یک روزنه امید در صنعت خودروسازی
به گزارش بورس نیوز، بورس تهران این روزها حال خوشی ندارد و دلسردی سرمایه گذاران باعث شده بسیاری از سهامداران در صف های فروش قرار بگیرند تا سهم های خود را ۴۰ تا ۶۰ درصد پایین تر از قیمت یک ماه قبل، عرضه کنند. گروه خودرویی هم از این قاعده مستثنی نیستند و "خودرو" در یک ماه اخیر ریزش قیمت ۴۵ درصدی داشته است. این در حالی است که خودروسازان هر آنچه حتی برای تحویل یکی دو سال آینده پیش فروش کرده اند، خریداران با اشتیاق تمام خریده اند.
گزارش تولید و فروش مرداد ماه شرکت ایران خودرو حاکی از فروش بیش از ۳۱۸۱ میلیارد تومانی این شرکت در این ماه است. این شرکت در ۵ ماهه اول امسال بیش از ۹۲۶۹ میلیارد تومان فروش داشته که تقریبا ۶۰ درصد بیش از فروش ۵ ماهه ۹۸ بوده است. با این حال انتظارات سهامداران برآورده نشده است.
امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت صنعت خودرو بیان کرد: در چند ماه گذشته بازار سرمایه رشد زیادی داشته و با وجود ریزش قیمت ها در یک ماه اخیر، باز هم قیمت سهم ها نسبت به سال قبل رشد مناسبی نشان می دهد. با این شرایط، اگرچه سرمایه گذاران کوتاه مدت که تازه وارد این بازار شده اند، احتمالا زیان کرده اند؛ ولی با در نظر گرفتن وضعیت تورم و... کماکان بازار سرمایه بازاری مناسب برای سرمایه گذاری است. به هر حال بارها و بارها کارشناسان بازار سرمایه تاکید کرده اند که این بازار، بازار رفتارهای لحظه ای و هیجانی نیست و بهتر است سرمایه گذاران بر مبنای تحلیل و رفتار عقلایی، اقدام به معامله کنند. اما فارغ از هیجانات بازار سرمایه، قیمت سهام خودرویی ها به دلیل تجدید ارزیابی دارایی های این شرکت ها افزایش یافت. سهامداران گروه خودرویی باید بدانند، سهم های این گروه به لحاظ ارزش دارایی ها، ارزندگی خود را دارد و خودروسازان بزرگ و شرکت های قطعه ساز، به اندازه ارزش شرکت ها، دارایی در تملک دارند و از این بابت جای نگرانی نیست. ضمن اینکه شرکت های خودروساز و زیرمجموعه های آنها، در ۶ ماه گذشته گام بزرگی در راستای تعمیق داخلی سازی برداشته اند و اقداماتی که در این زمینه انجام شده، در صورت وجود سرمایه در گردش کافی، ظرف چند ماه آینده آثار مثبت خود را در روند تولید خودروسازان نمایان خواهد کرد.
کاکایی در ادامه با اشاره به اینکه ریشه مشکلات خودروسازان در قیمت گذاری دستوری و غیر منطقی بوده، اظهار کرد: دو شرکت خودروساز بزرگ کشور به سبب قیمت گذاری دستوری، فعلا زیان ده هستند؛ اما به نقطه ای رسیده ایم که این صنعت بر سر دو راهی مرگ و زندگی قرار گرفته و خوشبختانه اکثر سیاست گذاران به این نتیجه رسیده اند که این شیوه نادرست قیمت گذاری، می بایست اصلاح گردد. ضمن اینکه در حال حاضر هم شورای رقابت هر ۳ ماه یکبار قیمت خودروها را کمی تعدیل می کند. با این شرایط اگر چه شرکت های خودرویی فعلا به خاطر این شیوه قیمت گذاری زیان ده هستند؛ ولی خوشبینی زیادی به اصلاح شیوه قیمت گذاری خودرو وجود دارد و چنانچه قیمت گذاری خودرو، منطقی شود، عملیات خودروسازان و قطعه سازان زیرمجموعه شان، مثبت خواهد شد. اصلاح قیمت گذاری ها، منجر به ورود نقدینگی به این صنعت شده و سرمایه گذاری هایی که در راستای تعمیق داخلی سازی صورت گرفته، به نتیجه خواهد رسید.
وی افزود: با این تفاسیر، بهتر است سرمایه گذاران در تحلیل های خود، نگاهی هم به طرح های در دست اجرای شرکت ها در راستای تعمیق داخلی سازی قطعات خودرو داشتهباشند.
این کارشناس صنعت خودرو در خاتمه تصریح کرد: به رغم آنکه به بهبود عملکرد گروه خودرویی در کوتاه مدت خوشبین نیستم؛ اما به نظر می رسد این صنعت در بلندمدت، انتظارات سهامداران را برآورده خواهد کرد. اگر سیاست گذاران، درست عمل کنند، گروه خودرویی در فصل پاییز وضعیت بهتری خواهد داشت. ضمن اینکه اگر قیمت گذاری خودرو اصلاح گردد علاوه بر بهبود عملکرد گروه خودرو و قطعه سازی، ETF بعدی دولت هم که شامل سهام خودرویی است، مورد اقبال واقع خواهد شد. خبرها هم حاکی از احتمال اصلاح قیمت ها است و با در نظر گرفتن اختلاف قیمت خودرو در کارخانه با بازار آزاد، بستر لازم برای اصلاح قیمت ها فراهم شده است. همچنین فراموش نکنید صنعت خودروسازی ما در ۲۰ سال گذشته، تحول زیادی داشته و حالا هم، دو خودروساز بزرگ کشور، خودروهای جدیدی در دست ساخت دارند که با ورود آنها به بازار هم اتفاقات مثبتی برای این شرکت ها رقم خواهد خورد. مشکلات امروز صنعت خودروی ما، ریشه در سیاست های نادرست داخلی دارد و منطقی تر هم آن است که هر چه زودتر تدبیری اتخاذ گردد که دست دلالان از بازار خودرو کوتاه شود و نقدینگی سرگردان به سمت تولید هدایت گردد.
پرداخت بیش از ۳۸ میلیون یورو برای بستهبندی مجدد
ایرانخودرو بهجای خرید از شرکتهای اصلی خارجی، السی برای شرکتهای واسطه باز میکرد
عمده قطعات وارداتی در این قالب عبارت است از بلبرینگها، قطعات سیستم ترمز ای بی و ....در بازه زمانی ۹۵ تا نیمه ۹۸، رقمی بین ۳۸ تا ۵۰ میلیون یورو مازاد پرداختی، عاید شرکتهای واسطه معرفیشده از سوی گروه عظام شده است.
شرکت ایرانخودرو قرارداد تأمین شمع خودرو و تسهیلات ۶۱میلیاردریالی برای خرید تجهیزات و خط تولیدی که هیچگاه راهاندازی نشد
براساس اسناد موجود، در دو مرحله ۶۵۰ هزار یورو به شرکت دنیای فلز پرداخت شده که شرکت مذکور ضمن تحویلندادن قالب به ایرانخودرو، از تأمین حتی یک مجموعه سانروف عاجز بوده است. در نهایت شرکت ایرانخودرو مجبور به حذف آپشن و پرداخت مابهالتفاوت به مشتریان میشود.
و اینها فقط گوشه ایی خیلی ناچیز از خیانت های ایرانخودرو و .... بر ملت و سهامداران بی اطلاع از این گروه های تولید خودرو است
علت اصلی همینه چون خودروسازهابه بهانه ارتقاوکیفیت وواردکردن فن آوری؟!جیبهای ازمابهتران سکه میشود.
اینجاعراق نیست .
و من اللَّهَ توفیق
پراید گیلو ۱.۰۰۰.۰۰۰ ریال شد
قیمت بازارچه ربطی به تولیدکننده دارد.؟
چرانگذاشتندمجلس تحقیق وتفحص کند؟
دلالهای بازارچه کسانی هستند؟
چرادرپیش فروش باآن همه شرط وشروط باز هم دلالها برنده شدند؟
دلال چراسود100%یابالاترمیکند{نجومی}وزارت دارایی درگرفتن مالیات سراغ حقوق بگیران میرود؟
اصلا بگوییدببینیم شمامسلمان هستید ؟
قیمت گذاری دستوری بارشد200%یابیشترناگهانی چطورمیتواندسود ده نباشد؟
آقای محترم مردم گاگول نیستندبرای شمافرش قرمزپهن کنند.
هرسه ماه یکبارقیمت خورو بازنگری میشودتاخوروسازان به سود دهی برسند ؟
دنیا رابه خودتان نخندانید شرم کنید ضمنا اینکه مردم راهم مسخره نکنید!اینهاتمامش سرازکمبودبودجه
دولت درمی اورد ورانتخواری ازما بهتران.
خدایاشراشرارخودی ؟هاراازسرملت ایران کوتاه بفرما آمین یارب العالمین .
واقعا درمورد ملت چی فکرمیکنین
یک سازمان نظارتی مستقل تاکید میکنم مستقل باید این خودرو ساز یعنی سایپا را از نظر کیفی بررسی کند که اینقدر محصول بی کیفیت به مردم نده لطفا پیگیری کنید