بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲
بازدید فعالان بازار سرمایه از شرکت توسعه نیشکر
جمعی از مدیران، تحلیلگران و کارشناسان ارشد نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه در جريان يك سفر 2 روزه از شركت‌هاي زير مجموعه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی‌، واقع در شمال و جنوب اهواز بازدید بعمل آوردند.
کد خبر : ۲۷۶۹۸۰

به گزارش بورس نیوز، در این برنامه بازدید ۲ روزه که به همت گروه مالی سپهر صادرات ترتیب داده شده، از مزارع نیشکر، کارخانه‌های تولید شکر و صنایع جانبی بازدید شد و فعالان حاضر در این بازدید با فعالیت‌های این شرکت از نزدیک آشنا شدند.

در جریان این بازدید که با حضور دکتر جواد وکیلی مدیر عامل گروه مالی سپهر صادرات، دکتر عبدعلی ناصری مدیرعامل مجموعه توسعه نیشکر و صنایع جانبی همراه بود، مدعوین از مزارع کشت نیشکر و شرکت‌های کشت و صنعت دعبل خزاعی و شرکت خمیرمایه و الکل رازی و هم‌چنین شرکت‌های کشت و صنعت نیشکر امام خمینی و شرکت کشت و صنعت نیشکر دهخـدا، به عنوان شرکت‌های زیر مجموعه شرکت توسعه نیشکر بازدید کردند. هم‌چنین در حاشیه این برنامه ۲ روزه، نشستی تحلیلی با فعالان بازار سرمایه برگزار شد.

 عرضه سهام توسعه نیشکر با تکیه بر خرد جمعی

جواد وکیلی مدیرعامل وسپهر در جمع مدیران، کارشناسان و تحلیل‌گران ارشد بازار سرمایه ایران با اشاره به مصوبه آذرماه پارسال هیات پذیرش فرابورس شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، گفت: شرکت توسعه نیشکر یکی از موفق‌ترین کشت و صنعت‌های فعال در ایران است که در حال طی مراحل قانونی درج نماد و عرضه در بازار سرمایه است. وکیلی با اشاره به ابعاد عرضه سهام توسعه نیشکر در بازار سرمایه تاکید کرد: عرضه سهام توسعه نیشکر به خرد جمعی نیاز دارد. تلاش خواهیم کرد در جریان عرضه از خرد جمعی فعالان بازار سرمایه بهره بگیریم. وکیلی با اشاره به این‌که توانمندی‌های توسعه نیشکر  در بسیاری از ابعادش در کل غرب آسیا جایگزین و بدیلی ندارد، وعده داد: سهام توسعه نیشکر با ارزشگذاری خوب و منطقی برای انجام عرضه اولیه وارد بورس خواهد شد.

وی افزود: از تمام ظرفیت‌های قانونی و علمی و تجربی موجود در بازار سرمایه و مجموعه سهامداران برای انجام یک عرضه اولیه مطلوب بهره خواهیم گرفت.

 
تکلیف ملی

مدیرعامل "وسپهر" با اشاره به توانمندی‌های شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: حیف است بازارسرمایه از وجود شرکتی مثل توسعه نیشکر محروم بماند. همه تلاش ما این است که در حداقل زمان این عرضه انجام شود چرا که یک تکلیف ملی است. او در عین حال تاکید کرد: ورود و عرضه سهام شرکت توسعه نیشکر به بازارسرمایه می‌بایست با هدف حمایت از تولید انجام شود. وکیلی، خطاب به فعالان و مدیران ارشد بازار سرمایه توضیح داد: موقعیت شرکت توسعه نیشکر به لحاظ دسترسی به منابع آبی، زمین، مجوز‌ها و ... در اقتصاد ایران منحصر به فرد است.

