بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷
سهم
مدیرعامل شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر گفت: به طور کلی حدود ۱۰ میلیون تن سنگ تولید می‌شود که در سال گذشته بیش از ۵۰۰ هزار تن آن را تامین کردیم یعنی حدود یک بیستم بازار سنگ داخل در اختیار ما بود. معادل ۵ درصد سهم بازار.
کد خبر : ۲۷۱۰۷۵



علی سلگی، مدیرعامل شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر در گفتگو با بورس نیوز، درباره میزان سهم " کتوسعه" از تامین نیاز داخل کشور اظهار کرد: به طور کلی حدود ۱۰ میلیون تن سنگ تولید می‌شود که در سال گذشته بیش از ۵۰۰ هزار تن آن را تامین کردیم یعنی حدود یک بیستم بازار سنگ داخل در اختیار ما بود. معادل ۵ درصد سهم بازار. باتوجه به برنامه‌های توسعه‌ای شرکت پیش بینی می‌کنیم که برای ۵ سال آینده سهم ما از بازار داخل از ۱۰ درصد بیشتر شود.

وی درباره تکنولوژی کفپوش سیمانی بیان کرد: تکنولوژی روکلز آلمانی متعلق به کفپوش‌های سیمانی بوده و متعلق به سنگ نیست. در حوزه سنگ فرآوری مستقیم انجام نمی‌دهیم. زمانی که می‌خواهیم سنگ‌های بریده را در بازار داخل و خارج به فروش برسانیم، با شرکت‌های داخلی قرارداد منعقد می‌کنیم و سنگ‌های ما برش می‌خورد. کیفیت بسیاری از دستگاه‌های موجود در کشور برای سنگ‌های چینی، تراورتن و گرانیت در اندازه کیفیت جهانی است، اما در حوزه مرمر در آن سطح نیست.

مدیرعامل "کتوسعه" درباره خدمات به شرکت‌های معدنی نیز ادامه داد: در کشور تعداد زیادی کارخانه‌های سنگبری وجود دارد که به دلیل اینکه در یک مطقع تاریخی رشد کردند و بعد نتوانستند در بازار دوام بیاورند غیرفعال بوده، تعطیل یا نیمه تعطیل هستند و یا با ظرفیت پایین فعالیت می‌کنند؛ بنابراین وارد این بازار شدن برای ما مزیت نیست. 

سلگی در این باره بیان کرد: ما می‌توانیم یک کارخانه سنگبری اجاره یا قرارداد منعقد کنیم که برش سنگ‌ها انجام دهند. از طرفی، چون برش سنگ‌های چینی، تراورتن و گرانیت با برش‌های دنیا مطابقت و رقابت می‌کند، مشکلی در این زمینه وجود ندارد، اما در حوزه مرمر تکنولوژی ما و دنیا کم است. این تکنولوژی در کشور چین و ایتالیا وجود دارد. البته فقط تکنولوژی مهم نیست بلکه مهارت نیروی انسانی که دارد فعالیت می‌کند نقش مهمی دارد. درآینده وقتی این فضا برای ما مهیا شود ما نیز وارد حوزه مرمر خواهیم شد. 

وی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه سنگ‌های شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر کربنات کلسیم بالایی دارند، وارد بحث تولید سنگ دانه بندی و پودر میکرونیزه شدیم که پایه‌ای برای صنایع دیگر است. پودر میکرونیزه کربنات کلسیم در صنایع مختلف کشور استفاده می‌شود و در دنیا مخاطبان زیادی دارد و زنجیره آن می‌تواند ادامه داشته باشد. بعد از پودرمیکرونیزه، آهک پخته، آهک هیدراته و GCC با پایه سنگ می‌تواند توسعه پیدا کند که در صنایع کاغذسازی، لوازم آرایشی، فولاد، پلاستیک سازی کاربرد دارد. 

مدیرعامل شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر ادامه داد: ما به این سمت رفتیم که یک کارخانه پودر میکرونیزه ۱۰۰ هزار تنی در ازنا راه اندازی کنیم تا بتوانیم به یک مساله مهمی فائق بیاییم و آن این است که هر چند سال یکبار به دلیل اینکه سنگ‌های ما چینی و سفید هستند، ترند بازار و معماری دنیا از رنگ روشن به رنگ خاکستری تغییر پیدا می‌کند و تولید ما کاهش می‌یابد. در نتیجه مشاهده می‌شود که در ۴، ۵ سال مختلف ریت منحنی درآمد ما که به سمت بالا بوده به سمت پایین سقوط کرده و سپس به سمت بالا رفته است. این منحنی زیگزاگی درآمد و سود از منظر تجارت اشتباه بوده و نشان دهنده این است که راهبرد‌ها و برنامه‌های درستی پیاده نمی‌شود. 

سلگی گفت: برای جلوگیری از این اتفاق و درآمد پایدار در مجتمع معدنی ازنا به سمت تولید پودر کربنات کلسیم رفتیم. پودر میکرونیزه و دانه بندی امسال افتتاح می‌شود و هر سه ما یک بار می‌توان یک واحد صد هزارتنی به این تولید اضافه کرد. همان طور که می‌دانید قیمت فوب بندرعباس تنی ۲۹ دلار است شاید از فروش سنگ کوپ نیز ارزشمندتر باشد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.