بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۴
تحلیل سوگیری رفتاری، پیش‌بینی و اعتماد در بازار سرمایه
چرا سرمایه‌گذاران در قضاوت‌های خود خیلی مطمئن هستند؟ تعداد افرادی که شهامت و توانایی نقد خود را دارند بسیار کم است. قضاوت ناشی از اطلاعات درون ذهن است با فیلتر‌های خاص ذهنی که ناشی تجربیات ذهن از گذشته تا به حال ساخته شده است.
کد خبر : ۲۷۴۷۶۱

بورس‌نیوز:

سوگیری رفتاری چیست؟ اطلاعاتی که طی زندگی در ذهن ما ثبت و ضبط شده و ما پذیرفتیم که اگر A شود B رخ می‌دهد و تمام رفتار‌ها و واکنش‌های ما بر اساس هر آنچه در ذهن ثبت شده اجرا خواهد شد به‌طوری‌که رفتار ما با ذهن ما تطابق داشته باشد و حتی اگر شرایط طوری باشد که با ذهن ما همخوانی نداشته باشد، فرد شرایط را برهم می‌زند تا برنامه‌ی ثبت شده در ذهنش اجرا شود.

در تصمیمات کوچک تبعات کوچک‌تری را تجربه می‌کنیم؛ اما در تصمیمات بزرگ سوگیری رفتاری تبعات بزرگ‌تری برای ما به ارمغان می‌آورد. سوگیری رفتاری ماهیت خطا‌های شناختی را دارند. خطا‌های شناختی همان چیزی هست که در ذهن ما ثبت شده است و ما در نقش‌هایمان به طور ناخودآگاه استفاده می‌کنیم.

کلارک و استاتمن در سال ۲۰۰۰ به خطای شناختی پیش‌بینی و باربر و اودین در سال ۲۰۰۱ به خطای شناختی اعتماد پرداختند. سرمایه‌گذاران به توانایی‌های خود در پیش‌بینی بیش از اندازه اعتماد دارند و اغلب سرمایه‌گذاران در قضاوت‌های خود خیلی مطمئن هستند.

چرا سرمایه‌گذاران به پیش‌بینی‌های خود بیش از اندازه اعتماد دارند؟ ذهن برای دست‌یابی به هدفی نیاز دارد به چیزی خودش را آویزان کند تا به مسیر اعتماد کند و بقا و امنیت را تضمین کند. اگر فردی در زندگی‌اش بار‌ها در حوزه‌های مختلف پیش‌بینی کرده باشد و پیش‌بینی‌ها درست رخ داده باشد فرد باور می‌کند که پیش‌بینی‌کننده خوبی است و یک توهم از پیش‌بینی در ذهنش ساخته می‌شود و به فرد اجازه جستجو و کسب اطلاعات بیشتر را نمی‌دهد، چون بار‌ها ذهنش برای پیش‌بینی‌ها پاداش گرفته است و توانایی برون رفت از توهم را ندارد.

تحلیل سوگیری رفتاری، پیش‌بینی و اعتماد در بازار سرمایه

این سوگیری رفتاری ناشی از خطای شناختی ذهن، به از دست دادن سرمایه‌های افراد در بازار‌های بورس و ارز دیجیتال و فارکس سرعت می‌دهد به طوریکه نه حد ضرر را برای خود در نظر دارند و نه حد سود و نکته اقتصادی بسیار مهم اینکه هیچ چیزی در اقتصاد و بازار‌ها قابل پیش‌بینی نیست، چون از متغیر‌های اقتصادی تأثیر می‌پذیرد.

چرا سرمایه‌گذاران در قضاوت‌های خود خیلی مطمئن هستند؟ تعداد افرادی که شهامت و توانایی نقد خود را دارند بسیار کم است. قضاوت ناشی از اطلاعات درون ذهن است با فیلتر‌های خاص ذهنی که ناشی تجربیات ذهن از گذشته تا به حال ساخته شده است. یعنی اطلاعات بیرونی وقتی وارد ذهن می‌شود، ذهن آن اطلاعات را از فیلتر‌های خود عبور داده و خروجی اطلاعات آلوده به اطلاعات ناخالص ذهن است و فرد به پشتوانه قضاوت‌های ذهن خود تصمیم می‌گیرد و به آن برچسب دانش می‌زند و خودش را فریب می‌دهد تا افکارشان دچار تزلزل نشود و حالت اطمینان خاطر ذهن خود را حفظ کند.

