بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
رامین خدابنده در گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد:

سرنوشت بورس بعد از احیای برجام

سرنوشت بورس بعد از احیای برجام
هنوز موضوع برجام تعیین تکلیف نشده و بازار سرمایه در ابهام قرار دارد.
کد خبر : ۲۶۱۵۵۲

سرنوشت بورس بعد از احیای برجام

بورس نیوز:

 علی‌رغم افزایش خوش بینی‌ها به توافق و احیای برجام بازار سرمایه اعتماد روزی است که منفی معامله می‌شود و در پی افت ۸۹۲۰ واحدی شاخص کل، بورس تهران یکشنبه را در کانال ۱ میلیون و ۴۲۹ هزار واحدی به پایان رساند.

رامین خدابنده، عضو هیات مدیره شرکت سبدگردان نوین نگر آسیا در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: هنوز موضوع برجام تعیین تکلیف نشده و بازار سرمایه در ابهام قرار دارد. طبیعی است که سرمایه‌گذاران تا روشن‌تر شدن شرایط اقدام به خرید نکنند و در نتیجه هم حجم معاملات کاهش یافته و هم بازار رنگ سرخ به خود گرفته است.

کارشناس بازار سرمایه افزود: در کنار این ابهام در نظر داشته باشید که در روز‌های اخیر هم قیمت نفت در بازار‌های جهانی کمی افت داشته و هم نرخ دلار در کشور ما کاهش یافته است. قیمت فلزات و... در بازار‌های جهانی هم کاهش داشته و طبیعی است که شرکت‌های دلاری بازار سرمایه ما با شرایط فعلی مورد اقبال سرمایه گذاران واقع نشوند. اعلام خبر احیای برجام در کوتاه مدت طبق روال سنتی گروه خودرویی و بانکی را تحت تاثیر قرار خواهد داد و احتمالاً نماد‌های بانکی معاملات روان تری را تجربه خواهند کرد؛ اما روند میان مدت خودرویی‌ها بستگی به اتفاقاتی دارد که بعد از احیای برجام در مورد خودروسازان شاهد آن خواهیم بود و باید منتظر ماند و دید در صورت توافق، چه اتفاق بنیادی در این گروه رقم خواهد خورد.

خدابنده ادامه داد: احتمالا خبر احیای برجام شوکی هم به بازار ارز وارد خواهد کرد؛ اما این نکته را در نظر داشته باشید که تحریم ها، هزینه قابل توجهی به شرکت‌های بورسی بابت نقل و انتقال ارز تحمیل کرده و با احیای برجام، هزینه پول کاهش خواهد یافت و این موضوع، اتفاق خوشایندی برای شرکت‌های تولیدی خواهد بود. همچنین در شرایط تحریمی، اجرای طرح‌های توسعه در شرکت‌ها و صنایع بورسی متوقف شده و با احیای برجام اتفاقات مثبتی هم در این زمینه شاهد خواهیم بود. دولت هم احتمالا توان بیشتری در پرداخت مطالبات پیمانکاران داشته و شرکت‌های پیمانکاری طرف قرارداد با دولت هم از احیای برجام منتفع خواهند شد. با این تفاسیر معتقدم احیای برجام به نفع تمامی شرکت‌های تولیدی خواهد بود و بورس ما این فرصت را خواهد داشت تا رشد واقعی را تجربه کند.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
به رشد بازار سهام امیدوار باشیم؟
علی قاسم نژاد ، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهد

به رشد بازار سهام امیدوار باشیم؟

چرا برخی سبدگردان ها زیان ده شدند؟
همایون دارابی ، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهد:

چرا برخی سبدگردان ها زیان ده شدند؟

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.