بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱
مقایسه تولید نالخص داخلی؛

بریکس در برابر جی ۷

بریکس در برابر جی ۷
با خبر پیوستن ۶ عضو دیگر به گروه بریکس ازجمله ایران در سال ۲۰۲۴، تب و تاب بیشتری در اقتصاد جهانی در پی داشته است و این امر باعث ایجاد سوالاتی در مورد گسترش قدرت اقتصادی رو به رشد این گروه شده است. گروه بریکس با پیوستن ۶ عضو جدید خود، وزن ۲۹ درصدی از حجم کل تولید نالخص جهانی را خواهد داشت که ارزش دلاری این میزان به بیش از ۳۰ تریلیون دلار خواهد رسید.
کد خبر : ۲۷۵۶۰۳

بریکس در برابر جی ۷

به گزارش بورس نیوز، به نقل از visualcapitalist؛ نمودار فوق، کشور‌های بریکس و جی ۷ را بر اساس پیش بینی‌های صندوق بین المللی پول از تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۳ نشان میدهد. گفتنی است با وجود اعضائ جدید بریکس، بازهم از سهم ۴۳ درصدی تولید ناخالص داخلی جهانی کشور‌های عضو جی ۷ کاهش کاسته نشده است. با این حال این شکاف احتمالا با ادامه رشد کشور‌های بزرگ بریکس مانند هند با نرخ‌های بالاتر از متوسط، کم‌تر خواهد شد و این گروه احتمالا در آینده از اعضای بیشتری استقبال می‌کند

مقایسه GDP کشور‌های عضو و تازه پیوسته به بریکس

 
بریکس قبل از اضافه شدن اعضای جدید خود (آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی)، دارای تولید ناخالص داخلی ۲۷.۷ تریلیون دلاری بود که ۲۶ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را شامل می‌شد.
 اعضای جدید بریکس ۳.۱ تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی به این بلوک اضافه می‌کنند و عربستان سعودی بیشترین سهم را به لطف تولید ناخالص داخلی ۱.۱ تریلیون دلاری خود دارد. در جدول زیر این میزان مشخص است و نسبت‌های کشور‌های عضو بریکس معین شده است. 

بریکس در برابر جی ۷

 
همانطور که قبل‌تر نیز گفتیم حتی با وجود اعضا جدید بریکس، سهم کشور‌های عضو جی ۷ از تولیدناخالص جهانی بیشتر بوده و این میزان حدود ۴۶ تریلیون دلار میرسد. 

بریکس در برابر جی ۷

 

شایان ذکر است با پیوستن عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ایران؛ بریکس سهم اعضای خود از تولید جهانی نفت را به ۴۳ درصد می‌رساند. علاوه بر نفت، اضافه شدن آرژانتین به بریکس، به طور قابل توجهی کل ذخایر لیتیوم این گروه را افزایش می‌دهد که با ادامه رشد تولید جهانی باتری و پذیرش EV کلید خواهد خورد. در همین راستا، از آنجا که به نظر می‌رسد بریکس قصد دارد یک سیستم تجاری و مالی جایگزین ایجاد کند که مستقل از دلار آمریکا عمل کند، اضافه کردن کشور‌هایی با منابع طبیعی بیشتر ضروری است.


رشد اقتصادی آینده بریکس در مقابل کشور‌های جی ۷


هرچند در حالی که اعضای جدید بریکس در حال حاضر سهم زیادی از تولید ناخالص داخلی در بلوک ندارند، شایان ذکر است که بسیاری از تازه واردان رشد قابل توجهی در پیش دارند.
به گفته گلدمن ساکس: بسیاری از اعضای فعلی بریکس در حال حاضر نرخ رشد تولید ناخالص داخلی واقعی دارند که بالاتر از همتایان جی ۷ آن‌ها است و اعضای فعلی دارای میانگین رشد تولید ناخالص داخلی ۱۸۹ درصدی تا ۲۰۵۰ در مقایسه با میانگین ۵۰ درصدی جی ۷ هستند.
اعضای تازه اضافه شده بریکس مانند اتیوپی (۱۱۷۰ درصد رشد تولید ناخالص داخلی پیش بینی شده تا سال ۲۰۵۰) و مصر (۶۳۵ درصد رشد تولید ناخالص داخلی پیش بینی شده تا سال ۲۰۵۰) حتی نرخ‌های بالاتری از رشد اقتصادی بالقوه دارند که پتانسیل اقتصادی این بلوک را افزایش می‌دهد.

پیش بینی‌های گلدمن ساکس نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۵۰، بریکس حتی بدون اضافه شدن اعضای جدید، از نظر تولید ناخالص داخلی از جی ۷ پیشی خواهد گرفت. هنوز مشخص نیست که آیا این پیش بینی‌ها درست از آب در می‌آیند یا خیر، با این حال باتوجه به اینکه بریکس قصد دارد اعضای بیشتری به این گروه اضافه کند، این گروه احتمالا در دهه‌های آینده تولید ناخالص داخلی جی ۷ را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
بریکس به دنبال تضعیف ارزش دلار نیست (بخش چهارم)
مصاحبه اختصاصی بورس نیوز با پیام نیک کام، مشاور و تحلیلگر بازار‌های مالی؛

بریکس به دنبال تضعیف ارزش دلار نیست (بخش چهارم)

رشد ۵۶ درصدی فعالیت تجاری گروه بریکس
از سال ۰۱۷ تا ۲۰۲۲ رقم خورد؛

رشد ۵۶ درصدی فعالیت تجاری گروه بریکس

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.