بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۷
ضرورت افزایش عرضه خودرو/ دولت به نفع مردم خودروسازان را نقره داغ کند
عضو کمیسیون امور داخلی و شورا‌های مجلس گفت:نگاهم بر این است که خودروسازان دارند هر روز مردم را نقره داغ می‌کنند یک بار هم حاکمیت آن‌ها را به نفع مردم نقره داغ کند.
کد خبر : ۲۷۰۰۷۰
نویسنده :
مینا علیزاده

باید عرضه خودرو افزایش پیدا کند/ دولت به نفع مردم خودروسازان را نقره داغ کند

به گزارش بورس نیوز، جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی و شورا‌های مجلس شورای اسلامی در خصوص قیمت گذاری خودرو‌های مونتاژی اظهار کرد: به نظر من برداشت مردم این است که دولت توانایی مقابله با مونتاژکاران را ندارد.

وی افزود: مصوبات به نتیجه نمی‌رسد، زیرا اصل کار مشکل دارد. صنعت خودرو و خرید و فروش آن در تمام دنیا حل شده تنها جایی که بعد از ۵۰ سال هنوز مشکل وجود دارد کشور ماست و دلیل آن این است که باید انحصار بشکند.

سلمان ابراهیم نژاد، کارشناس صنعت خودرو در این باره بیان کرد: به نظر من باید بحث قیمت بازار و قیمت کارخانه را کنار بگذاریم، زیرا این مساله تابع هیجانات و نقدینگی است که در دست مردم وجود دارد. اگر بخواهیم قیمت حاشیه بازار را به قیمت کارخانه نزدیک کنیم باید عرضه افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: ما می‌شنویم که نظارتی بر تیراژ تولید و افزایش تیراژ وجود ندارد. نهاد‌های نظارتی باید نظارت کنند. هرکدام از این خودروسازان اگر بخواهند در کشور ثالث برای خود بازار پیدا کنند باید هزینه‌های زیادی صرف کنند. نکته اینجاست که دولت اقدامی در جهت رفع انحصار به وجود آمده انجام نمی‌دهد. خودروسازان به راحتی می‌توانند با شرکت‌های خازجی مذاکره و خودرو تولید کنند. دلیل اینکه در یکی، دوسال اخیر اختلاف فاحش قیمت بین کارخانه و بازار وجود دارد این است که دولت اقدامی انجام نمی‌دهد.

ابراهیم نژاد خاطرنشان کرد: ارزی که به این شرکت‌ها داده می‌شود مدیریت آن به دست دولت است. دولت می‌تواند از تغییر تعرفه و تغییر تخصیص ارز به خودروسازان آن‌ها را هدایت کند.

رشیدی کوچی درخصوص آمار تولید و فروش خودرو‌ها گفت: شکی نیست در اینکه خودروسازان باید آمار و میزان تولید را در اختیار مجموعه‌های نظارتی قرار بدهند و باید این اتفاق بیفتد. خودروسازان می‌گویند که داخل ایران مونتاژ می‌کنیم، وقتی خودرو به داخل می‌آید از کیفیت و آپشن‌های آن کم و قیمتش چند برابر می‌شود. همین تیگو ۸ در کشور با ۱۰ قیمت به فروش می‌رسد. در کجای دنیا این وضعیت مشاهده می‌شود؟ دلیل آن هم حمایتی است که دولت‌ها تا به حال کردند. سوال اینجاست که اگر همین تیگو ۸ با تعرفه معقول به کشور وارد می‌شد باز شرکت‌های خودروساز می‌توانستند به این قیمت به فروش برسانند؟ هیچ راهی جز آزادسازی واردات برای شکستن گردن مافیای خودرو و کسانی که سال‌ها به ملت ظلم می‌کنند وجود ندارد.

عضو کمیسیون امور داخلی و شورا‌های مجلس ما امیدواریم که دولت تصمیم بگیرد. نگاهم بر این است که خودروسازان دارند هر روز مردم را نقره داغ می‌کنند یک بار هم حاکمیت آن‌ها را به نفع مردم نقره داغ کند.

ابراهیم نژاد درخصوص آنالیز قیمت خودرو‌ها گفت: موردی که ما در بازار کشور به آن برخورد می‌کنیم تیراژ پایین خودروهاست. تعداد خودروسازان زیاد، اما تیراژ به نسبت کارخانجات پایین‌تر است.

در شرایط اضطراری دولت ورود کرده و قیمت گذاری کرده کاری که دولت انجام داده این است که بخشی از نقدینگی سرگردان در جامعه را مدیریت کرد و بستر خوبی برای شرکت‌ها وجود دارد تا که توان دارند تیراژ خود را بالا ببرند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عرضه خودرو در بورس کالا ، قطاری از ریل خارج شده
فردین آقابزرگی کارشناس ارشد بازار سرمایه:

عرضه خودرو در بورس کالا ، قطاری از ریل خارج شده

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.