بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تحلیل کرد؛

پتانسیل‌های رشد و سپر‌های محافظ سهام "وسپهر"

پتانسیل‌های رشد و سپر‌های محافظ سهام
این روز‌ها هم‌زمان با نزدیک شدن به زمان عرضه سهام شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی به بورس، توجه افکار عمومی بازار سرمایه به سهام شرکت سرمایه گذاری مالی سپهرصادرات (وسپهر) افزایش یافته است. اما در این میان پرسش مهم فعالان بازار این است که؛ پتانسیل‌های نهفته در این شرکت معظم سرمایه‌گذاری حاضر در بورس چیست؟
کد خبر : ۲۷۷۶۵۷

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز ضمن تحلیل وضع سهام "وسپهر"، جوانب مختلف این سهام، از جمله میزان ارزش بازار این نماد در مقایسه با خالص ارزش دارایی‌های آن، تاثیر عرضه سهام شرکت توسعه نیشکر بر وسپهر و بررسی ساختار پرتفوی بورسی و غیربورسی آن را مورد بررسی قرار داد. 

مولفه مدیریت قوی در "وسپهر"

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در تجزیه و تحلیل گروه‌های مالی و شرکت‌های سرمایه گذاری، خوش نامی و سابقه مدیریت مجموعه از ارکان بررسی سهام هلدینگ‌های سرمایه گذاری به شمار می‌رود. خوش‌بختانه شرکت سرمایه گذاری مالی سپهرصادرات از هیات مدیره‌ای کارآزموده برخوردار است و مدیر عامل آن، آقای وکیلی، سابقه‌ای بسیار طولانی در شرکت‌های سرمایه گذاری، هلدینگ‌ها و نهاد‌های مالی دارد. 

تحلیل یک نسبت خاص در "وسپهر"

به گفته همایون دارابی، نقطه قوت دیگر نماد "وسپهر" نسبت P بر NAV آن است. او افزود: در حال حاضر به دلیل ضعف عمومی بازار سرمایه و هم‌چنین کمبود نقدینگی، شرکت‌های بزرگ بازار قربانی شده اند. چنان‌که شاهد هستیم در اکثر شرکت‌های بزرگ سرمایه گذاری، به ویژه در شرکت‌های بزرگ‌تر؛ فاصله قیمت بر خالص ارزش دارایی‌های آن‌ها بیشتر شده است.

وی در ادامه توضیح داد: به عنوان مثال در شرکت سرمایه گذاری خوارزمی، نسبت P بر NAV به ۲۸ درصد رسیده که به این معناست، قیمت این نماد تنها یک سوم ارزش دارایی‌های آن است. در نمونه دیگر توسعه صنایع بهشهر (وبشهر) با نسبت P بر NAV معادل ۳۵ درصد، سرمایه‌گذاری ملی‌ایران (ونیکی) ۴۵ با درصد، صندوق بازنشستگی با ۵۰ درصد و در نهایت شرکت سرمایه گذاری سپهرصادرات (وسپهر) با نسبت P بر NAV معادل ۴۰ درصد؛ در گروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورس حاضر هستند. 

سپر محافظ برای "وسپهر"

این کارشناس بازار سرمایه گفت: گروه مالی سپهر صادرات دارای پتانسیلی است که موجب شده در شرایط خوب بازار توانایی رشد داشته باشد و در شرایط بد بازار شاهد افت بیشتر برای این نماد نباشیم. البته این موضوع نیازمند این نکته است که به لحاظ بازارگردانی تقویت خوبی برای نماد "وسپهر" به وجود بیاید. با این همه ترکیب دارایی‌های شرکت به گونه‌ای است که این پتانسیل یاد شده را محقق سازد. 

ترکیب پرتفوی غیربورسی

این کارشناس بازار سرمایه ضمن بررسی پرتفوی غیربورسی وسپهر تاکید کرد: ترکیب پرتفوی غیربورسی این شرکت از دیگر نقاط قوت آن به شمار می‌رود، برای نمونه «شرکت پتروشیمی گچساران» با ۱۱.۷ سهم سپهر صادرات از این شرکت و «شرکت انرژی سپهر» با ۴۶.۵۸ درصد مالکیت و ۴۰ درصد از «شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی آن» و همچنین ۱۴ درصد از «شرکت تامین سرمایه سپهر» و شرکت‌های ساختمانی سپهر تهران و سرمایه‌گذاری عمران و توسعه اوج سپهر پارس با مالکیت به ترتیب ۹۵ و ۱۰۰ درصدی؛ نشان دهنده این موضوع است که وسپهر از پتانسیل رشد خوبی برخوردار است.

اثر عرضه اولیه توسعه نیشکر

همایون دارابی درباره اثر عرضه اولیه شرکت توسعه نیشکر بر وسپهر توضیح داد: «شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی آن» از بزرگ‌ترین شرکت‌های ایران است که وسعت زمین‌های زیر‌کشت آن ۸۴ هزار هکتار است و پتانسیل و ارزش بسیار بالایی را برای وسپهر به ارمغان آورده است. «شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی آن» به بیش از یک سوم شکر مصرفی داخلی را تولید می‌کند و موجب شده این شرکت از شرایط ویژه و استراتژیکی برخوردار شود. 

وی تاکید کرد: این شرایط استراتژیک با اضافه کردن «شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه» که هم اکنون به شکل پیمانی در اختیار شرکت توسعه نیشکر قرار گرفته است تشدید می‌شود. باید توجه داشته باشید که شرکت هفت تپه به صورت پیمان مدیریتی در اختیار «شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی آن» قرار دارد. به گفته این کارشناس بازار سرمایه، «شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی آن» علاوه بر دارا بودن ۸۴ هزار هکتار زمین زیر‌کشت، از دارایی‌های با ارزش دیگری هم‌چون ۷ کارخانه تولید شکر و صنایع وابسته از جمله خمیر مایه، نئوپان و خوراک دام برخوردار است که همگی باعث شده تا جایگاه خوب و روشنی برای «شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی آن» در صنعت غذایی کشور وجود داشته باشد. 

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: نزدیکی به بازار بزرگ کشور‌های عربی و عراق، توسعه نیشکر در موقعیت جغرافیایی که صنعت کشاورزی از رونق کمتری برخوردار است می‌تواند از دیگر پتانسیل‌های این شرکت باشد که آینده «شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی آن» را برای حضور در این بازار را فراهم سازد. در نتیجه عرضه این شرکت نیز به بازار سرمایه رونق خواهد بخشید و ارزش پرتفوی "وسپهر" افزایش خواهد یافت. 

آینده "وسپهر"

 دارابی درتحلیل خود از وضع سهام "وسپهر تاکید کرد: با ورود «شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی آن» و همچنین صنایع وابسته به آن به بورس، ارزش بازار سرمایه با رشد خوبی مواجه خواهد شد. ضمن این که ۲ شرکت دیگر حاضر در پرتفوی غیر بورسی وسپهر، یعنی انرژی سپهر و پتروشیمی گچساران نیز با بورسی شدن می‌توانند کمک شایانی به بازار سرمایه داشته باشند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.