بسیار دیده‌ایم که در بازار سهام افرادی به اطمینان سهامی را معرفی می‌کنند و در نهایت تحت تأثیر شرایط سیستماتیک و غیر سیستماتیک قرار گرفته و عکس چیزی که به آن مطمئن بودند اتفاق می‌افتد. خودشناسی مثل نور چراغ قوه ست که در ذهن برای کاوش فیلتر‌ها حرکت می‌دهیم. آرامش محصول شناخت بدون فیلتر ذهن است.

ادامه مطلب در یادداشت بعدی...

فرحناز جهانبخش، مربی توسعه اقتصاد فردی

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۷
خیلی ببخشید ولی این جملات دقیقا زمانی میاد که یک افرادی سالها منابع و زندگی مردم را در شیشه کردن اجازه ترقی و پیشرفت را نمیدهند یا اگر یکی بر فرض محال موفق بشه تقلب بود قمار بود یا یکی نتوانسته قضاوت داشته بنظرم بدترین نوع توهم آن هست که منفعت همه برای خودم ، الان چهارساله کسی روی خوش از سرمایه گذاری ندیدع صغیر و کبیر خیلی وقاحت میخاد بزرگان میگن توهم بوده !! البته مطمئن هستم بورس نیوز چنین پاسکاریهای نمیکنه اگر میکرد انقدر محکم مباحثی را مطرح نمی کرد که سال های سال همین مردم متوهم همیشه خطاکار همیشه نادان حاصل از اتاق تفسیرهای بادآوردگان نمی تونن نام ببرند ، حتما یک اشکالی بوده والی واژه های پیش بینی قضاوت و توهم زاده همان مکتبیه که میگه همواره منافع من ، چطور اونموقع که اون آقاهه پولشویی میکنه ۸۰ میلیون ۸۰ میلیون برای یه امثال جوونهای سیکل و کارآموز حقوق رد میکنه همیچی اکی و درست از آب در میاد و اون موقع توهم نبوده!!!؟ خیلی متاسفم بزرگان را لوس و بدعادت کردن!!! میخام همین سوال را از خودشون بپرسم شما که هزارجور قاچاق پول و فساد انجام میده ملک جعل میکنی ، زیرورو برای بازار میکشی ، سرحق بباد میدی ، طعمه میریزی پرونده میسازی ، گاهی قضاوتت فحش و تهدیده گاهی جملات روانشناسی سالها شکمهای زیر مجموعه هایی که خودشون خارج نشستند دارن سر خودتو کلاه میذارن برای خود طعمه و توطئه درست میکنند نقشه علیه مال و زندگی و آینده کشور میریزن اینا انتقاد پذیری دارید یا هر باد مخالفتی میشه یه پاپوش و مقابله به مثل طماع گونه و مریض گونه علیه مردمی که دلشون به یه مثبت پنج صبح شنبه خوشه؟!!! این خیلی برای شماها سنگینه، چندین دهه بهترینها فراهم بوده آقایان مبارکه ، دفاترتون جلد نو میشده هرسال در حالی که مردم با نایلون سیاه دفاترشون را جلد میکرد بعد آنقدر وقیح شدید زبان برای مردم درازه بروید ببینید چه سوداگریهایی در همین بازار سراسر جنایت و فساد شده تا جایی که مملکت یکم بهم بریز در بروند خیلیا که فقط تصویر اینها موجه باشه اتفاقا اشارات اصلانم سیاسی نیست یک بیشعوریه که سالها بیخ گوش مردم میخورند در صنف آهن درصنف دارو در صنف کاغذ در هر صنفی و میگن احمق مردمن حال مدیریت ایراد داره فشله هشتاد میلیون جوون و انسان بلد نبودن اینطور موجه ووقیحانه دولپی بخورند ، مردم خیلی خسته و نجیب تر ازین حرفان که بیان براشون تعیین بشه توهم میزنند ، من میگم اشاره ای بهربورس نیوز ندارم چون دیدم تمام قد رسالت حرفه ایش را انجام داده خیلی هم تبعات داشته که چنین مواردی را نوشته اشاره ام به این حرص و طمع خجالت آوره برای نمایش یکسری بادآورده و حریص که تربیت و شعور را ازآنها گرفته اتفاقا توهم طمع ورشان داشته ، انتقاد پذیریه دیگه برو این حرفها را شمایی نبض بازار سیاه میدی به مردم بزن تکثیر موجهات پشت پرده هم نکن ، اصلا جلوی آیینه به خودت بزن میپذیرید سلاطین
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.