است دولت با چاپ اسکناس یا انتشار اوراق یا...، این کسری بودجه را پوشش دهد یا برنامه دیگری وجود دارد؟ مسیری که دولت برای پوشش کسری بودجه خود طی خواهد کرد، بطور مستقیم در چشم انداز آینده اقتصاد ایران تاثیرگذار خواهد بود.

وی اضافه کرد: آمار دقیقی از چاپ پول در کشور ارائه نشده و آخرین آمار مربوط به افزایش حجم نقدینگی، اسفندماه ۹۸ ارائه شده است. جبران کسری بودجه دولت از طریق چاپ پول همین شرایطی را ایجاد می کند که در حال حاضر شاهد آن هستیم.
کاهش نرخ بهره در بازار بین بانکی، احتمالا به خاطر منابعی است که از طرف دولت تزریق شده است‌. (البته مازاد منابع بانک ها به سبب کاهش اعطای تسهیلات در دوران کرونا هم می تواند عاملی برای کاهش نرخ بهره بین بانکی باشد.) اما شواهد حاکی از آن است که سیاست گذار با چاپ پول در حال جبران کسری بودجه دولت بوده و اگر همین روال تداوم یابد، نوسانات بازارهای مختلف کماکان ادامه خواهد داشت. جهش های عجیب و غریب بازارهای مختلف و احتکار کالاها و اختلاس و... همگی معلول سیاست نادرست سیاست گذاران در خصوص نرخ بهره بانکی هستند.

پیش به سوی اقتصاد ونزوئلایی یا...

جعفرزاده در ادامه با اشاره به رشد بازار سرمایه تحت تاثیر حمایت دولت از این بازار، اظهار کرد: دولت قصد داشت با حمایت از بازار سرمایه و هدایت نقدینگی به سمت این بازار، از طریق بازار سرمایه تامین مالی کند. اما عرضه های دولتی در قالب اولین ETF یا همان "دارایکم"، تجربه چندان موفقی برای دولت نبود و مبلغ جذب شده چندان برای جبران کسری بودجه دولت، با اهمیت نبود.  بعید است که عرضه سایر ETF های دولت هم، کمک زیادی به تامین مالی دولت کند. بنابراین تنها راهکار دولت برای تامین مالی، انتشار اوراق قرضه است. با توجه به تاکید سیاست گذاران بر فروش اوراق قرضه با نرخ بهره ۱۵ درصدی، این اوراق هم جذاب نبوده و حجم زیادی اوراق، به فروش نرسیده و هنوز بخش قابل ملاحظه ای از کسری بودجه دولت، به قوت خود باقی است. دولت برای فروش اوراق قرضه و تامین مالی از این طریق، چاره ای جز فروش اوراق بدون تعیین نرخ بهره ندارد. در این صورت، نرخ بهره واقعی بر اساس شرایط بازار تعیین می گردد و بعد از آن هم نگهداری پول در صندوق های با درآمد ثابت جذاب خواهد شد. در غیر این صورت، رشد نامتعارف بازار سرمایه به تلاطم سایر بازارها هم دامن زده و تمام بازارها پر نوسان خواهند بود.

این پژوهشگر اقتصادی تصریح کرد: باید سیاست گذاران تدبیری برای واقعی کردن نرخ بهره بیندیشند وگرنه اقتصاد ما به سمت ونزوئلایی شدن پیش خواهد رفت. در ونزوئلا هم نرخ بهره حقیقی منفی، باعث رشد بازارهای مسکن و ارز و بورس و... در چند سال پیاپی شد و در نهایت دور باطل تورم و افزایش حجم نقدینگی، بهمن وار بر سر اقتصاد ونزوئلا خراب شد. امیدواریم سیاست گذاران قبل از آنکه اتفاق وحشتناکی برای اقتصاد کشور رخ دهد، چاره ای پیدا کند‌. البته نشانه هایی از تغییر سیاست های پولی و مالی کشور به چشم می خورد. اما اگر قرار است نرخ بهره اصلاح شود، این اتفاق باید همین حالا رخ دهد. اینکه دولت چند ماهی صبر کند و تغییر سیاست ها به بعد از عرضه ETF های دولتی و فروش اوراق ۱۵ درصدی موکول شود، قابل توجیه نیست. بازار سرمایه، هر روز رشد می کند و هر روز حدود ۲ هزار هزار میلیارد ریال به ارزش این بازار افزوده می شود. رشد مداوم ارزش بازار سرمایه ما، نقدینگی وحشتناکی را می تواند ایجاد کند. می توان گفت نقدینگی ایجاد شده توسط بازار سهام در هر روز به اعدادی رسیده که به کل نقدینگی ایجاد شده توسط کشور در طول یک ماه، نزدیک شده است. اگر اتفاقی رخ دهد که حتی ۱۰ درصد از فعالان بازار سرمایه، قصد خروج از بازار سرمایه و سرمایه گذاری در بازار ارز و طلا و مسکن را داشته باشند، سایر بازارها هم دچار عدم تعادلی خواهند شد که شاید قابل کنترل نباشد. اقتصاد کشور، حکم یک کشتی را دارد که اگر مشکلی ایجاد شود، تمام مردم دچار مشکل خواهند شد و اینطور نیست که فعالان بازار سرمایه یا بازار دیگری، از گزند بهمن نقدینگی در امان باشند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
یک اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

اقتصاد ایران قابل قیاس با ونزوئلا نیست

یک اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

اقتصاد ایران قابل قیاس با ونزوئلا نیست

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۲
این هم یکی از به اصطلاح کارشناسان بورس ستیز که با تفکر پوشالی مبنی بر بالا بردن نرخ سود بانک دنبال اقتصاد پوکیده سنتی و بانک محوره متاسفم برای شما که این تحلیل آبکی رو سر خط اخبار سایت به اصطلاح بورسیتون گذاشتید
محمد رضا
پنجشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴
اقتصاددان بزرگ لطفا توضیح بده چطور رشد ازرش بازار بورس، نقدینگی ایجاد (خلق پول) میکنه؟؟!!!! این بانکها هستن که خلق پول میکنن از طریق وامدهی و اعتباردهی. اگه مردم بخوان نقدینگیشونو از بورس خارج کنن حتما باید کسی در طرف دیگه نقدینگی وارد بورس کنه (حالا با فرد حقیقی یا حقوقی). متاسفانه من اقتصاد خونده ام ولی امثال شما کم نیستن که درکی از اقتصادی که خوندین ندارین و به واسته پارتی یا ژن خویتون جایی نشستین که نباید بشینین.
اگه این حجم نقدینگی میرفت توی بانکها همین الان ونزوئلا بودیم.
حرفتون راجع کم بودن نرخ بهره حقیقی ریشه اقتصادی داره ولی کامل نیست.
مشکل تورم فعلی دلیل اصلیش تنگناها، تحریمهاست که باعث تضعیف بخش تولید و صادرات اقتصاد شده راه حل اصلی مشکلات تقویت تولید و صادرات از طریق سیاستهای مالی و بهبود روابط بین الملل است.
افزایش ارزش باز بورس خودش معلوله و ناشی از نرخ تورم بالای چند سال اخیر و عدم رشد متناسب با تورم این بازار است. براتون یک مثل میزنم شما بیا ارزش جایگزینی فعلی یک پتروشیمی رو حساب کنین و ببین ارزش هر سهم یک شرکت پتروشیمی الان چقدر میشه، قیمتهای الانش حتی حدود 500 درصد زیر ارزش جایگذینیش هست.
بورس نیوز این تحلیل هم بذار مطمئنا پایه های اقتصادی بیشتری از این تحلیل داره.
lookas_magic@yahoo.com
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۶
وقتی سواد نداری الکی به بورس جو منفی نده که مشخص داری چی میگی اولا تمام دنیا 75 درصد نقدینگی ها شون در بورس و بازار سرمایه است درحالی که نقدینگی درگردش بورس ما به بالای 25درصد هم نمی رسد دوما تنها بازاری که برخلاف خیلی ها که از رشدقیمتی بازار میگویند بسیار بازار بورس ما ارزنده و قیمتها پایین است می توانید بیشتر قیمتهای سهام را در سال های 74ببیند از سیمانی های 4000هزار تومانی ان موقع گرفته تا شتران 10سال پیش ایا میدانید قیمت سهم شتران 120هزار تومان بوده که با افزایش سرمایه هایش و سود های سالیانش جمع کنید به 7هزار تومان نمی رسد مشکل اقتصادما این است که بورس ما به ارزش های قیمتی خودش نرسیده و تا کمی افزایش پیدا میکند بیسوادان و رقیبان بازار سرمایه از ترس فاش شدن کف بودن و ارزنده بودن قیمتها ی سهام دست به تحلیل های بیسوادنانه ایی می زنن که باعث ترس سرمایگذاران جدید شوند اما تازه واردان بدانن قیمتها بسیار ارزنده و پایین است و گول این تحلیل های بیسوادانه و جهت دار را نخورید و براحتی خرید کنید که قیمتهای اکثر سهام ها از سیمانی تا پتروشیمی و غیره حتی به سال های 72 هم نمی رسد کاش بتوانید سری به ارشیو قیمتهای سهام در دهه 70نزنید و با قیمتهای فعلی مقایسه کنید و بفهمید با این ریزش ارزش پول مگر میشود قیمتها این باشد وبه فاجعه ریزش و بی ارزش شدن قیمتهای سهام پی ببرید به ارزش واقعی و ارزندگی قیمتهای فعلی انها پی ببرید .امید وارم بورس نیوز برای اگاهی تازه واران این کامنت را بگذارید . سهام دار قدیمی
ناشناس
چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱
تحلیل شما کاملا درست است من سری به ارشیو قیمتها زدم جون باورم نمیشد راست باشد ولی شما درست می گویید قیمت هر سهم شتران 120 هزار تومان بوده و قیمتهای دهه 70 هر سهم بیشتر قیمتهای فعلی است برای من هم سوال بیش امد مگر میشود با این ریزیش ارز ریال قیمتها در حال حاضر این باشد واقعا قیمتها فاجعه است تا خود سهام داران سری به ارشیو قیمتها نزنن متوجه این فاجعه نمی شوند ممنون از شما سهام دار قدیمی که مغز من یکی را بسیار باز کردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۵
باز تحلیلهای بیسوادانانه و زدن برای بورس شروع شد قدیمی شده سهام داران خودشان تحیل گر هستن و با سواد تر شما هستن
تحلیلگر
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
نتیجه سیاست و راهکار جنابعالی را در 40 سال گذشته دیدیم و به همینجا رسیدیم پس حالا که دولت بعد از 40 سال راه درست اقتصادی را پیدا کرده که همان حمایت از تولید است را دارد اجرا میکنئ بیخودی نظریه های منقضی شده خودتونو به رخ نکشید.
سهامدار
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳
اقای به اصطلاح پژوهشگر اقتصادی لطفا به این سوال جواب دهید : اگر بر اساس ادبیات اقتصادی شما در شرایط تورمی باید با افزایش نرخ بهره ، نقدینگی به سمت سیستم بانکی هدایت تا تورم کنترل شود چرا در گذشته که نقدینگی در بانکها حبس و بیش از 35 درصد بهره توسط بانکها پرداخت میشده است!!! تورم کنترل نشده؟ و باعث این سیل نقدینگی ویرانگر امروزی گشته؟؟؟
البته از بورس نیوز جز این انتظاری نیست! کسانیکه تا خرخره در دلار غرق هستند بایدم از حباب بورس و ترکیدن آن سخن گویند! چه بهتر، بورس که بترکد پولها به سمت دلار رفته و شماها بیشتر خوش به حالتان خواهد شد! ولی فعلا با نگاه کردن رشد بورس لطفا دق نکنید.
مدی
United States of America
سه‌شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۶
اقا تو بورس ک پول نواید نمیشه چی داری میگی پول از یکی ب یکی دیگه منتقل میشه همین.
مدی
United States of America
سه‌شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۶
اقا تو بورس ک پول نواید نمیشه چی داری میگی پول از یکی ب یکی دیگه منتقل میشه همین.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۱
بورس نقدینگی تولید میکنه ؟! امیدوارم مسئولین این سایت از سواد اقتصادی افرادی که با آنها مصاحبه میشود اطلاع داشته باشند.این چه تحلیل گری هست که فکر میکنه بورس نقدینگی تولید میکنه!!!! برای یادگیری کارشناس محترم شما عرض میکنم که نقدینگی فقط در سیستم بانکی ایجاد میشود.وقتی سهم ۱۰۰ تومنی شما در بورس بشه ۲۰۰ تومن و من این سهم رو از شما میخرم تنها اتفاقی که رخ میده جابجایی پول از جیب بنده به جیب شما هست در عوض مالکیت سهم شما در بورس به من منتقل میشود.در این فرآیند نقدینگی جدیدی تولید نمیشه.فقط ممکنه سرعت چرخش نقدینگی رو زیاد کنه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۹
چطور نقدینکی تولید نمیشه وقتی من سهادار 100 ملیون میارم و میشه یک میلیارد و پولم رو میبرم بیرون دنبال خونه یه میلیاردی میگردم اسمش تورم نیست؟ اینقدر دیگران رو متهم به بیسوادی یا توطعه نکنید اگر فکر میکنید باسوادید شما هم تحلیل بگزارید در ضمن من هم سهامدارم و دوست دارم بورس رشد کنه اما پیامدهاش رو هم میبینم و نگرانم میکنه
ناشناس
چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۱
ما فقط پیامدهای بازار های مخرب دیگر را دیده ایم و از بورس جز نقطه مثبت برای اقتصاد و کاهش تورم و رضایت مردم چیزی ندیدیم
ناشناس
چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۶
ایکیو در بورس پولی چاپ نمی شود مثل بانک که سود سپرده گذار را پرداخت کند یعنی بورس باعث خلق چاپ پول بدونه پشتوانه نمی شود ان تورم است در بورس پولها فقط وارد تولید میشود نه چاپ ان
ناشناس
چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
نه 100م شده یک میلیارد اون 900میلیون که پول بدونه پشیتبانه نیست ولی در سود بانکی کمبود را با چاپ پول از با نک مرکزی جبران می کنن یعنی 900م پول چاپ شده به مردم میدن خدا کنه فرقشو تو بورس بفهمیم این فرهنگ بورسی و کمک به اقتصاد است
ناشناس
چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۶
این فرق داره با پول چاپی که تورم زا است شما ان 900م که مسکن میخری پول بدون پشتوانه و چاپی نیست یعنی حجم پول و خلق ان 900م چاپی از طرف بانک مرکزی نیست ولی در بازار های دیگر چون تورم زا است دولت مجبور است پول چاپ کند که همان بی ارزشی پول و تورم است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۳
...... شتران کجا ۱۲۰ هزار تومنه
ناشناس
چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۸
گفت 120هزار تومان قیمت هر سهم بوده 10سال پیش درست هم بوده بله شما تحقیق کن متوجه خواهی شد
ناشناس
چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۴
بله ۱۲۰ هزار تونان ده سال پیش قیمت هر سهم شتران بوده است و کاملا صحت دارد
شهاب
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۳
کامنت گذاران عصبانی با رفتار گله وار بعد از کامنت اول شروع به توهین کردند. اصلا این آقا نگفت بورس نقدینگی تولید میکنه حتی حوصله خوندن یک متن رو ندارید بعد کامنت میذارید
ناشناس
پنجشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹
می توان گفت نقدینگی ایجاد شده توسط بازار سهام در هر روز به اعدادی رسیده که به کل نقدینگی ایجاد شده توسط کشور در طول یک ماه، نزدیک شده است.
پویان توانا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۸
با دیدگاه این کارشناس موافقم نرخ بهره نباید دستوری باشه بلکه باید تابع عرضه و تقاضا و واقعی باشه.
اقتصاد ما اروپایی اما از نوع بلوک شرق ...
ناشناس
پنجشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹
پاراگراف آخر

می توان گفت نقدینگی ایجاد شده توسط بازار سهام در هر روز به اعدادی رسیده که به کل نقدینگی ایجاد شده توسط کشور در طول یک ماه، نزدیک شده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹
چقدر فرهنگ سرمایه گذاری مون ضعیف شده به جای تفکر فقط فحش میدیم، اینجا بورس هست نه استادیوم آزادی، فردا هم که بورس بریزه آقایون جمع میشن مادر و خواهر سازمان رو یکی می کنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۶
خلاصه کنند: آقا چرا خودتان را خسته میکنید بروید همه سهامتان را بفروشید بگذارید در بانک تا سهام قیمتش ریزش کن بعد بانک همان سهام شما را با قیمت پایین تر بخرد ۳۰۰ در صد گرانتر به خودتان بفروشد، ۱۰ در صدش را حالا نه! میخواهند سود بانکی را یک درصد اضافه کنند ۱۱ درصدش را ، بخودتان با ناز و ادا بدهند متشکر هم باشید، خودشان هم هر روز کت و شلوار نو با پلاک طلا از بانک برای کارمندانشان هدیه بدهن برای این شیرینکاری. به هر کی دوست داشتند وام بدهند آنها هم پس ندهند حیف و میل و سبب تورم بشود و بانکها هم ننه من غریبم ورشکستگی سر بدهند و دنبال امتیاز از اینجا و آنجا باشند
کاظم
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
چاپ پول و بالا بردن نرخ بهره یکی از ابزار هایی است که تمام بانک های مرکزی در شرایط مختلف برای کنترل نرخ تورم استفاده می کنند دوستان چرا اینقدر نگرانن که اگر سود بانکی بالا برده نقدینگی تولید میشه این سیاستی درستیه که توی این شرایط باید اتخاذ بشه ، از حجم حمله هایی که به این بنده خدا شد متوجه میشم که همه سهام داران و حاضر هستن به خاطر چندرغاز سودی که دارن توی بورس می برن کل اقتصاد و مملکت نابود بشه
ناشناس
Germany
يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۱
ونزوئلا اگر بورس قوی داشت، الان صنعت و پالایشگاه داشت و با اینکه استخراج نفت دارد مردم آن برای یک پیت بنزین دور کوچه و خیابان سرگردان نبودند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
فقط تو این چهل سال ..........فقط باید گفت ............. خسته نباشید . اله برکت اله از این تعداد ..........
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.