نوسازی و تجهیز آزمایشگاه نانو ساختار دانشگاه تهران توسط شرکت کروز
به گزارش بورس نیوز، بزرگترین و پیشرفتهترین قطعهساز کشور با هدف ارتقاء دانش فنی و تکنولوژی ساخت باطری برای تولید موتورسیکلت و خودرو الکتریکی، با دانشگاه تهران همکاری داشته و بدین منظور مدرنترین آزمایشگاه همراه با تجهیزات به روز در این مرکز توسط کروز در حال نوسازی است که در اوایل پاییز به بهرهبرداری میرسد تا بتواند از این طریق سهمی مهم در پرورش و سوق دانشجویان در رده علمی بالاتر داشته باشد.
- بیشتر بخوانید: مدیریت کارآمد در کروز و بهمن قابل تقدیر است
جدیدترین پروژه شرکت صنایع تولیدی کروز با همکاری دانشگاه تهران، تولید باتری لیتیوم یون بوده که یک خانواده از باتریهای قابل شارژ است و معمولاً برای وسایل الکترونیکی قابلحمل و وسایل نقلیه الکتریکی استفاده میشوند.
از آن جا که کروز همواره بر ارتقاء علمی جوانان این مرز و بوم تاکید ویژه داشته، آزمایشگاه ادوات انرژی نانو ساختار دانشگاه تهران را نوسازی و تجهیز کرده تا از این طریق زمینه تحقیقات علمی برای دانشجویان با پیشرفتهترین تجهیزات روز دنیا فراهم باشد.
زینب سنایی، استادیار دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران در خصوص این همکاری اظهار کرد: با توجه به موضوعات پژوهشی ما، شرکت صنایع تولیدی کروز اقدام به نوسازی آزمایشگاه "ادوات انرژی نانو ساختار" دانشگاه تهران و تجهیز آن به دستگاههای به روز و پیشرفته کرده است که در اوایل پاییز به بهرهبرداری میرسد و همچنین بر پیشبرد پروژههای دانشجویان نظارت مستقیم دارد.
تنها استادیار خانم دانشکده برق و دانشگاه تهران ادامه داد: مقیاس دستاوردها و نمونههای دانشگاهی با نمونههای صنعتی از لحاظ حجم و وزن متفاوت میباشد. به طور کل هر دستاوردی ابتدا در نمونه آزمایشگاهی بررسی میشود و سپس برای ساخت در مقیاسهای صنعتی اقدام میشود. ما بر روی نمونههای آزمایشگاهی باتریهای لیتیوم یون با استفاده از مواد جدیدی که پتانسیل بالایی در این زمینه دارند (مانند نانوساختارهای سیلیکنی) در حال پژوهش هستیم. به علاوه باتریهای نسلهای آینده از جمله باتریهای لیتیم سولفور، باتریهای لیتیم هوا و باتریهای سدیم یونی نیز در آزمایشگاه "ادوات انرژی نانو ساختار" مورد بررسی قرار میگیرند.
وی با اشاره به اینکه ۱۸ دانشجو بر روی این پروژهها مشغول به کار هستند گفت: باتریهای لیتیوم یونی از گوشی همراه گرفته تا موتور و خودروهای الکتریکی قابل استفاده هستند و مراکز تحقیقاتی بزرگی در حوزههای دانشگاهی و صنعتی در ایران و خارج از کشور بر روی آن در حال فعالیت میباشند و دانشگاه تهران نیز یکی از این مراکز است.
سنایی در همکاری با کروز علاوه بر باتریهای لیتیوم یون به ابر خازنها اشاره و اظهار کرد: در خودروهای الکتریکی استفاده از ابرخازنها در کنار باتریهای قابل شارژ میتواند به دستیابی به توانهای بسیار بالاتر کمک کند. امید است همکاری دانشگاه و صنعت، به نتایج ارزندهای در حوزه باتریهای لیتیوم یونی بینجامد.
لازم به ذکر است، در سالهای اخیر جایگزین خودروهای برقی و موتورهای الکتریکی با خودروهای احتراقی در دستور کار قرار گرفته، اما تاکنون اقدام مؤثری توسط صنعت خودروسازی کشور هم راستا با اقدامات تحقیقاتی دانشگاهی صورت نگرفته است. کروز با همکاری مشترک با دانشگاه تهران سعی در پیشبرد پروژه ساخت داخل باتریهای لیتیوم یون دارد تا شاهد پیشرفتهای شگفت انگیز در صنعت باتری و تأسیسات شارژ این خودروها باشیم.
گفتنی است، کروز دارای بزرگترین مجموعه تحقیق و نوآوری در خاورمیانه است و با ایدهپردازی در زمینه طراحی و تولید قطعات جدید فعالیت دارد تا چرخهای صنعت خودرو شتابانتر از گذشته حرکت کند. بالغ بر ۲۵۰ نفر از متخصصان به صورت تمام وقت و دانشجویانی در مقاطع گوناگون تحصیلی از دانشگاههای برتر کشور در این مرکز نوآوری روی بیش از ۱۰۰ پروژه فناورانه فعالیت میکنند.