بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵
امضا تواقفنامه ساخت خط آهن رشت- آستارا با روسیه
وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از عملکرد دولت‌های قبل در عدم تکمیل کریدورهای ترانزیتی کشور گفت: بعدازظهر امروز با روس‌ها برای تأمین مالی ساخت خط‌آهن رشت ـ آستارا توافقی امضا خواهیم کرد.
کد خبر : ۲۶۳۰۲۹
نویسنده :
مینا علیزاده

امضا تواقفنامه ساخت خط آهن رشت- آستارا با روسیه

بورس نیوز: رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در نخستین اجلاس همکاری‌های ترانزیتی ایران و کشور‌های قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان به‌همراه فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان اظهار کرد: یکی از مسائل مهم اقتصاد دنیا ترانزیت و حمل‌ونقل است. صادرات و واردات در این زمینه مهم است که در اجلاس همکاری‌های ترانزیتی جلسات کارشناسی در این رابطه برگزار شد.

در ۴ موضوع مسیر ترانزیتی سبز، اعطای ویزای یک‌ساله به دست‌اندرکاران ترانزیت، یکسان‌سازی تعرفه بین کشور‌ها و توسعه زیرساخت‌های ترانزیت در اجلاس امروز مطرح شد و از وزرا و هیئت‌های نمایندگی کشور‌ها خواستیم در این رابطه همکاری لازم را انجام دهند.

وزیر راه و شهرسازی با ابراز اینکه زیرساخت‌های ترانزیتی در ایران تکمیل نیست، گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته به این کریدور‌ها توجه نشده است، در زمان حاضر خط‌آهن مهم رشت ـ آستارا به‌طول ۱۶۳ کیلومتر را داریم که قرار است روس‌ها در اجرای آن مشارکت کنند و در صورت تأمین مالی، این پروژه سه‌ساله تکمیل خواهد شد.

قاسمی با اعلام اینکه خط‌آهن ۹۰۰ کیلومتری رشت ـ زاهدان در دستور کار قرار دارد، یادآور شد: علاوه بر این اصلاح کریدور شمالی اینچه‌برون ـ گرمسار نیز در دستور کار قرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه تکمیل ناوگان ریلی نیز در دستور کار قرار دارد، گفت: اگر مانعی پیش نیاید تا یک ماه آینده قرارداد تکمیل خطوط ریلی در کریدور‌های مهم داخلی با پیمانکاران ایرانی و خارجی امضا می‌شود. برای کوتاه کردن زمان فرآیند قرارداد را بین پیمانکاران حرفه‌ای توزیع خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با تأکید بر اینکه "راه‌آهن رشت ـ آستارا را می‌سازیم حتی اگر قرار باشد ساختمان وزارت راه را نیز برای این کار بفروشیم"، گفت: بعدازظهر امروز در رابطه با این پروژه با روس‌ها مذاکره می‌کنیم گرچه ۱۰ کیلومتر از ابتدا و ۱۰ کیلومتر از انتهای این مسیر کار شروع شده است.

قاسمی با تصریح بر اینکه شرایط سیاسی منطقه به‌نفع ایران است، گفت: با دوستان روسی توافق خوبی در ترانزیت کالا داریم در زمان حاضر این کشور ۳۰ میلیون تن زغال و ۲۰ میلیون تن بار ترانزیتی دارد که می‌تواند از مسیر ایران برای جابه‌جایی آن استفاده کند.

وی گفت: در بحث کریدور‌ها مشکلی به‌نام تحریم نداریم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.