بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸
بازار بدون ریسک یا تقریبا با ریسک نزدیک به صفر در صندوق‌ها؛

در شرایط فعلی، بازار متعادلی خواهیم داشت

در شرایط فعلی، بازار متعادلی خواهیم داشت
در شرایط فعلی تا پایان سال بازار عمدتاً متعادل داریم و ریزشی را برای بازار متصور نیستم و صعودی هم اگر باشد صعود مختصری است.
کد خبر : ۲۷۶۴۶۷

بازار بدون ریسک یا تقریبا با ریسک نزدیک در صندوق‌ها

بورس نیوز:

محمود یاسینی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در رابطه با شرایط کنونی بازار سرمایه این‌گونه گفت: در خصوص شرایط بازار یه نکته کلی که وجود دارد بحث اعتماد جزو الزامات همیشگی بازار است. منتها به نظر من در شرایط فعلی آن قدری که مسئله عدم اطمینان و اعتماد به بازار شاید مطرح نباشد و بحث، بحث منطق اقتصادی است که در حال حاضر حکم می‌کند که خیلی منابع سمت بازار نیایند به دلیل اینکه شاید در حال حاضر چشم‌انداز صعود قوی برای بازار متصور نیست.

در حال حاضر در فصل بودجه قرار داریم و یکسری از ریسک‌ها همیشه از جانب تعاملات دولت و مجلس در بحث بودجه و پیشنهاداتی که دولت دارد همیشه متوجه بازار بوده که این قسمت می‌تواند به آن بحث اعتماد برگردد.

این کارشناس در خصوص تأثیرات نرخ ارز بر بازار سرمایه عنوان کرد: در شرایط فعلی به این نتیجه می‌رسیم که شاید برای بازار نتوان صعود قوی را متصور بود یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی که وجود دارد بحث نرخ دلار است که الان به واسطه اینکه دولت حداقل آن چیزی که در ظاهر نشان می‌دهد این است که می‌تواند روزانه حول و حوش ۲ میلیون بشکه نفت به فروش برساند و مقداری در بحث کنترل ارز دستش بازتر شده است و خیلی اجازه رشد خاصی به ارز نمی‌دهد و انگیز این را نیز دارد که این کار را انجام دهد.

وی افزود: نرخ ارز از این بابت که یک محرک سنتی در بازار بوده شاید خیلی انگیزه خاصی وجود نداشته باشد و در کنار این موضوع ما بازار بدون ریسک یا تقریبا با ریسک نزدیک به صفر را در صندوق‌ها داریم که الان بازدهی‌های ۲۷ درصد را به صورت وای. تی. ام می‌توانند به سرمایه‌گذار‌های خود بدهند که P/E حول و حوش ۳.۷ می‌شود؛ بنابراین رقیبی برای بازاری که چشم انداز رشدی براش وجود ندارد، در کوتاه مدت متصور می‌شود که سهمی خریداری می‌شود که این شاخصه حالا P/E زیر ۳.۷ را با در نظر گرفتن ریسک‌های احتمالی که جزء جدایی ناپذیر بازار است داشته باشد.

وی در رابطه با انتشار گزارش‌های فصلی و تأثیراتی که می‌تواند بر بازار بگذارد این‌چنین گفت: این مواردی که عرض کردم که کنار هم بگذاریم می‌بینیم که درست است که عملکرد شرکت‌ها در گزارش‌ها قابل قبول بوده و منتها با همین شرایط فعلی P/E سال ۱۴۰۲ در محدوده ۵۶ قرار میگیرد و اکنون برای سهم‌های بزرگ و سهم‌های بنیادی عرض میکنم، برای P/E فوروارد سال ۱۴۰۳ شرکت در محدوده‌های چهار قرار می‌گیرد؛ بنابراین خیلی از سهم‌ها را شاید بشود گفت الان به قیمت هستند و رشد قابل توجهی برای آن‌ها شاید نشود متصور بود. از نگاه من آن چیزی که می‌تواند باعث رشد سهام شود این است که در متغیر‌هایی در مفروضات برآورد سودآوری تحلیلگرا قرار داده می‌شود تغییراتی اتفاق افتد.

مهم‌ترین آن نرخ ارز داده‌های اقتصادی نشان می‌دهد که منطقاً نباید در این محدوده‌ها باشد منتها به واسطه بحث دسترسی راحت‌تر دولت به دلیل فروش نفت که عرض کردم این دسترسی فراهم شده و امکان کنترل نرخ ارز برای دولت مهیاست.

وی ادامه داد: این فاکتور که رشد را ساپورت نمی‌کند. از طرفی بحث کنترل قیمت‌ها همیشه وجود داشته و در حال حاضر تحلیلگر‌ها خیلی رشد خارق‌العاده و منطقی را برای فروش شرکت‌ها متصور نیستند؛ بنابراین قیمت‌ها از نظر منطقی در همین محدوده حالا پنج درصد بالا، ۵ درصد پایین توجیه می‌کند که همین جا‌ها قرار بگیرند. به نظرم اگر در نگاه حاکمیت به کلیت اقتصاد تغییری ایجاد نشود و در مراودات گشایشی اتفاق نیفتد، مبادلات تسهیل نشود و هزینه‌های شرکت‌ها به واسطه رفع تحریم‌ها کاهش پیدا نکند شرایط همین خواهد بود تا انگیزه‌ تورمی بازار را به حرکت بندازد.

یکی از این انگیزه‌ها می‌تواند چشم انداز انتخابات آمریکا با پررنگ‌تر شدن احتمال حضور جمهوری خواهان برای سال آینده باشد. وگرنه در شرایط فعلی به نظرم تا پایان سال بازار عمدتاً متعادل داریم و ریزشی را برای بازار متصور نیستم و صعودی هم اگر باشد صعود مختصری است اما؛ عمده آن تا پایان زمان باقی مونده تا پایان سال به نظرم بازار رنجی را خواهیم داشت.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
برچسب ها :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
دولت، تبعات تصمیمات غلط خود را نمی‌پذیرد
ادامه حیات خودروسازان با تسهیلات بانکی دستوری؛

دولت، تبعات تصمیمات غلط خود را نمی‌پذیرد

تجدید ارزیابی دارایی‌ها،قیمت سهم را رقیق می‌کند
دارایی‌های استهلاک‌پذیر مانند زمین اثری روی شرکت ندارند؛

تجدید ارزیابی دارایی‌ها،قیمت سهم را رقیق می‌کند

استراتژی شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت در سال جاری:

گسترش فعالیتهای نفتی و صنایع بالا دستی

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۴
کی گفته صندوق‌ها ضرر نمی‌دهند ، موقع افزایش عمده شاخص که کمی رشد میکنند ولی موقع کاهش چیزی از ضرر زدن به مشتریان کم نمیاورند ، ولی لابد در مورد خودشون گفتی در
این مواقع وضعیت خودشون البته فرق میکند!!!
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.