بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷
اگر ترامپ انتخاب نشود، دموکراسی آمریکا می‌تواند دوباره نفس بکشد.
جک گلدستون، استاد علوم سیاسی آمریکایی در دانشگاه جورج میسن در مصاحبه خود با نشریه ZDFheute به سوالاتی در رابطه با احتمال محکومیت دونالد ترامپ و انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال ۲۰۲۴ به پاره‌ای از سوالات پاسخ داده و برخی نگرانی‌های مربوط به آن را تشریح میکند.
کد خبر : ۲۷۱۶۷۷

به گزارش بورس نیوز به نقل از ZDF :

آیا انتخابات یا حتی حکومت از زندان امکان پذیر است؟
 اگر دونالد ترامپ به مجازات حبس محکوم شود، او اولین نامزد ریاست جمهوری نخواهد بود.
اگر دوباره دونالد ترامپ رییس‌جمهور شود چه؟ 
در گفتگو‌های پشت‌صحنه، سناریو‌های ترسناکی مطرح می‌شود - از فروش اوکراین به استبدادگر روسی، ولادیمیر پوتین، تا خروج آمریکا از ناتو و تبدیل دموکراسی آمریکایی به یک نظام استبدادی.
جک گلدستون نگرانی‌ها را به اشتراک می‌گذارد. این استاد علوم سیاسی در دانشگاه جورج میسن اخیراً گفت: "اگر دونالد ترامپ انتخاب شود، دموکراسی آسیب خواهد دید، زیرا او احترامی برای سیستم قضایی‌مان ندارد اگر قضاوت به نفع او نباشد و احترامی به نتایج انتخابات ندارد اگر به نفع او نباشند. "

رئیس جمهوری که فرآیند‌های مهم‌ترین نهاد‌های دموکراتیک ما را در شرایطی که نتایج به نفع او نیست، آشکارا نادیده می‌گیرد یک تهدید محسوب میشود

آیا ترامپ علی‌رغم محکومیت، قادر به رقابت در انتخابات ریاست جمهوری است؟
پاسخ روشن است: بله، همانند یک مثال تاریخی؛ یوجین دبز در انتخابات ریاست جمهوری ۱۹۲۰ شرکت کرده بود چنین گفته بود: "از آقایان سرمایه‌دار تشکر می‌کنم که من را این‌جا زندانی کردند"، به این ترتیب یک بار یک نامزد ریاست جمهوری آمریکا از زندان نوشت: "آن‌ها می‌دانند که در این سیستم جنایی و فاسد کجا قرار می‌گیرم. این تنها تمجیدی است که می‌توانند به من بکنند" او پنج باز از طرف حزب سوسیالیست آمریکا برای ریاست جمهورس بوده او در دور آخر حدود یک میلیون رای کسب کرده؛ او به اتهام تحریک و آشوب‌افکنی محاکمه و به مجازات ۳۰ سال حبس محکوم شد، هرچند رئیس جمهور وارن جی. هاردینگ در ۱۹۲۱ محکومیت او را بخشید. 

آیا ترامپ می‌تواند از زندان مدیریت دستگاه انتخاباتی خود را بر عهده بگیرد؟
ممکن است با یک تیم انتخاباتی قوی که همه جزئیات کمپین را با او هماهنگ می‌کند، مدیریت کمپین را از زندان به عهده بگیرد. علاوه بر این، او مطمئناً می‌تواند روی خانواده‌اش حساب کند، به ویژه به پسرش دونالد ترامپ جونیور که نه تنها نام وی را به ارث برده است، بلکه سبک تند و محبوبش را نیز به ارث برده است. 

آیا ترامپ می‌تواند به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شود؟
کاملا. هیچ قانونی در سطح فدرال برای جلوگیری از انتخاب شدن مجرمین وجود ندارد. او تنا حق رای خودش را از دست میدهد! یعنی حق رأی وی در طول مدت حبس تعلیق شده است و تنها وقتی که از زندان آزاد یا بخشوده شود، مجاز به رأی‌گیری دوباره خواهد بود - برای خودش یا سایر سیاستمداران دیگر. 


در این صورت ترامپ باید از زندان حاکمیت داشته باشد؟
احتمالاً می‌دانستیم که اگر یوجین دبز انتخابات ریاست جمهوری ۱۹۲۰ را برنده می‌شد، مورد سؤال قرار می‌گرفت. سپس پرونده او احتمالاً به دیوان عالی فدرال می‌رسید و باید بررسی می‌کرد که آیا تعهد به اجرای این مسئولیت قبل از انجام محکومیت درست معمول‌تر است یا نه؟ قانون اساسی آمریکا و تمامی سند‌های مرتبط درباره مشاورات پدران بنیادی‌گرای آمریکا هیچ اطلاعاتی درباره چنین مواردی را ارائه نمی‌دهند. در پایان، دیوان عالی احتمالاً یک حکم سیاسی خواهد داد. با توجه به اکثریت محافظه‌کاری که از سال‌های ریاست جمهوری او تشکیل شده است، دونالد ترامپ احتمالاً بهترین شانس برای تصدی مقام ریاست جمهوری در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۵ را خواهد داشت.

آیا ترامپ می‌تواند خود را تبرئه کند؟
او قطعاً تلاش خواهد کرد، اگرچه این امر از نظر حقوقی مورد بحث است. همچنین، این مورد نیز به دیوان عالی فدرال خواهد رسید. اگر ترامپ پیروز شود، این به او قدرت تقریباً مطلق می‌دهد، زیرا او می‌تواند برای هر گونه جرم ممکن در حکومت خود را بخشود. آمریکا دیگر دموکراسی نبوده، بلکه یک نظام استبدادی خواهد بود. البته این همچنین ممکن است که در صورت پیروزی قاطعانه ترامپ، رئیس‌جمهور جو بایدن رقیب خود را بخشود تا انتقال قدرت قانونی و صلح آمیز را تضمین کند.

چقدر این ترکیب در واقعیت احتمالی است؟
ناقص بودن اطلاعات در مورد انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا همانند ترس از بازگشت ترامپ به کاخ سفید است. احتمالاً هیچ یک از سناریو‌های ذکر شده به وقوع نخواهد پیوست، چرا که سابقه ریاست جمهوری ترامپ تا قبل از تاریخ انتخابات هنوز محکوم و زندانی نشده است؛ یا، چون او قبلاً برآورده نشده بود یا، چون اتهامات او بی‌اساس شده یا کاهش یافته است. حداکثر تا زمان تولی اداره، ترامپ ممکن است وزارت دادگستری را تحت فشار قرار دهد تا پایان دادگاه یا دادخواست‌های فدرال را به دست آورد.

گلدستون در انتهای گفته هایب خود توضیح میدهد که امیدوار است که رای دهندگان در تصمیم گیری خود در ۵ نوامبر ۲۰۲۴ همه این ملاحظات را در نظر بگیرند: "اگر آمریکایی‌ها بین انتشار دروغ انتخاباتی، ضد سقط جنین، طرفدار اسلحه و دقیق انتخاب کنند. برخلاف آن، و اگر دولت فعلی رای مثبت بدهد، این نشانه قدرت دموکراسی و آینده آمریکا خواهد بود.»

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.