بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۳
مدیرعامل شرکت لاستیک یزدتایر گفت: تخصیص ۳۰ الی ۴۰ درصدی ظرفیت تولید جهت تامین تایر خودروسازان یکی از برنامه‌هایی است که پیش رو داریم.
کد خبر : ۲۷۰۸۶۱

به گزارش بورس نیوز، ایرج زمانی فرد، مدیرعامل شرکت یزدتایر در مجمع عمومی اظهار کرد: بیماری کرونا، مشکلات حمل و نقل بین المللی، به عنوان عوامل تاثیرگذاری که در خارج از کشور جمهوری اسلامی ایران می‌توانست تاثیر بگذارد از یک سو و از سوی دیگر عدم تخصیص ارز، رکود تورم که بر بازار حاکم بوده، به طور خاص در صنعت تایر قیمت گذاری دستوری، قیمت گذاری بدون توجه به کیفیت محصول و مشکلاتی که در انتقال ارز برای تامین کنندگان مواد اولیه داشتیم از مواردی بودند که چالش‌های زیادی را برای صنعت تایر به همراه داشت.

 

تدبیرتایر یزد از پروژه‌های فاخر صنعت تایر ایران است/ ۴۰ درصدی ظرفیت تولید جهت تامین تایر خودروسازان

وی افزود:، اما ما تلاش کردیم به عنوان حافظ منافع سهامداران و امانتدار شما کمترین هزینه و خسارت را تحمل کنیم و در نهایت با افزایش ۲ درصدی حجم تولید توانستیم شرکت را در شرایط مطلوبی نگهداریم.

مدیرعامل شرکت یزدتایر درباره پیشینه و چشم انداز صنعت لاستیک یزد افزود: صنعت لاستیک یزد در سال ۱۳۶۴ برای تولید انواع تایر‌های خودرویی، دوچرخه، موتورسیکلت و تیوپ در استان یزد تاسیس شد. در سال ۱۳۸۵، ۶۱ درصد سهام این شرکت به صنایع آرتاویل تایر واگذار و در نهایت در سال ۱۳۹۹ با نماد "پیزد" در بازار دوم فرابورس پذیرفته شد. آخرین افزایش سرمایه شرکت از ۵۱ میلیارد تومان به ۲۰۴ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رقم خورد. درسال ۱۴۰۱ با ۱۳ درصد سهم بازار تایر‌های خودرویی و ۴۰ درصد سهم بازار تایر‌های موتورسیکلت و دوچرخه شرکت به فعالیت خود ادامه داد. امیدواریم تا ۱۴۰۵ با برنامه ریزی که به تصویب هیات مدیره رسیده و با فعالیت در تایر‌های دوچرخه و موتورسیکلت ۵۰ درصد محصولات را پس از افزایش تولید صادر کنیم و سهم بازار صنعت لاستیک یزد را در بخش خودرویی به ۲۰ درصد برسانیم.

سهامداران "پیزد" در حال حاضر ۵۳.۶۶ شرکت آرتاویل تایر، ۳۴.۱۷ تاپیکو و الباقی سهام در اختیار شرکت‌ها و بخش خصوصی قرار دارد. 

وی درخصوص ترکیب هیات مدیره شرکت لاستیک یزدتایر بیان کرد: شرکت نخ تایر رازی به نمایندگی اسکندر ستوده به عنوان رئیس هیات مدیره، تاپیکو با نمایندگی محسن دستخوش جوان به عنوان نایب رئیس هیات مدیره، مجتمع صنایع آرتاویل تایر با نمایندگی احمد رضوانی به عنوان عضو هیات مدیره، شستا با نمایندگی داود پرهیزی به عنوان عضو هیات مدیره و سرمایه گذاری گروه صنعتی رازی با نمایندگی اکبر ناصری به عنوان عضو هیات مدیره در اختیار دارد.

 

تدبیرتایر یزد از پروژه‌های فاخر صنعت تایر ایران است/ ۴۰ درصدی ظرفیت تولید جهت تامین تایر خودروسازان

زمانی فرد ادامه داد: مجتمع صنایع لاستیک یزد دو شرکت زیرمجموعه دارد. یکی شرکت فرآور لاستیک ایستاتیس که کار بازیافت صنعت تایر و تیوپ را انجام می‌دهد و محصولات آن فرآورد ه‌های بازیافتی است که در صنعت تایر به کار گرفته می‌شود. این شرکت ۷۷ نفر نیروی مستقیم دارد و ۴۵۰۰ تن انواع محصول بازیافتی را در سال ۱۴۰۱ تولید کرده است. 

شرکت دیگر، شرکت صنعتی تدبیرتایر یزد از پروژه‌های فاخر صنعت تایر ایران است که با ظرفیت ۲۰ هزار تن تولید انواع تایر‌های دوچرخه و موتورسیکلت برنامه ریزی شده و در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار در منطقه ویژه اقتصادی یزد واقع شده است که با توجه به احداث خرید و دیوارکشی زمین و. ۲۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. هدف از این پروژه تولید ۲۰ هزارتن تایر‌های دوچرخه و موتورسیکلت است که قرار است ۵۰ درصد آن را در بازار‌های صادراتی و بقیه در بازار داخل به فروش برسانیم. ۲۰ درصد سهام شرکت تدبیرتایر در اختیار سهامداران خصوصی است. 

وی درتحلیل بازار صنعت تایر بیان کرد: در سال ۱۴۰۱، ما ۱۳ درصد سهم بازار انواع تایر‌های رادیال سواری، ۶۳ درصد سهم بازار تایر‌های وانتی رادیل، ۳ درصد سهم بازار تایر‌های وانتی بایاس و ۴۰ درصد سهم بازار انواع تایر‌های دوچرخه و موتور، ۳۹ درصد سهم بازار انواع تایر در اختیار شرکت صنعت لاستیک یزد بوده است.

مدیرعامل مجتمع صنعتی لاستیک یزدتایر درباره تغییرات قیمتی سهام "پیزد" گفت: در فروردین سال ۱۴۰۱، قیمت سهم ۱۲۹۶ تومان بود و طی سال با نوسانات بازار سرمایه اسفندماه را با ۱۳۳۹ تومان به پایان رساند. در حال حاضر قیمت "پیزد" ۱۶۴۱ تومان در بازار سرمایه است. در سال ۱۴۰۱ اهم فرصت‌هایی که برای ما متصور بوده سیاست دولت و تاکید مقام معظم رهبری در راستای جهش تولید بوده است. توسعه تنوع خودرو‌های کشور با افزایش واردات خودرو‌های چینی یکی دیگر از فرصت‌هایی بود که برای این شرکت به وجود آمد. اعتبار و شهرت برند یزدتایر در سطح ملی و منطقه‌ای یکی دیگر از فرصت‌هایی بود که ما از آن استفاده کردیم. با توجه به آزادشدن صادرات، بازار‌های صادراتی برای ما یک فرصت است که در منطقه غرب آسیا و آفریقا، اروپای شرقی، کشور‌های CIS امکان صادرات را داشتیم. هرچند که این آزادسازی محدود بود. تهدیداتی نیز بر این شرکت اثرگذار بود که می‌توان به قیمت گذاری محصولات بر اساس نرخ‌های مصوب سازمان حمایت، دیگری عدم امکان قیمت گذاری رقابتی محصولات باتوجه به سطح تکنولوژی و کیفیت محصولات تولیدی بود. دیگر اینکه محدودیت ایجادشده ناشی از کمبود انرژی، قطع برق و نوسانات نرخ ارز مشکلاتی را ایجاد کرد. مشکلات تامین مواد اولیه خارجی و قطعات به دلیل تحریم‌ها یکی دیگر از مواردی بود که شرکت را تحت تاثیر قرار داد. در نهایت ورود تایر‌های خارجی کم کیفیت از مبادی غیرمجاز و قاچاق معکوس تایر‌های تولیدی کشور از مواردی بود که برای صنعت تایر از جمله یزدتایر مشکلاتی را به وجود آورده بود. 

زمانی فرد با اشاره به گزارش عملکرد شرکت ادامه داد: در گزارش عملکرد شرکت در سال ۱۴۰۱ ما با ۲۴۷۳ میلیارد تومان درآمد عملیاتی سال ۱۴۰۱ را به پایان رساندیم. با توجه به بهای تمام شده ۲۲۶۸ میلیارد تومانی سود خالص ۲۰۴ میلیارد تومانی را محقق کردیم که نسبت به سال ۱۴۰۰، ارزش فروش رشد ۳۳ درصدی را به همراه داشت. همچنین، بهای تمام شده نیز بارشد ۳۹ درصدی همراه بود. سود عملیاتی ۱۴۷ میلیارد تومانی را کسب کردیم و با کسر هزینه‌های مالی، اضافه شدن سایر درآمد‌های غیرعملیاتی سود خالص ۱۲۴ میلیارد تومانی برای سال ۱۴۰۱ به دست آوردیم. 

 

تدبیرتایر یزد از پروژه‌های فاخر صنعت تایر ایران است/ ۴۰ درصدی ظرفیت تولید جهت تامین تایر خودروسازان

وی افزود: کائوچوی طبیعی را به صورت میانگین با قیمت ۵۳۶۰۰ تومان خریداری کردیم که نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۸ درصد رشد داشته است. دلیل اینکه روی سال ۱۳۹۹ تاکید دارم این است که افزایش قیمت‌های دستوری صنعت تایر آخرین بار در سال ۱۳۹۹ بود و بعد از آن در سال ۱۴۰۱ درخردادماه افزایش قیمت ۳۰ درصدی را به ما دادند. کائوچوی مصنوعی را با قیمت ۴۶۹۰۰ تومان در سال ۱۴۰۱، دوده با قیمت ۳۹۶۰۰ تومان، مواد شیمیایی خارجی ۱۲۵ درصد افزایش قیمت و استیپ کورد را با ۴۸۷۰۰ تومان رشد ۶۵ درصدی را به ثبت رساند. همچنین روغن‌ها را با میانگین ۱۷۸۰۰ با رشد ۱۵۶ درصدی خریداری کردیم. بهای تمام شده هر کیلو محصول ما در سال ۱۴۰۱، ۷۱۲۰۰ تومان بود که ۵۴۸۰۰ تومان مربوط به مواد اولیه بود که نسبت به سال ۱۳۹۹، ۱۳۷ درصد افزایش قیمت داشت. دستمزد ۱۶۴ درصد، سربار ۱۷۲ درصد و میانگین بهای تمام شده ۱۴۴ درصد رشد را نسبت به سال ۹۹ ثبت کرده است. میانگین نرخ فروش محصولات با تمام تدبیر که بتوانیم بهترین محصولات را به فروش برسانیم ۷۴ هزار تومان بود که نسبت به سال ۹۹، ۷۳ درصد رشد را داشته است. دلیل کاهش سود ما در سال ۱۴۰۰ عمدتا مربوط به این موارد بود. 

مدیرعامل شرکت لاستیک یزدتایر بیان کرد: درخصوص تولید، ۳۲۰۹۵ تن تولید در سال ۱۴۰۱ که ۲ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد داشته است. انواع تایر‌های رادیال سواری را داشتیم که ۲۳۰۶۱ تن، تایر‌های بایاس ۷۲۵۰ تن با کاهش ۸ درصدی و انواع تیوپ ۱۷۸۴ تن با کاهش ۸ درصدی تولید کردیم. در بخش یاباس و تیوپ بسته به تقاضا و شرایط بازار کاهش داشتیم. رشد تایر‌های رادیال با توجه به برنامه ریزی و ریل گذاری انجام شد که مورد تقاضای بازار بود. خالص ارزش فروش درسال ۱۴۰۱، ۲۴۷۳ میلیارد تومان بود که در بخش رادیال ۱۶۹۰ میلیارد تومان با رشد ۲۸ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ و در بخش تایر‌های بایاس ۶۰۳ میلیارد تومان فروش، ۴۷ درصد رشد ارزش فروش را ثبت کردیم. در بخش تیوپ با ۱۷۹ میلیارد تومان رشد ۳۶ درصدی داشتیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ۴۱۰ نمایندگی در استان‌های مختلف برای فروش و ۱۰۰ نمایندگی برای خدمات پس از فروش به تحقق اهداف شرکت کمک کردند. در حوزه بین الملل با ۱۰ نمایندگی فروش در ۱۰ کشور‌های اطراف، آفریقا و CIS توانستیم محصولات خود را عرضه کنیم. 

 

تدبیرتایر یزد از پروژه‌های فاخر صنعت تایر ایران است/ ۴۰ درصدی ظرفیت تولید جهت تامین تایر خودروسازان

سیاست‌ها و برنامه‌های شرکت در بخش فروش داخلی و صادراتی شامل تولید ۲۶ سایز تایر دوچرخه، موتورسیکلت و تیوپ براساس شناسایی و نیاز بازار است. در توسعه تنوع محصولات رادیال SUV با ۸ سایز جدید، توسعه بازار‌های صادراتی و کشور‌های هدف و در حوزه CIS، غرب آسیا و آفریقا برنامه ریزی کردیم و باتوجه به ظرفیت ۱۰ درصدی صادرات امیدواریم مجدد در این بازار‌ها بتوانیم حضور پیدا کنیم. یکی از کار‌های بزرگ در حوزه تایر‌های رادیال سواری اخذ گواهینامه ایمارک است. تخصیص ۳۰ الی ۴۰ درصدی ظرفیت تولید جهت تامین تایر خودروسازان یکی از برنامه‌هایی است که پیش رو داریم. در بخش کنترل بهای تمام شده، آموزش و ارتقای دانش کارکنان، جاری سازی سیستم‌های اتوماسیون صنعتی، بهینه سازی زمان پخت و فرایند تولید، ارتقای سیستم نگهداری و بهبود مستمر کیفیت زنجیره تامین خواهد بود. 

وی توضیح داد: در شاخص‌های کلیدی عملکرد تلاش کردیم دوره گردش کالا به ۹۶ روز کاهش، دوره وصول مطالبات به ۵۳ روز کاهش و هزینه‌های مالی را باتوجه به تغییر سیاست‌های بانکی به ۴.۹ درصد رساندیم. سود هر سهم ۶۱۲ ریال به ازای هر سهم بوده است. سیاست‌ها و برنامه‌های شرکت در بخش کنترل هزینه‌های مالی شامل استفاده از اعتبار تامین کنندگان مواد اولیه است. سعی کردیم افزایش جریان نقدی را از طریق وصول به موقع مطالبات انجام دهیم. دارایی‌های راکد را به منظور تامین مالی به فروش می‌رسانیم. 

زمانی فرد بااشاره به ترکیب نیروی انسانی حاضر در "پیزد" عنوان کرد: در حال حاضر ترکیب نیروی انسانی ۷ درصد پرسنل را خانم‌ها و ۹۳ درصد آقایان تشکیل داده است. در بخش ستادی یک درصد پرسنل ستادی مدرک تحصیلی دکترا و بالاتر، ۷ درصد فوق لیسانس، ۴۶ درصد لیسانس، و ۴۶ درصد دیپلم و فوق دیپلم تشکیل داده است. ارتقای ایمنی و بهداشت کارکنان با هدف ایجاد محیط سالم براساس استاندارد‌ها یکی دیگر از اهداف ما در حوزه سرمایه‌های انسانی است. 

وی درخصوص پروژه‌ها گفت: اهم پروژه‌های بهبود اخذ گواهینامه دانش بنیان برای شرکت، تدوین سند شایستگی، کسب گرید E در نظام ارزیابی خودروسازان، جاری سازی سیستم‌های مدیریتی و مسئولیت‌های اجتماعی است. در بخش پروژه‌های توسعه ای، نصب و راه اندازی دستگاه ساخت تایر، انتخاب تامین کننده، خرید و نصب بمبوری چهارم، ۹ دستگاه پرس پخت تایر سواری، دو دستگاه ساخت تایر موتوری تیوبلس برای رینگ‌های ۱۰ تا ۱۴، و سه دستگاه برای رینگ‌های ۱۴ تا ۱۸. راه اندازی پیست تست جاده‌ای تایر در مجتمع تدبیرتایر خواهیم داشت.

