بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵
صندوق‌های اهرمی، ابزار جدید سرمایه‌گذاری در بازار بورس
در شرایطی که ارزش پول هر روز کمتر می‌شود، پیدا کردن گزینه‌های مناسب سرمایه‌گذاری نخستین دغدغه بسیاری از ایرانی‌ها است.
کد خبر : ۲۶۹۴۲۳

صندوق‌های اهرمی، ابزار جدید سرمایه‌گذاری در بازار بورس

به گزارش بورس نیوز، در شرایطی که ارزش پول هر روز کمتر می‌شود، پیدا کردن گزینه‌های مناسب سرمایه‌گذاری نخستین دغدغه بسیاری از ایرانی‌ها است. در چنین شرایطی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری به عنوان گزینه‌ای کارآمد شناخته می‌شوند. در ادامه به بررسی صندوق‌های سهامی می‌پردازیم و گزینه‌ای را به شما معرفی می‌کنیم که می‌تواند جهشی در مسیر سرمایه‌گذاری‌تان باشد.

صندوق‌های سهامی را بیشتر بشناسید!

صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع متعددی دارند که با نام درامد ثابت، مختلط، سهامی، کالایی و ... شناخته می‌شود. در این میان، صندوق سهامی یکی از ابزار‌های پرسود در بازار سرمایه است و به همین دلیل مورد علاقه بسیاری از سرمایه‌گذاران است.

در حال حاضر صندوق‌های سهامی متعددی در بازار بورس کشور وجود دارند که شما می‌توانید در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید، اما پیش از شروع سرمایه‌گذاری، باید با این صندوق‌ها و ویژگی‌های هرکدام آشنا باشید.
صندوق‌های سهامی یکی از پربازده‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند. حداقل ۷۰ درصد از دارایی‌های صندوق‌های سهامی به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بورسی اختصاص پیدا می‌کند و مابقی دارایی، صرف سرمایه‌گذاری در اوراق درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی می‌شود.

صندوق‌های سهامی در مقایسه با سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ریسک و بازدهی بالایی دارند. به همین دلیل هم سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها بیشتر به افراد ریسک‌پذیر توصیه می‌شود. البته افرادی که با دید بلندمدت سرمایه‌گذاری می‌کنند هم می‌توانند سود قابل توجهی از این صندوق‌ها کسب کنند.

در حال حاضر تعداد زیادی صندوق سهامی وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها برای کسب سود بیشتر استفاده کنید. تا امروز در حدود ۷۰ صندوق سهامی به فعالان بازار بورس عرضه شده است. شما می‌توانید با کسب اطلاعات ضروروی در خصوص هر صندوق و بررسی پیشینه آن‌ها، بهترین صندوق برای سرمایه‌گذاری را انتخاب کنید.

صندوق‌های بخشی و اهرمی نوعی صندوق‌های سهامی هستند. این صندوق‌ها هم عمده دارایی خود را به سهام شرکت‌های بورسی اختصاص می‌دهند، اما عملکرد آن‌ها با صندوق‌های سهامی متفاوت است.

صندوق بخشی چه تفاوتی با صندوق سهامی دارد؟

صندوق بخشی یکی از مهم‌ترین زیرمجموعه‌های صندوق سهامی است. عملکرد این صندوق با سایر صندوق‌های سهامی متفاوت است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی روی هر سهمی که قابلیت بازدهی بالایی داشته باشند، سرمایه‌گذاری می‌کنند. این در حالی است که صندوق‌های بخشی روی یک صنعت خاص در بازار بورس متمرکز هستند.

در حال حاضر تنها یک صندوق بخشی در کشور وجود دارد. صندوق پتروآگاه اولین صندوق بخشی است که در سال ۱۴۰۱ با تمرکز بر گروه محصولات شیمیایی به بازار بورس کشور عرضه شد. شما می‌توانید برای خرید و فروش واحد‌های صندوق بخشی پتروشیمی آگاه به سامانه معاملاتی خود مراجعه و نام «پتروآگاه» را جستجو کنید.

تفاوت صندوق اهرمی با صندوق سهامی چیست؟

صندوق اهرمی چیست؟ صندوق‌های اهرمی یکی دیگر از زیر مجموعه‌های صندوق‌های سهامی هستند. این صندوق‌ها هم در سهام شرکت‌های بورسی سرمایه‌گذاری می‌کنند. سرمایه گذاری در صندوق‌های اهرمی به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا از منابع مالی محدود خود، حداکثر سود را کسب کنند. مدیریت این صندوق‌ها با استفاده از مکانیزم اهرم، فرصتی را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند که به واسطه آن می‌توانند بدون نیاز به دریافت وام یا اعتبار، سودی بیشتر از صندوق‌های دیگر کسب کنند.

واحد‌های صندوق اهرمی به دو شکل عرضه می‌شود:

• واحد‌های ممتاز: این واحد‌ها به صورت قابل معامله در بورس (ETF) خرید و فروش می‌شوند و پرریسک و دارای بازده بالایی هستند.

• واحد‌های عادی: این واحد‌ها به صورت صدور و ابطالی معامله می‌شوند و بدون ریسک هستند. سرمایه‌گذاری در این واحد‌ها مانند سرمایه گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت است.

صندوق اهرمی؛ گزینه‌ای پرسود برای حرفه‌ای‌ها

عملکرد بیشتر صندوق‌های اهرمی مشابه یکدیگر است. در شرایط صعودی بازار، صاحبان واحد‌های ممتاز بیشتر از سرمایه‌گذاران دیگر سود کسب خواهند کرد. البته باید در نظر داشت که همین وضعیت در بازار نزولی نیز وجود دارد و زیان آن‌ها در شرایط منفی بیشتر از سایرین خواهد بود.

با این اوصاف، لازم است سرمایه‌گذاران واحد‌های ممتاز اهرمی دانش بورسی بالا و شناخت خوبی از شرایط بازار داشته باشند و بتوانند نقاط مناسب برای خرید و فروش را پیدا کنند.

در حال حاضر دو صندوق اهرمی در بورس کشور فعال هستند که در رشد اخیر بازار، سود بالایی به دست آورده‌اند و توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده‌اند.

به زودی پذیره‌نویسی سومین صندوق اهرمی بازار سرمایه با مدیریت گروه آگاه نیز انجام خواهد شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امین
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۴
تشکر از سایت وزین بورس نیوز محترم
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.