بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵
تسهیل جابجایی پول در صندوق بخشی/ صنعت پتروشیمی همچنان جزو صنایع خوب کشور است
مدیرعامل شرکت سبدگردان اندیشه صبا گفت: شاید بتوان براساس صنایع فعلی که دربازار وجود دارد، صندوق‌هایی را ایجاد کرد که درآن صندوق خاص بتوان فعالیت کرد. مزیت خاص صندوق بخشی این است که امکان جابجایی پول برای سرمایه گذاران بین صنعت‌ها را آسان می‌کند.
کد خبر : ۲۷۳۵۷۴

هادی قره باغی یامچی، مدیرعامل شرکت سبدگردان اندیشه صبا در گفتگو با بورس نیوز، درخصوص صندوق پتروصبا اظهارکرد: صندوق "پتروصبا" یک صندوق بخشی است. در دنیا صندوق‌های بخشی جزو صندوق‌های قدیمی بوده که تحت عنوان سکتور فاند شناخته می‌شوند. سکتور‌ها ترکیبی از چند صنعت هستند. مثلا سکتور انرژی؛ نفت، گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر زیرمجموعه آن هستند. علاوه بر شاخص صنعت، شاخص سکتور را نیز در بازار‌های خارجی داریم. در ایران، چون تعداد سهم‌های ما در بورس کم است، در قالب صندوق‌های بخشی یک صنعت معرفی شدند. 

وی افزود: شاید بتوان براساس صنایع فعلی که دربازار وجود دارد، صندوق‌هایی را ایجاد کرد که درآن صندوق خاص بتوان فعالیت کرد. مزیت خاص صندوق بخشی این است که امکان جابجایی پول برای سرمایه گذاران بین صنعت‌ها را آسان می‌کند. در مقطع فعلی اگر فکر می‌کنیم که صنعت پتروشیمی بازده خوبی دارد، به راحتی می‌توان سرمایه خود را به سمت صندوق بخشی‌ای سوق داد که در صنعت پتروشیمی فعالیت می‌کند. همچنین، اگر احساس می‌کنید که صنعت فلزات خوب است به جای بررسی تمام سهام، پول خود را در یک صندوق سرمایه گذاری می‌کنید. یا اینکه سبدی از چند صندوق در بخش‌های مختلف تشکیل می‌دهید. در واقع صندوقق بخشی تسهیلگری کرده و به افراد کمک می‌کند تا در صنایع مستعد رشد راحت و سریع سرمایه گذاری کنند.

قره باغی درباره تصمیم گیری به ایجاد صندوق‌های بخشی ادامه داد: صندوق بخشی باتوجه به ترندی که در آن صنعت است، ممکن است مورد توجه سرمایه گذاران باشد یا اینکه از توجه سرمایه گذاران خارج شود. چالش صندوق بخشی با صندوق‌های سهامی در این است که در صندوق سهامی تنوع سهام وجود دارد و می‌توان صنایع را زیاد یا کم کرد. اما در صندوق بخشی صرفا در یک صنعت خاص هستید. در صندوق بخشی ممکن است که پول زیادی وارد صندوق شود و نتوانید به موقع سهام بخرید و از شاخص آن صنعت جا بمانید. همچنین ممکن است که از یک صنعت نتوانید به راحتی خارج شوید. در واقع ابتکار عمل صندوق را کاهش داده است. معتقدم صنعت پتروشیمی با همه نامهربانی‌ها همچنان جزو صنایع خوب کشور است. تعداد صندوق‌های پتروشیمی که در حال حاضر وجود دارد، نسبت به کل ارزش بازار این صنعت عدد کمی است و به نظرم تا زمانی که تعداد صندوق‌ها زیاد نشده با چالش خاصی مواجه نخواهیم شد. 

مدیرعامل شرکت سبدگردان اندیشه صبا همچنین درخصوص چالش‌های فعلی این صنعت بیان کرد: قاعدتا ما بر موضوع پیش بینی پذیری اقتصاد را تاکید می‌کنیم، اما در عمل شاهد آن نیستیم. در صندوق پتروصبا در آینده ممکن است تحت تاثیر تصمیماتی که دولت برای نرخ خوراک، نرخ ارز صنایع پتروشیمی یا موضوع تحریم دارد، بگیرد و این مساله بازدهی صندوق را تحت الشعاع قرار می‌دهد. 
وی عنوان کرد: صنعت پتروشیمی با وجود صنعت اوره، الفین، متانول دارای تنوع است؛ بنابراین اگر به شکل فعال بتوانیم صنعت را تحلیل کنیم می‌توانیم در مواقع حساس نیز بازدهی خوبی برای سرمایه گذاران کسب کنیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.