بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۵
استراتژی شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت در سال جاری:

گسترش فعالیتهای نفتی و صنایع بالا دستی

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت رأس ساعت 10:00 روز شنبه مورخ 1391.04.31 درمحل سالن همایشهای شرکت ملی نفت با حضور بیش از 62 درصد سهامداران برگزار شد.
کد خبر : ۷۲۰۶۸

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت رأس ساعت 10:00 روز شنبه مورخ 1391.04.31 درمحل سالن همایشهای شرکت ملی نفت با حضور بیش از 62 درصد سهامداران برگزار شد.

ترکیب هیات رئیسه مجمع با حضور آقای یاسینی به عنوان رئیس مجمع و نظارت آقای مصطفی خاکی و خانم یار محمدی و به دبیری آقای قاسم زاده تشکیل شد.

همچنین نماینده سازمان بورس خانم مشرف و نماینده موسسه حسابرسی هشیار بهمند نیز در جلسه حضور داشتند.

مجمع پس از استماع گزارش هیات مدیره توسط آقای نصیری و گزارش بازرس قانونی تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.

1- تصویب صورتهای مالی منتهی به سال مالی1390.12.29

2- تقسیم 32 ريال به عنوان سود نقدی به ازای هر سهم

3- انتخاب موسسه حسابرسی بهمند به عنوان حسابرس و بازرس قانونی شرکت

4- انتخاب روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیر الانتشار

 اعضاء هیأت مدیره

اعضاء هیأت مدیره

نماینده

سمت

موسسه مشاوره حقوق و تجارت بین الملل

محمد هادی ذوالانواری

رییس هیأت مدیره

شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز تأمین

ابوالفضل حسن بیگی

نایب رییس هیأت مدیره

شرکت بازرگانی نیک نفت

احمد نصیری

مدیر عامل و عضو هیأت مدیره

شرکت خدمات مهندسی ری سامان

سید محمود یاسینی

عضو هیأت مدیره

شرکت بازرگانی نفت یاب

بهروز کره بند بوشهری

عضو هیأت مدیره

شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی

حسین ناوک پور

عضو هیأت مدیره

شرکت خدمات مهندسی نفتگران

_______

_______

 پیام هیأت مدیره

مرور کلی بر وضعیت و تحولات صنایع نفت و گاز در سال 1390

علی رغم تداوم رکود جهانی، تأثیرات آن در ایران بواسطه پشتوانه نفتی کمتر بروز و ظهور داشته و به یمن فروش نفت با قیمت مناسب، پروژه ها و طرح های نفتی پیگیری شده است. تغییرات و جابه جایی های صورت گرفته در سطوح کلان صنعت نفت عملاً بسیاری از پروژه ها را با تأخیر مواجه ساخته که به تبع آن باعث افزایش هزینه های تمام شده گردیده و شرکتها و پیمانکاران را با بحرانهای شدید نقدینگی روبرو نموده و موضوع تحریم، حضور شرکتهای نفتی و فاینانس پروژه ها و مراودات بانکی با خارج را دچار مخاطراتی کرده است. لیکن رویکرد وزیر جدید نفت و تمرکز ایشان بر پروژه های پارس جنوبی و میدان های مشترک و تأیید ایشان مبنی بر اجرای طرح ها و پروژه ها توسط شرکتهای ایرانی از یک طرف و روی آوری به تأمین منابع از بانکها و موسسات مالی داخلی، فضای کسب و کار را در زمینه فوق در سال 1391-1390 تا حدودی مناسب کرده ولی متأسفانه تبدیل شدن بانکها از سازمانهای تأمین کننده منابع به شرکت های رقیب در زمینه نفت و گاز، عارضه ای را بوجود آورده که نه تنها کارکرد اصلی آنان لطمه خواهد خورد بلکه در زمینه اجرای پروژه ها نیز قطعا بدلیل عدم تخصص، سازگاری ساختاری و ... موفق نخواهند شد. در این زمینه اکثر پروژه ها به شرکتهای شبه دولتی که امکانات تأمین منابع را داشته باشند واگذار گردیده که البته این رویکرد نیاز به بازبینی و بررسی دقیقی دارد که اثرات آن بر سایر شرکتهای پیمانکاری نیز بایستی مورد ارزیابی قرار گیرد.

مرور کلی بر جایگاه شرکت در صنایع نفت و گاز و وضعیت رقابتی آن در سال 1390

گروه شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت در زمینه تولید و ارایه خدمات به صنعت نفت و گاز فعال بوده و در برخی موارد جایگاه ویژه ای کسب نموده است و به عنوان مثال در خصوص تولید رگولاتور و کنتور گاز شهری حدد 40 درصد بازار، سوخت رسانی به هواپیماها 30 درصد بازار، در زمینه حفاری چاه های نفت و گاز در بخش خصوصی حدود 20 درصد بازار، در زمینه خدمات حفاری چاه ها در بخش خصوصی بعنوان برترین شرکت حدود 35 درصد بوده و در تولید مواد شیمیایی در پاره ای از موارد بصورت تولید انحصاری جمعاً 30 درصد بازار را در اختیار داشته است.

در مورد سوآپ گاز طبیعی نیز به عنوان اولین شرکت در این زمینه فعال بوده است.

 بیان استراتژی شرکت

حضور شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت در پروژه های نفت و گاز بالاخص صنایع بالادستی بعنوان یکی از فعالیتهای اصلی شرکت که منجر به چند تفاهم نامه با شرکت ملی نفت و نهایی شدن قرارداد سوآپ گاز گردیده است. در جهت سیاستهای کلی شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت مبنی بر گسترش فعالیت در زمینه فعالیتهای نفتی و گسترش صنایع بالادستی نفت عقد قرارداد جهت افزایش تولید در Mature Field با شرکت نفت فلات قاره و از طرفی خروج از سرمایه گذاریهای غیر مرتبط با این رویکرد، استراتژی شرکت، توسعه پروژه های موجود شامل ترمینال نفتی، حضور در زمینه اجاره و ساخت مخازن نفت خام در کشور چین، توسعه ناوگان حفاری و خدمات مربوطه، افزایش سوخت رسانی در سایر فرودگاهها، فعالیت در کشور سودان در زمینه های نفت و گاز و انجام معاملات فرآروده های نفت و گاز خواهد بود.

 بیان برنامه ها و چشم انداز وضعیت شرکت در سال مالی آتی

حضور شرکت سرمایه گذاری نفت در پروژه های نفت و گاز بالاخص صنایع بالادستی شتاب بیشتری یافته که منجر به چند تفاهم نامه با شرکت ملی نفت و در زمینه افزایش تولید از میدان ها Mature با همکاری و شراکت یک شرکت خارجی با شرکت نفت فلات قاره در حال نهایی شدن می باشد. یک میدان نفتی در دریا مشخص و اطلاعات فنی آن دریافت گردیده است. در جهت سیاستهای کلی شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت مبنی بر گسترش فعالیت در زمینه فعالیتهای نفتی و گسترش صنایع بالادستی نفت و از طرفی خروج از سرمایه گذاریهای غیر مرتبط با این استراتژی، برنامه های آتی هیأت مدیره در سال 1391 به شرح زیر می باشد:

- اجرای پروژه ترمینال ذخیره سازی نفت خام و میعانات گازی در قشم، عملیات اجرای ساخت ترمینال با استفاده ار منابع حاصل از افزایش سرمایه و فاینانس و مشارکت.

- حضور در کشور چین در زمینه مخازن نفت خام، موافقتهای اولیه صورت گرفته است و امید است در سال 91 عملیاتی و اجرایی گردد.

- خرید و اجاره یک دکل دریایی که موافقت نامه های فاینانس و اجاره و خرید آن نهایی گردیده است.

- افزایش حجم سوخت رسانی از طریق حضور در سایر فرودگاه هایی که از منظر اقتصادی با صرفه می باشد.

- با توجه به سیاستهای نظام در خصوص حذف یارانه ها فرصت بسیار مناسبی برای شرکت اوج فراهم شده که خدمات خود را به سایر فرودگاه های کشور نیز گسترش دهد، به همین منظور تعداد واحدهای سوخت گیری در سال 91 به 11 عدد خواهد رسید.

- با عنایت به تجربه این شرکت در خرید و فروش فرآرده های نفتی که از سال 1378 با سوآپ بیش از 250 هزار تن گازوئیل آغاز گردید و با توجه به نیاز روز افزون کشورهای عراق، افغانستان، ارمنستان و ترکیه و امکان سوآپ فرآورده های نفت و گاز پیش بینی می شود تجارت فرآورده های نفت و گاز گسترش یابد.

- نظر به امضاء تفاهم نامه و همکاری در کشور سودان در دو زمینه احداث خط لوله فرآوردههای نفتی که 30 درصد توسط طرف سودانی و 70 درصد توسط ما فاینانس خواهد شد و احداث خط بصورت EPCF به ما واگذار خواهد شد.

- سوآپ گاز طبیعی که برای اولین بار در ایران انجام می شود از نظر اقتصادی و روابط منطقه ای بسیار با اهمیت می باشد. این سوآپ ضمن سودآوری مناسب فضای بسیار مناسبی نیز برای حضور ما در بازار گاز منطقه ایجاد خواهد کرد.

- اتمام ساختمان مرکزی شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت که از نظر تولید برق و همچنین بهینه نمودن استفاده انرژی بعنوان ساختمان نمونه زیر نظر سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور در حال ساخت می باشد.

 بیان ریسک های عمده شرکت

ریسک های عمده شرکت عبارتند از

- ریسک نوسانات نرخ بهره و بالا بودن آن که تأثیر نامناسبی دارد.

- شدت ریسک مربوط به عوامل بین المللی که با توجه به شرایط کنونی افزایش زیادی یافته و یا تغییر مقررات دولتی که همواره وجود دارد.

- شدت ریسک نقدینگی و کمبود آن که شدیدا احساس می شود.

- افزایش نرخ ارز و اختلاف بین قیمت رسمی و بازار.

 اطلاعات مربوط به برنامه های سال آتی شرکت

- گسترش بازارهای فروش محصولات و ارایه خدمات و تنوع بخشی شیوه های فروش

- مشارکتها، سرمایه گذاریها و شیوه های تأمین مالی به شرح زیر می باشد:

*گسترش امور در زمینه فعالیتهای نفتی و گسترش صنایع بالادستی

به همین منظور برنامه ریزی شده است که تفاهم نامه امضاء شده با شرکت نفت فلات قاره، با یک شرکت روسی در زمینه گاز، با شرکت ملی خطوط لوله نفت و گاز سودان و تفاهم نامه امضاء شده با یک شرکت خارجی جهت توسعه میادین Mure، عملیاتی و اجرایی شوند.

*گسترش ترمینال نفتی در زمینه افزایش حجم ذخیره سازی نفت خام در قشم

*حضور در کشور چین در زمینه احداث و اجاره مخازن نفت خام بر اساس قرارداد منعقده با شرکت ملی نفت ایران.

*توسعه ناوگان حفاری با توجه به نیاز روز افزون حفاری چاه های خشکی و دریایی

*توسعه و گسترش فعالیت شرکت خدمات حفاری صنایع نفت، با توجه به زمینه بسیار مساعد آن در کشور و حضور در خدمات حفاری دریایی نیز از اهداف و برنامه های آینده این شرکت می باشد.

*افزایش حجم سوخت رسانی در فرودگاه امام خمینی و تعمیم خدمات سوخت رسانی در سایر فرودگاه های کشور

*گسترش سوآپ فرآورده های نفت و گاز با کشورهای همسایه

*افزایش حضور در خارج از کشور در زمینه انجام خدمات حفاری صنایع نفت و گاز با توجه به شرایط پیش آمده در لیبی.

*شیوه های تأمین منابع مالی از طریق افزایش سرمایه شرکتها، اخذ تسهیلات ارزی و ریالی از سیستم بانکی، گشایش اعتبارات اسنادی از طریق فاینانس، استفاده از اوراق مشارکت ارزی و ریالی و انتخاب شریک مناسب جهت مشارکت و سرمایه گذاری در طرح ها و پروژه های شرکت خواهد بود.



آدرس لینک سایت شرکت :

http://www.oiic-ir.com/

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.