بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
بی‌اعتمادی مسبب بی‌رمقی در بازار سرمایه است!
به‌واسطه محدود بودن سهم‌ها و بیش واکنشی که در بازار سرمایه وجود دارد، سبب شده ارزندگی بازار سرمایه به نسبت دیگر بازار‌های موازی بیشتر باشد. گفتنی است وابستگی قیمت ارز به بورس بر کسی پوشیده نبوده و از محرکه‌های اصلی رشد بازار میتوان به این مورد اشاره کرد.
کد خبر : ۲۷۲۶۳۳

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص احوالات این روزهای بازار سرمایه اظهار کرد: بازار در آینده نه‌چندان دور توانایی بالقوه‌ای برای رشد خواهد داشت و بازار توان اصلاح بیشتری نداشته، اگر قیمت دلار ثبات نسبی خود را حفظ نمایید و ریسک تازه‌ای بر بازار وارد نشود، اتفاق ویژه‌ای در بازار سرمایه رقم نخواهد خورد 

وی افزود: هدف اول شاخص کل را در حدود 2 میلیون و 80 هزار واحد می‌توان متصور بود، اما متأسفانه به این دلیل که حجم و ارزش معاملات بسیار پایین است، بازار سرمایه بسیار کم‌رمق می‌باشد. ارزش معاملات بازار در حدود 4 هزار میلیارد تومان امروز و روزهای گذشته بوده و این در حالی است که با خروج پول از بازار مواجهیم.

اساس سرمایه‌گذاری، اطلاعات است

الیاس کردی در خصوص دلایل بی‌رمقی بازار سرمایه در کنار دیگر بازارهای موازی تشریح کرد: مسئله‌ای که در بازار باید رفع شود، مبحث تصمیم‌گیری برای بازار است، بدین صورت که افراد دوست دارند در بلندمدت نرخ‌ها تغییر نکنند و داده‌های بیشتری داشته باشید و اگر این اطلاعات در اختیار فرد نباشد یا خیلی تغییر بکند قاعدتاً آن فرد را نسبت به سرمایه‌گذاری دل‌سرد می‌کند.

با اینکه وضعیت رکودی و ثابتی در بازارهای دیگر همچون مسکن، ارز، و غیره نیز برقرار بوده؛ اما از حجم معاملاتی خوبی برخوردارند. به دلیل بی‌اعتمادی که نسبت به تصمیم‌گیری‌ها در بازار سرمایه وجود دارد، متقابلاً افراد دل‌سرد خواهند شد؛ پس می‌توان اظهار کرد که مهم‌ترین عامل پس از دلار، بی‌اعتمادی که بین فعالین بازار وجود دارد مسبب بی‌رمقی در بازار سرمایه است.

بازار با محرکه‌هایی که پایین آمده می‍‌تواند دوباره رشد داشته باشد.

کارشناس بازار سرمایه در این باره ادامه داد: به نظر، ارز منطقی‌ترین محرکه‌ای است که بازار سرمایه می‌تواند به آن واکنش داشته باشد؛ این موضوعی مسلم است که حساسیت بازار ما به قیمت ارز بسیار بالاست. روز گذشته قیمت ارز با رشد هزارتومانی خود باعث رشد بازار شد.

وی در ادامه عنوان کرد: مؤلفه بعدی، مشخص‌شدن جایگاه دولت در این بازار است؛ نوع تصمیمات دولت و نهادها با ضدونقیض بودن باعث می‌شود تنش در بازار بیشتر شود. برای مثال چند هفته گذشته در کمیسیون اقتصادی مجلس جلسه‌ای برگزار شد مبنی بر بررسی افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها با این‌حال فردای آن روز مشخص شد که نرخ خوراک تأیید شده و قرار است ادامه داشته باشند. اگر تصمیماتی چون افزایش نرخ خوراک زودتر، رسمی و درست به بازار مخابره و اطلاع‌رسانی شود؛ باعث خواهد شد شفافیت حداقلی صورت‌گرفته و تردید در بازار به وجود نیاید.

 وی خاطرنشان کرد: شرایط رکودی در کل بازارها را شاهد هستیم و این رکود در بازارهایی چون خودرو به تبع بیشتر بوده است. در بازار ارز ثبات و در مسکن رکود بسیار شدیدی داریم، بازار طلا نیز تغییرات زیادی را به ثبت نرسانده است. برخی فکر می‌کنند در بازار سرمایه شرایط بسیار اسفناکی حاکم است؛ اما این شرایط رکودی همچنان در دیگر بازارها نیز وجود دارد. مادامی که قیمت ارز تکلیفش مشخص نشود همین ریان باقی خواهد ماند.  

بازار سرمایه به‌واسطه بیش واکنش ارزنده‌تر است.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین توضیح داد: بازار سرمایه به‌واسطه محدود بودن سهم‌ها و بیش واکنشی که در آن وجود دارد، می‌توانیم رشد بیشتری را به نسبت دیگر بازارها در آن شاهد باشیم. بازار خودرو نیز از این بیش واکنشی بهره‌مند بوده؛ اما به دلیل اخبار مبنی بر عرضه خودرو که به وجود آمده بود این واکنش‌ها صورت‌گرفته بود؛ اما در بازار سرمایه به دلایلی که یاد شد، یعنی محدودیت سهم‌ها می‌تواند این بیش واکنش منفی تبدیل به مثبت شود.

وی در خاتمه توضیحات خود بیان داشت: داشتن دیدگاه دوساله، میتواند تاثیر بسزایی در سود اوری از بازار سرمایه به همراه داشته باشد. رکودی که در آن قرار داریم، احتمالاً تا 1404 با تورم‌ها پیش برود و بیش واکنشی که به آن اشاره کردیم در بازار باقی خواهد ماند. بیش واکنش‌ها همچون سال 1401 به 1402 باعث جبران عقب‌ماندگی بازار خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر