بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲
اعتماد به آلمان به عنوان یک مکان تجاری متزلزل شده است
از هر سه شرکت، یک شرکت در حال برنامه ریزی یا در نظر گرفتن جابجایی بخش‌هایی از ارزش آفرینی خود است. Deloitte، ۱۰۰ شرکت را مورد بررسی قرار داده که اکثریت آن‌ها دارای گردش مالی بیش از ۵۰ میلیون یورو هستند. قیمت‌های بالای انرژی، مقررات قوی و هزینه‌های نیروی کار ازجمله دلایل این نارضایتی می‌باشد.
کد خبر : ۲۷۵۸۲۳

به گزارش بورس نیوز، به نقل از handelsblatt؛ بر اساس مطالعاتی که صورت گرفته است، حدود یک سوم شرکت‌ها در حال بررسی سرمایه گذاری‌های آتی در ایالات متحده یا آسیا هستند. عمده دلایل این امر قیمت بالای انرژی است، هرچند دیگر مشکلاتی نیز در این مسیر وجود دارد که در ادامه گزارش به آن‌ها خواهیم پرداخت. 

شرکت شیمیایی آلزام (Alzchem Group AG) دارای تاریخچه پر قدمتی است که به بیش از یک قرن بازمیگردد؛ این شرکت در تروستنبورگ مستقر می‌باشد که بالغ بر یک هزار و ۶۸۰ نیرو را در حوزه‌های مختلف این صنعت، استخدام کرده است و به تنهایی در سال ۲۰۲۲ بیش از ۶۱ میلیون یورو درآمدزایی داشته است. مدیر عامل این موسسه، آندریاس نیدرمایر می‌گوید: با ۱۶۰۰ کارمند، ما یک شرکت چندملیتی نیستیم، اما شرکت ما از نظر استراتژیک با اهمیت است.
نیدرمایر در ادامه بیان میکند: اما سرمایه گذاری بعدی باید ابتدا به ایالات متحده روانه شود؛ فرهنگ استقبال آمریکایی‎‌ها واقعا خوب است و فرش‌های قرمز در آنجا برای ما پهن می‌شود. قیمت‌های بالای انرژی، مقررات قوی، باعث شده است که دیگر احساس پذیرفته شدن در خانه را نداشته باشم و گویی از آلمان رانده شده ام؛ اگر دولت دیگر ما را در اینجا نمی‌خواهد، پس باید به وضوح به ما بگویند.

شرکت آلزام تنها نمونه‌ای کوچک است. بر اساس مطالعه اخیر شرکت مشاوره Deloitte و انجمن صنعت BDI؛ ۵۹ درصد از شرکت ها، امنیت انرژی و هزینه‌ها را مهمترین دلیل سرمایه گذاری در خارج از کشور می‌دانند. 
از هر سه شرکت، یک شرکت در حال برنامه ریزی یا در نظر گرفتن جابجایی بخش‌هایی از ارزش آفرینی خود است. Deloitte، ۱۰۰ شرکت را مورد بررسی قرار داده که اکثریت آن‌ها دارای گردش مالی بیش از ۵۰ میلیون یورو هستند؛ بنابراین این فقط در مورد شرکت‌های کوچک و متوسط نیست.

شاهد صنعتی‌زدایی هستیم!


فلوریان پلونر، کارشناس صنعت و شریک Deloitte، می‌گوید: اعتماد به آلمان به عنوان یک مکان تجاری متزلزل شده است؛ و در ۶ ماه گذشته که این موراد بررسی شده است وضعیت به مراتب وخیم‌تر شده است. به دلیل هزینه‌های بالای انرژی، برای شرکت‌های صنعتی، به ویژه شرکت‌های متوسط، که این آسیب قابل توجه است. 


هرچند در هفته گذشته، دولت فدرال بر روی بسته قیمت برق صنعتی به توافق رسید و انتظار می‌رود در پنج سال آینده، ۲۸ میلیارد یورو تسهیلات به همراه داشته باشد.اما به عقیده پلونر؛ این تسهیلات به سختی روند را متوقف خواهد ساخت. برای سرمایه گذاری‌های بلندمدت، شرکت‌ها به امنیت برنامه ریزی نیاز دارند؛ اما این بسته از نظر زمانی محدود است. علاوه بر این، مشکل هزینه‌های بالای انرژی است و نه کاهش مالیات در نتیجه مقررات وضع شده. 