 تبدیل توسعه نیشکر به سهامی‌عام

مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات درباره آخرین وضع پذیرش و عرضه سهام شرکت توسعه نیشکر در فرابورس گفت: گروه مالی سپهر صادرات به عنوان سهامدار ۴۰درصدی این مجموعه اقدامات قانونی و اجرایی لازم را به اتمام رسانده است. چنان‌که مجمع عمومی شرکت توسعه نیشکر برای تغییر اساسنامه، ۱۰روز پیش برگزار شد در نتیجه بلافاصله پس از ثبت مصوبات مجمع، این شرکت عملا به سهامی عام تغییر وضعیت خواهد داد. به دنبال آن عملیات ثبت نزد سازمان بورس و هماهنگی با فرابورس انجام خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود این فرآیند ظرف یک ماه آینده انجام شود.
 

قیمت‌گذاری سهام و تجدید ارزیابی دارایی‌ها

وکیلی با اشاره به این‌که فرآیند عرضه سهام شرکت توسعه نیشکر مولفه‌های خاص خود را دارد و قابل مقایسه با هیچ شرکت دیگری در بازارسرمایه ایران نیست، اعلام کرد: پیش نویس‌های اولیه قیمت‌گذاری سهام این شرکت تهیه شده است.

وکیلی گفت: فعلا قرار است در جریان عرضه اولیه بانک ملی و گروه مالی سپهر صادرات هر یک به صورت جداگانه معادل ۲.۵ درصد از سهام شرکت توسعه نیشکرو صنایع جانبی را در بازارسرمایه عرضه کنند. هرچند که ممکن است در ادامه هماهنگی‌ها برای انجام فرایند عرضه اولیه این نسبت تغییر کند.

وکیلی با اشاره به این‌که سیاست تقسیم سود در شرکت توسعه نیشکر توزیع ۷۰ تا ۸۰ درصد سود به صورت نقدی است، توضیح داد: این روز‌ها که بحث تجدید ارزیابی شرکت‌ها در بازار سرمایه داغ است، خوب است بدانید شرکت توسعه نیشکر تاکنون از محل تجدید ارزیابی افزایش سرمایه نداشته است. سرمایه ثبتی این شرکت هنوز ۱۱۰۰ میلیارد تومان است که با میزان فعالیت آن چندان تناسبی ندارد، در نتیجه این شرکت احتمالا از محل دارایی‌ها تجدید ارزیابی خواهد داشت. البته انجام این اقدام نیازمند بررسی است.

 
ارتباط شرکت توسعه نیشکر با شرکت هفت تپه

وکیلی در باره رابطه شرکت توسعه نیشکر با شرکت کشت و صنعت هفت تپه توضیح داد: متاسفانه هنوز بسیاری از افراد به اشتباه فکر می‌کنند شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی همان هفت تپه است در حالی که این ۲ شرکت به لحاظ ساختاری هیچ ارتباطی با هم ندارد. او ادامه داد: اساسا شرکت توسعه نیشکر به لحاظ حجم فعالیت‌ها و کارکرد‌ها با هفت تپه قابل مقایسه نیست. به گفته او، شرکت هفت تپه پس از مشکلاتی که در جریان خصوصی‌سازی برای آن پیش آمد به بانک‌های صادرات و ملی واگذار شد و این ۲ بانک شرکت هفت تپه را برای رفع مشکل و اصلاح سختار تنها بصورت مدیریت پیمان، با لحاظ کردن یک سود معقول، در اختیار شرکت توسعه نیشکر قرار داده‌اند. طبق قرارداد این ۲ بانک مبلغ هزینه‌هایی را که شرکت توسعه نیشکر در هفت تپه متقبل می‌شود، با حفظ منافع به شرکت توسعه نیشکر پرداخت می‌کنند.

 عملکرد تولیدی توسعه نیشکر

عبدعلی ناصری، مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی هم در جریان این بازدید ۲ روزه در خصوص فعالیت‌های این شرکت به فعالان بازار سرمایه توضیح داد و گفت: میانگین برداشت نیشکر در اراضی متعلق به شرکت توسعه نیشکر ۱۰۰ تن به ازای هر یک هکتار است. ناصری تاکید کرد: امسال در اراضی متعلق به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی ۶۰۰ هزارتن نیشکر برداشت خواهد شد.

اراضی چگونه برای تولید نیشکر آماده شد؟

او با اشاره به پیشینه اقدامات انجام شده برای آماده‌سازی اراضی متعلق به شرکت متبوعش، برای کشت نیشکر، در شمال و جنوب اهواز، افزود: پیش از این، اراضی متعلق به شرکت توسعه نیشکر، شوره‌زار بود، ولی در ابتدای دهه ۷۰ با انجام عملیات سنگین زیربنایی و ایجاد زه‌کشی و آبیاری این اراضی آماده کشت شدند. به گفته او، در شرایط کنونی انجام چنین کاری بسیار پر هزینه است. چنان‌که هزینه انجام این نوع عملیات زیربنایی در یک زمین لم یزرع تا ۳۰۰ میلیون تومان در هر هکتار تخمین زده می‌شود.  

حقابه توسعه نیشکر و مصرف آب

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر با اشاره به آب‌بری تولید محصول در این اراضی گفت: در هر هکتار از اراضی زیر کشت، ۲۶هزار و ۴۰۰ مترمکعب مصرف آب داریم. مدیرعامل توسعه نیشکر تاکید کرد: البته چنانچه با کم آبی هم مواجه شویم با روش زیر سطحی می‌توانیم میزان مصرف آب را به ۲۲هزار مترمکعب در هر هکتار برسانیم. به گفته عبدعلی ناصری، منبع تامین آب این اراضی رودخانه‌های کارون و دز است. او افزود: شرکت توسعه نیشکر، سالانه ۱.۸ میلیارد متر مکعب آب مصرف می‌کند و ماهانه ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه آب‌بها می‌پردازد. ناصری گفت: میزان حق آبه شرکت توسعه نیشکر ۳۰هزار مترمکعب در هر هکتار است.
 
توجه به مسائل زیست‌محیطی

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایه جانبی با اشاره به اقدامات علمی و برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای رعایت مسائل زیست محیطی گفت: طبق اقدامات انجام شده در حال حاضر پساب نیشکر به رودخانه‌های دز و کارون نمی‌ریزد. ضمن این‌که اگر این زمین‌ها کشت و کار نمیکردیم قطعا تبدیل به ریزگرد میشد. او افزود: برای رعایت مسائل محیط زیستی در حال حاضر ۴۰درصد برداشت نیشکرمان اصطلاحا سبز و ۶۰ درصد مابقی به صورت سوخته است.

 
چند خبر از پروژه‌های و شرکت‌های زیرمجموعه توسعه نیشکر

حامد عین افشار رئیس هیات مدیره شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی هم در جمع فعالان بازار سرمایه گفت: شرکت هم اکنون ۳۰درصد کارخانه قند شهدای دزفول در پیشرفت ۴۴درصد را خریده است. ضمن این‌که پروژه احداث کاغذ هم در دست اجراست؛ پروژه‌ای در صورت افتتاح سود آوری خیلی خوبی خواهد داشت. به گفته عین افشار، این موضوع در ارزش‌گذاری سهام شرکت توسعه نیشکر لحاظ نشده است. او افزود: شرکت‌های کشت و صنعت امام خمینی و الکل و خمیر مایه رازی، از زیرمجموعه‌های شرکت توسعه نیشکر نیز خود به صورت جداگانه در مسیر پذیرش در بازار سرمایه قرار گرفته‌اند.


تصفیه شکر خام

عین افشار، توضیح داد: شرکت توسعه نیشکر، به عنوان یک فعالیت جانبی ١۵٠ تا ٢٠٠هزار تن شکر وارداتی خام را هم تصفیه می‌کند. به گفته او، نرخ شکر همبستگی بالایی با نفت دارد.

عین افشار گفت: ظرفیت تصفیه شکر خام در مجموعه توسعه نیشکر، ۷۰۰هزار تن است. به گفته او، این شرکت از واردکننده‌ها در ازای تسویه شکر خام، کارمزد می‌گیرد، کارمزدی که حاشیه سود آن از شرکت‌های قندو شکری که بر مبنای استحصال چغندر کار می‌کنند، بالاتر است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر