آیا بازارگردان تمایلی به خرید "فاراک" دارد
به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورسنیوز، درحالیکه برخی همچنان به دنبال چرایی عدم بازار گردانی و خرید سهام از صف فروش سهام شرکت ماشینسازی اراک میباشند، به نظر میرسد صورتهای مالی حسابرسی نشده و تحقق سود خالصی ۴۵ ریالی به ازای هر سهم در سال مالی ۱۳۹۹، پاسخی مناسب برای این دوستان باشد.
اینکه چگونه سهمی با سود خالص ناچیز ۴۵ ریالی به ازای هر سهم قیمتهای بیش از ۲۲.۰۰۰ ریالی را به ثبت رسانده بود ازیکطرف و اینکه آیا هیچ بازار گردانی حاضر خواهد بود سهمی را با چنین سودی خریداری کند از طرف دیگر، رخدادی است که بهنوعی ادامه روند نزولی این سهم را تضمین میکند.
اگرچه در صورتهای مالی سال ۱۳۹۹ این شرکت خبری از شناسایی سودهایی غیرعملیاتی و بیکیفیتی نظیر فروش املاک بهمانند سال مالی گذشته نبود، بااینوجود سود خالص این شرکت شاهد افتی ۶ درصدی در مقایسه با سال گذشته بود.
عمده سودهای ناخالص شناساییشده ماشینسازی اراک مربوط به شناسایی درآمدها در پروژههای تجهیزات فاز ۱۴ پارس جنوبی، طرح ساماندهی بندر صادراتی ماهشهر، حمل و نصب و تست مخازن کروی است.
درنهایت حاشیه سود ناخالص ۱۹ درصدی این شرکت و افزایشهای بیش از ۱۵ درصدی هزینههای فروش عمومی و اداری در سال مالی ۱۳۹۹ منجر به تحقق سود عملیاتی بیش از ۴۷۲ میلیارد ریالی شده است.
هزینههای مالی در حدود ۱۸۵ میلیارد ریالی شرکت و ثبت زیان انباشتهای بیش از ۵۱۳ میلیارد ریالی ازجمله مهمترین موارد صورتهای مالی منتشرشده این شرکت است.
نمیخواهم نام ببرم ولی پرسنل شرکت بخاطر دارند که سابقا مرکز آموزش ماشین سازی اراک محل آموزش تکنسین و مهندس برای کل صنایع بود که آنرا نابود کردند .
واحد نصب ماشین سازی اراک که پروژه های صنعتی را انجام میداد بعلت باند بازی مدیران شرکت که تعدادی افراد به معنی واقعی کلمه بیسواد بودند ولی با رانت و پارتی و استفاده از اهرمهای متعدد با پول شرکت استاد پروازی که در اصل نوعی خاله بازی !!! بود می آوردند مدارک قلابی عالی تهیه کردند .
خلاصه تاریخچه ماشین سازی اراک را که مطالعه کنید بعنوان مشت نمونه خروار متوجه خواهید شد که چرا کل صنایع ایران بجای تولید ارزش افزوده باری شده اند بر دوش مردم .
73درصد از سقف قیمتی اش منفی خورده