اعتماد به آلمان به عنوان یک مکان تجاری متزلزل شده است


 
شرکت کاغذ UPM کارخانه خود را در Plattling با ۴۰۰ کارمند در پایان سال تعطیل می‌کند. به گفته این شرکت، بازار کاغذ‌های گرافیکی در حال کاهش است. سایت‌های تولید در آلمان با چالش‌های خاصی با توجه به (تامین انرژی ایمن، قابل اعتماد و رقابتی) روبرو هستند.
شرکت‌های دیگری همچون (SKW Piesteritz) که بزرگترین کارخانه کود شیمیایی آلمان را اداره می‌کند، هشدار داده است که تغییر مکان ممکن است اجتناب ناپذیر باشد. در ادامه بیان شده است که بخشی از تولید نیتروژن می‌تواند به اتریش منتقل یابد، جایی که قیمت گاز تا حدودی پایین‌تر است.


ایالات متحده آمریکا یک مقصد ترجیحی برای این دست جابجایی‌ها تیدیل شده است، مخصوصا به دلیل یارانه‌های قانون کاهش تورم (IRA) که وضع گردیده. آسیا نیز در این فهرست از جایگاه بالایی برخوردار است. طبق مطالعه فعلی Prognos که توسط انجمن کارفرمایان باواریا (VBW) انجام شده است، قیمت برق صنعتی در آلمان بیش از دو برابر ایالات متحده و چین است! 


برتوم بروسارت (Bertram Brossardt)، مدیر عامل (VBW) می‌گوید: وقتی به قیمت برق صنعتی مشتریان بزرگ با ۱۵۰ گیگاوات ساعت در سال یا بیشتر در اتحادیه اروپا نگاه می‌کنیم، می‌توان دریافت که شرکت‌های مربوطه در آلمان حدود ده درصد بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا هستند. به عنوان مثال، در فرانسه و لهستان، برق برای شرکت‌های تولیدی ارزان‌تر است.

بر اساس مطالعه Deloitte، اکثر شرکت‌ها حداقل بخشی از تولیدات خود را در سال‌های اخیر در خارج از کشور قرار داده اند. با این حال، بسیاری از شرکت‌ها در حال حاضر در حال بررسی جابه‌جایی بخش‌های بزرگتر ارزش افزوده مانند پیش مونتاژ یا حتی تولید کامل هستند.
قیمت برق صنعتی، بخشی از هزینه‌های بالای انرژی را کاهش میدهد، اما به طور کامل آن‌ها را حذف نمی‌کند؛ همچنین این تنها مورد نبوده و مشکلات دیگری همچون هزینه‌های نیروی کار نیز از دلایل تمایل به جابه‌جایی کسب و کار‌ها می‌باشد. 

بوروکراسی در آلمان یکی دیگر از مسائل دردناک است!


Ploner شریک Deloitte در این باره بیان میکند: مساله بوروکراسی زدایی برای شرکت‌ها تقریباً به اندازه هزینه‌های انرژی مهم است. تقریباً از هر دو شرکت، امیدوار به بوروکراسی و مقررات کمتری، در هنگام قرار دادن تولید در خارج از کشور است. بر اساس نظرسنجی Deloitte، بیش از نیمی از شرکت ها، قانون زنجیره تامین را بیش از حد بر تجارت عملیاتی خود می‌دانند.
نیدرمایر، مدیر عامل (Alzchem) نیز از نوع مقررات در اروپا انتقاد می‌کند و می‌گویید: قاب‌بندی علم شیمی در اروپا مرا آزار می‌دهد؛ خطرات بیش از حد مورد تأکید قرار می‌گیرند و به ندرت درباره فرصت‌ها صحبت می‌شود. کمیسیون اتحادیه اروپا از ما می‌خواهد باور کنیم که بدون مواد شیمیایی می‌تواند کار کند، اما اینطور نیست.
نیدرمایر می‌گوید: «این به معنای جابه‌جایی مستقیم نیست، فقط به این معناست که ما دیگر اولویت سرمایه‌گذاری‌های خود در آلمان و اروپا را نداریم؛ و چند سال بعد آثار آن محسوس خواهد بود. 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
برچسب ها :
اخبار مرتبط
اقتصاد جهانی لنگ میزند!
بر اساس گزارش های چشم انداز صندوق بین المللی پول؛

اقتصاد جهانی لنگ میزند!

بریکس در برابر جی ۷
مقایسه تولید نالخص داخلی؛

بریکس در برابر جی ۷

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.