زمانی فرد همچنین ادامه داد: در پروژه‌های تحقیقاتی تهیه تایر به روش اجزای محدود را با همکاری دانشگاه‌ها در دستور کار داریم. تهیه نقشه راه فناوری و فاز دوم انتقال تکنولوژی تایر‌های مصرفی خودرو‌های SUV، ارتقای عملکرد زیست محیطی با اخذ گواهینامه ایمارک برای محصولات بیشتر را در دستور کار داریم.

تدبیرتایر یزد از پروژه‌های فاخر صنعت تایر ایران است/ ۴۰ درصدی ظرفیت تولید جهت تامین تایر خودروسازان

مدیرعامل شرکت لاستیک یزد تایر بیان کرد: صنعت لاستیک یزد همچنان تحت لایسنس شرکت ورداشتاین فعالیت می‌کند و از طرف این شرکت مورد پایش و ارزیابی قرار می‌گیرد. در بخش شفاف سازی اقداماتی که جزو تکالیف مجمع سال گذشته بود، پرونده شرکت آزمایش و بانک رفاه است که در سال ۱۴۰۱ توانستیم این پرونده را با پرداخت ۲۶۵ میلیارد ریال خاتمه دهیم. تاییدیه لازم را برای مطالبه این مبلغ از شرکت آزمایش بگیریم. درباره پرونده یکی ازتامین کنندگان پرونده در دست پیگیری است. تلاش شده تکالیف مربوط به رعایت ضوابط سازمان بورس را با حداکثر اهتمام اجرا کنیم. شرکت کمیته‌های مختلف را برای پیشبرد اهداف دارد. کمیته ریسک، کمیته حسابرسی، کمیته حفاظت فنی و ایمنی بهداشت کار به رهبری شرکت کمک می‌کنند. در بخش نوآوری توانستیم برای تعدادی از محصولات استاندارد SWR۲ که یک استاندارد روز اروپا بوده و برای ایران نیز در سال ۱۴۰۲ الزامی می‌شود را برای تایر‌ها به دست آوریم. اولین تایری که توانستیم در حوزه تایر‌های وانتی رادیال این گواهینامه را بگیریم تایر استلار بوده و نیز برای طرح پلنت رینگ ۱۷۵۷۰۱۳، برای رینگ ۱۸۵۶۵۱۵ که برای خودرو‌های ال نود، ساندرو مورد استفاده قرار می‌گیرد گواهی ایمارک را اخذ کردیم. گواهی ایمارک از این نظر مهم است که با داشتن این گواهینامه می‌توان تایر را در تمام بازار‌های جهانی عرضه کرد.

وی افزود: در حوزه تایر‌های دوچرخه و موتورسیکلت در سال ۱۴۰۱، ۴ سایز دوچرخه، یک سایز تیوب و ۹ سایز موتورسیکلت برای اولین بار به بازار عرضه کردیم که جزو محصولات خوب ماست. شرکت لاستیک یزدتایر گواهینامه‌های مختلفی به عنوان تولیدکننده و صادرکننده نمونه اخذ کرده است. در حوزه رضایت مشتریان گواهینامه، رسیدگی به شکایت مشتریان گواهینامه ایزو ۱۰۰۰۲ را اخذ کردیم.

زمانی فرد گفت: در عملکرد اجتماعی اخذ گواهینامه ایمارک به رعایت مسائل زیست محیطی کمک می‌کند. در راستای مسئولیت اجتماعی کمک ۱۵۰ میلیون تومانی برای احداث یک هنرستان شبانه روزی در استان سیستان و بلوچستان، ۹۰ میلیون تومان برای موکب‌های پیاده روی اربعین و ۶۹ میلیون تومان کمک‌های غیرنقدی به موسسات و نهاد‌های وابسته به بهزیستی انجام شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.