بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳
تحلیل تکنیکال
در اینجا ما دو تایم فریم هفتگی و روزانه را برای بررسی جریان حرکتی سهم انتخاب کرده‌ایم. ایکس پوینت‌ها محدوده‌های حمایتی و مقاومتی هستند که از محل برخورد حمایت‌های داینامیک و استاتیک با یکدیگر به وجود می‌آید.
کد خبر : ۲۷۱۸۰۵

بورس‌نیوز:

تحلیل و مهان بر اساس پرایس‌اکشن در چارچوب زمانی دوگانه (Dual time frame).

گروه توسعه مالی مهر آیندگان با نماد ومهان پس از یک حرکت صعودی پرقدرت که از اواخر پاییز و زمستان سال گذشته آغاز شده بود توانست سقف مقاومت تاریخی خود را بر اساس نمودار تعدیل شده بشکند و تا محدوده قیمت ۱۰۰۰ تومان رشد نماید.

تحلیل تکنیکال

با شروع اصلاح قیمتی در بازار که از اواسط اردیبهشت‌ماه آغاز شد این سهم نیز وارد اصلاح شده و در حال حاضر پس از گذشت تقریباً ۲ ماه به یک محدوده حمایتی قیمتی رسیده که بر اساس مباحث پرایس‌اکشن در چارچوب زمانی دوگانه DFT به تحلیل و بررسی آن می‌پردازیم.

در تحلیل چهارچوب زمانی دوگانه ما پروسه روند قیمتی یک سهم را در یک محدوده قیمتی در دو تایم فریم یا دو چهارچوب زمانی مختلف مورد آنالیز قرار می‌دهیم تا بتوانیم جریان حرکتی قیمت را در کوتاه‌مدت و یا میان‌مدت با بیشترین دلیل به دست بیاوریم.

تحلیل تکنیکال

در اینجا ما دو تایم فریم هفتگی و روزانه را برای بررسی جریان حرکتی سهم انتخاب کرده‌ایم.

نماد ومهان در تایم فریم هفتگی در حال حاضر بر روی محدوده سقف شکسته شده قرار دارد که می‌توانیم آن را نوعی تغییر سطح از مقاومت به حمایت تعبیر کنیم.

همچنین ساختار حرکتی اصلاحی آن در طی این دو ماه را می‌توانیم به‌صورت یک کانال نزولی ترسیم کرد که در حال حاضر به کف کانال نزولی برخورد کرده و یک محدوده حمایتی داینامیک را شکل داده، سومین دلیل حمایتی در این تایم فریم رسیدن قیمت به کیجونسن در اندیکاتور ایچیموکوست در اینجا کیجونسن حمایت مهم تلقی می‌شود که در ذات آن این است قیمت را همواره به خودش جذب کند.

پس ما با این سه دلیل مهم حمایتی در تایم فریم اصلی چهارچوب زمانی دوگانه به یک تایم پایین‌تر یعنی تایم روزانه می‌رویم تا بتوانیم به استدلال‌های دیگری برای استحکام بخشیدن به محدوده حمایتی تایم فریم هفتگی دست یابیم.

تحلیل تکنیکال

با بررسی کلی نمودار قیمت در تایم فریم روزانه می‌بینیم که قیمت در یک کانال صعودی بلند مدتی قرار داشته که پس از رسیدن به محدوده سقف کانال وارد اصلاح شده و هم اکنون به محدوده میدلاین کانال که یک محدوده حمایتی قلمداد می‌شود رسیده علاوه‌برآن یک کانال صعودی بر اساس پایه‌های حرکتی قیمت در شروع روند صعودی رسم شده که سقف این کانال صعودی خود یک محدوده حمایتی دیگر می‌تواند به‌حساب آید.

با رسم این ابزار‌ها آنچه به چشم می‌خورد ترسیم یک ناحیه حمایتی است که بر اساس تلاقی خطوط میدلاین کانال صعودی و کف کانال نزولی سهم و همچنین وجود محدوده سقف قیمتی شکسته شده در آنجا و در آخر سقف کانال صعودی که بر اساس پایه‌های حرکتی روند صعودی به وجود آمده که در پرایس‌اکشن آن را ایکس پوینت می‌نامیم.

ایکس پوینت‌ها محدوده‌های حمایتی و مقاومتی هستند که از محل برخورد حمایت‌های داینامیک و استاتیک با یکدیگر به وجود می‌آید.

تحلیل تکنیکال

برای استحکام بیشتر بخشیدن به این محدوده ما از فیبو رتریسمنت و فیبو پروجکشن هم کمک گرفته و با رسم این دو ابزار به‌صورت متوالی می‌بینیم یک کلاستر از تراز‌های ۱۰۰ فیبو پروجکشن بر اساس ساختار اصلاحی و دو تراز ۳۸ و ۵۰ فیبو رتریسمنت بر اساس موج‌های صعودی قبلی در محدوده قیمتی ۷۴۰، ۷۵۰ تومان به دست می‌آید که این کلاستر فیبوناچی به‌دست‌آمده دقیقاً در همان محدوده حمایتی تحلیل ما قرار دارد.

در نهایت هم با رسم چنگال اندروز بر روی ساختار اصلاحی ۲ ماه اخیر می‌بینیم که قیمت دوباره در همان محدوده با خطوط چنگال برخورد کرده و یک سطح حمایتی را به وجود آورده؛ در پایان با بررسی تمام دلایل پرایسی در تایم فریم هفتگی و روزانه می‌توانیم این‌گونه برداشت کنیم که قیمت در حال حاضر بر روی یک محدوده حمایتی قرار دارد که می‌تواند طی هفته‌های آتی سهام را با تقاضا همراه کند البته باتوجه‌به شرایط منفی حاکم بر بازار شاید نتوانیم فعلاً رشد چشمگیری برای سهم متصور شد و تنها شاهد نوسانات کوچک مثبتی در سهم باشیم.

سهیلا نقی پور، مدیر معاملات برخط کارگزاری

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.